Відкрий для себе рідний край (Краєзнавство як дійовий засіб формування патріотичного світогляду дошкільнят)
Боліла Ірина Володимирівна,
вихователь, категорія «спеціаліст», звання «вихователь – методист»
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №221 «Пілот»
Запорізької міської ради Запорізької області
Завідувач:Сироватка Ольга Євгенівна
Адреса м. Запоріжжя, вул. Бородинська, 10-А
Тел..: 224-77-17
Email: pilot221@ukr.net
Провідна педагогічна ідея досвіду
Наданий досвід роботи висвітлює збагачення шляхів для створення умов по формуванню патріотичного світогляду дошкільнят засобом краєзнавства в умовах дошкільного навчального закладу.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Актуальність досвіду обумовлена необхідністю виховання патріотизму, починаючи з дошкільного віку. В цей період відбувається формування культурно-ціннісної орієнтації, духовно-етичної основи особистості дитини, розвиток її емоцій, відчуттів, мислення, механізмів соціальної адаптації в суспільстві, починається процес національно-культурної самоідентифікації, усвідомлення себе в навколишньому світі. Даний відрізок життя людини є найсприятливішим для емоційно-психологічної дії на дитину, оскільки образи сприйняття дійсності, культурного простору дуже яскраві і сильні і тому вони залишаються в пам'яті надовго, а іноді і на все життя, що дуже важливо у вихованні патріотизму. В той же час слід зазначити, що цілісна наукова концепція формування громадянина, патріота України в сучасних умовах ще не створена. У педагогів-практиків у зв'язку з цим виникає немало питань, у тому числі: що входить сьогодні в зміст патріотичного виховання, якими засобами потрібно його здійснювати. Бути патріотом – означає любити материнську мову, свій дім, батьків і усіх людей, природу рідного краю, звичаї, шанувати традиції народу, людську працю, прагнути не лише зберігати духовні скарби народу, а й примножувати їх. Саме ці проблеми і є визначальними у патріотичному вихованні дітей дошкільного віку. Таким чином, актуальність проблеми патріотичного виховання дітей дошкільного віку та необхідність збагачення шляхів роботи з дітьми в цьому напрямку відповідно до річних завдань дошкільного навчального закладу і зумовили вибір теми : «Відкрий для себе рідний край (краєзнавство як дійовий засіб формування патріотичного світогляду дошкільнят)».
Науково-теоретична база досвіду
Дана проблема не знайшла поки належного віддзеркалення в сучасних психолого-педагогічних дослідженнях. Більшість авторів вказує на важливість і значущість патріотичного виховання дітей дошкільного віку, але не пропонують цілісну систему роботи в даному напрямі. Характерною особливістю досліджень, пов'язаних з вихованням патріотизму дітей дошкільного віку, є звернення до окремих аспектів проблеми. Так, в роботах Т.Н. Доронової досить виразно простежується ідея патріотичного виховання, але поняття «виховання патріотизму» не використовується; в дослідженні С.Н. Николаєвої патріотичне виховання розглядається в руслі екологічного виховання; Т.С. Комарова, Т.А. Ротанова, В.І. Логінова, Т.З. Бабаєва, Н.А. Ноткіна, О.Л. Князєва, М.Д. Маханєва, Е.В. Пчелінцева; Л.Е. Ніконова, Е.І. Корнєєва і інші роблять акцент на залучення дітей до культурної спадщини народу. Дослідники С.А. Козлова і Т.А. Кулікова пропонують одним з рішень проблеми виховання патріотизму дітей-дошкільників пізнання ними Батьківщини. У цьому зв'язку величезного значення набуває визначення мети, завдань, змісту та засобів патріотичного виховання дітей дошкільного віку, які формуються поступово під впливом навколишнього середовища та інших виховних чинників. Отже, даний досвід роботи ґрунтується на аналізі науково-методичної літератури, методичних посібників та напрацювань сучасних та попередніх педагогів та вчених в галузі педагогіки.
Стисла анотація досвіду
Даний досвід роботи складається із вступу, двох основних розділів, висновку, списку використаної літератури та додатків. Розділ 1 містить теоретичну частину для вирішення завдань дослідження. А в розділі 2 по підпунктах наведені результати пошукового дослідження по темі роботи для практичного застосування на заняттях. А саме: педагогічні умови ознайомлення дошкільнят з рідним краєм, практична реалізація формування у дошкільнят знань про рідний край засобами краєзнавства та експериментальне вивчення рівня патріотизму у дітей. В додатках наведені приклади завдань для застосування на практиці в ході навчального процесу.
Результативність впровадження досвіду
Мною були, протягом п’яти років, проведені дослідження, метою яких було виявлення педагогічних умов виховання любові до Батьківщини у дітей дошкільного віку. Я дійшла висновку, що визначення мети, завдань, змісту та засобів патріотичного виховання дітей дошкільного віку, які формуються поступово під впливом навколишнього середовища та інших виховних чинників, доводять про актуальність проблеми патріотичного виховання дітей дошкільного віку та необхідність збагачення шляхів роботи з дітьми в цьому напрямку. Досліджувалися наступні питання:
- розкрити поняття патріотизму як основи сучасного виховання дітей;
- обґрунтування педагогічних умов для вивчення рідного краю дошкільниками;
- аналіз методів ефективної подачі матеріалу на екскурсіях та подорожах по місту;
- визначення шляхів ознайомлення дошкільників з рідним краєм;
- розробка конспектів занять з патріотичного виховання дошкільників.
На основі отриманих результатів я дійшла висновку, що в сучасних умовах в нашій країні зростають вимоги до виховання і навчання підростаючого покоління. Тому, однією із важливіших складових при вихованні дошкільників є ознайомлення їх з історією рідного краю засобами краєзнавства. Формування шанобливого ставлення до історії рідного краю, звичаїв та традицій, дбайливе ставлення до культурних цінностей, усвідомлення їх неповторності і індивідуальності має велике та фундаментальне значення при формуванні молодої особистості. Ці знання, які закладені в ранньому дошкільному віці, стануть основою для виховання патріотичної та добросердної молоді.
Репрезентація досвіду
Проблема патріотичного виховання зумовлена сьогоденням. Отже, найголовнішим завданням суспільства завжди було, є і буде виховання поколінь гуманістів і патріотів, для яких найвищим ідеалом є єдність особистих та національно-державних інтересів. В цьому я переконалася на засіданнях педагогічної ради та семінарах-практикумах, присвячених даній темі в дошкільному навчальному закладі та вивчаючи і аналізуючи науково-методичну літературу, методичні посібники та напрацювання сучасних та попередніх педагогів та вчених в галузі педагогіки.
Посилання на матеріал: vk.com/dnz221
|