|
Остапенко Валерія Вячеславівна
вчитель-дефектолог (тифлопедагог), 1 категорія, звання – старший учитель
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №81 «Бірюсинка»
Завідувач ДНЗ: Крюковська Світлана Іванівна
Адреса ДНЗ: вул. Козача, 2
Телефон: (061) 787-46-21
е-mail: biriusynka@ukr.net
Сайт: http: dnz81.edukit.zp
|
Провідна педагогічна ідея досвіду
Ключовою ідеєю досвіду є апробація та впровадження ефективних засобів впливу елементів технології Марії Монтессорі, системи спеціальних вправ з використанням Монтессорі-матеріалу на розвиток дрібної моторики рук дітей з порушеннями зору, на їх емоційно-чуттєву сферу, розвиток їх інтелектуальних здібностей.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Оцінка сучасного стану офтальмологічного здоров’я свідчить про його погіршення. Так за даними ЦМС МОЗ України, впродовж останніх 10 років значно зросла кількість дітей з патологією зору. Щороку у дітей в Україні реєструється 840 тисяч випадків офтальмологічних захворювань.
Не менш важливим є той факт, що сучасні тенденції освіти в Україні передбачають орієнтацію на особистісне становлення, творчу самореалізацію і саморозвиток індивідуальності кожної дитини.
Отже звідси витікає необхідність удосконалення та оптимізації існуючої системи освітньо-виховної, корекційно-відновлювальної і профілактичної роботи, яка б поєднувала в собі гуманістичний підхід, корекційні техніки та саморозвиток. Однією з таких технологій є педагогічна технологія Марії Монтессорі, основою якої становить інтеграція виховання, корекційної діяльності та розвитку, формуючи при цьому особистісну позицію дитини «Я сам».
Науково-теоретична база досвіду
Олена Хілтунєн підкреслювала, що ключову увагу Марія Монтессорі звертала на розвиток дрібної моторики, відчуттів (зору, слуху, смаку, нюху, дотику), а також виховання самостійності у дитини.
Марія Монтессорі писала: "Таланти дітей знаходяться на кінчиках їхніх пальців"
Фізіолог І.П. Павлов казав: " Руки вчать голову, потім, порозумнівши, голова вчить руки, а вмілі руки знову сприяють розвиткові мозку".
Таким чином, ми з'ясували, що дитина, що має високий рівень розвитку дрібної моторики, уміє логічно міркувати, у нього розвинені пам'ять, уваги, пам'ять, мова, слух і зір.
Стисла анотація досвіду
В роботі ми приділили достатню увагу проблемі розвитку дрібної моторки дітей старшого дошкільного віку з порушенням зору на основі використання елементів педагогічної технології Марії Монтессорі.
Зміст досвіду включає:
- психолого-педагогічну характеристику дітей з порушенням зору та вплив дрібної моторики на розвиток вищих форм пізнавальної діяльності дошкільників з порушенням зору;
- напрями роботи з розвитку дрібної моторики рук дітей з порушенням зору на основі використання елементів технології Марії Монтессорі;
- діагностичну методику виявлення рівня розвитку дрібної моторики;
- перспективне тематичне планування роботи з розвитку дрібної моторики рук дітей з використанням Монтессорі-матеріалу;
- алгоритм організації адаптованих Монтессорі-занять; орієнтовні конспекти занять;
- презентацію розвиваючого середовища з використанням Монтессорі-матеріалу.
Розроблений мною матеріал адаптований до сучасних умов та передбачає різний ступінь складності.
Результативність впровадження досвіду
З метою виявлення рівня розвитку дрібної моторики у дітей старшого дошкільного віку з порушенням зору проводилось дослідження, що складалось з трьох етапів: констатуючий експеримент, формувальний та контрольний експеримент.
Відсоткове співвідношення результатів обстеження
предметно-практичної діяльності.
1. Констатуючий експеримент:
• Високий рівень – 16,6 %;
• Достатній рівень – 41,8 %;
• Середній рівень – 25 %;
• Низький рівень – 16,6 % .
2. Контрольний експеримент:
• Високий рівень – 25 %;
• Достатній рівень – 41,8 %;
• Середній рівень – 33,5 %.
Отже, при порівнянні результатів помітні істотні зрушення. Кількість дітей з високим рівнем розвитку дрібної моторики збільшилася, а кількість дітей з низьким рівнем - зменшилася.
Можна зробити висновок: систематичне і послідовне проведення занять з використанням елементів педагогічної технології Марії Монтессорі сприяють розвитку дрібної моторики дітей старшого дошкільного віку з порушенням зору, а також соціально-емоційної сфери і психічних процесів в цілому.
Репрезентація досвіду
під час відкритих переглядів занять слухачів ЗОІППО та отримали високу оцінку колег (2013), в ході проведення теоретичного семінару «Концептуальні засади, зміст та особливості педагогічної технолігії М. Монтессорі» (2013), обласному конкурсі освітніх проектів 2 тур (презентація «Організація розвиваючого середовища з використанням Монтессорі-матеріалу»), в ході проведення практикуму «Технологія Марії Монтессорі в освітньому процесі сучасного дошкільного закладу» (2014), майстер-класу для педагогів «Розвиток дрібної моторики рук з використанням Монтессорі-матеріалу» (2015), майстер-класу для батьків «Розвиваємо пальчики вдома» (2015).
Посилання на роботу:
http://dnz81.edukit.zp.ua/vii_misjka_vistavka_pedagogichnih_tehnologij/
Посилання на матеріал:
1.http: //dnz81.edukit.zp.ua
2.Перехід на сторінку: VII МІСЬКА ВИСТАВКА ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
3.Перехід на Вкладення
«Розвиток дрібної моторики з використанням технології Монтессорі»