Реалізація концепції національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку принципами музейної педагогіки
Околович О.С. – завідувач, «спеціаліст»;
Почепа Ю.В. – вихователь-методист, «вища категорія», звання «вихователь-методист»;
Макарова І.Б. – вихователь, « спеціаліст ІІ категорії»;
Шестакова Н.А. – вихователь, «спеціаліст»;
Волосенкова О.П. – вихователь, «спеціаліст»;
Зеленська М.І. – вихователь, «спеціаліст»;
Капітан Т.О. – вихователь, «спеціаліст І категорія»
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №188 «Червона гвоздика» Запорізької міської ради Запорізької області.
Завідувач: Околович Олена Сергіївна.
вул. Космічна, 116 А, м. Запоріжжя, 69050
Тел. (061)7698044, E-mail: dnz188zap@ukr.net
Адреса сайту: red-clove.com.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду: Виховання у дітей ціннісного ставлення до культурно-історичної спадщини, шляхом створення та діяльності музейної кімнати «Країна, де я живу».
Розвиток інтересу до експонатів музейної кімнати, участь малюків разом з батьками в обговоренні тематики виставок та виготовленні експонатів своїми руками.
Формування у дітей громадянських якостей, розуміння приналежності до українського народу шляхом використання новітніх освітніх технологій.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: В сучасних суспільно-політичних умовах, коли Україна відстоює свободу і територіальну цілісність, пріоритетного значення набуває патріотичне виховання дітей.
Події останніх років дають підстави стверджувати, що переважна більшість громадян України, серед яких є діти, виявили високу патріотичну свідомість та міцну громадську позицію. Це є свідченням системної виховної роботи педагогічних колективів навчальних закладів. Тому одним із найважливіших завдань педагогів є продовження роботи з формування у дітей громадянських якостей, розуміння приналежності до українського народу.
Працюючи над питанням виховання любові до України, формування національної свідомості дошкільників педагогічним колективом спільно з батьками було створено в закладі музейну кімнату «Країна, де я живу».
Використання засобів музейної педагогіки дає змогу пробудити в дітях відчуття приналежності до свого роду, до рідної землі, прагнення долучитися до культури українського народу, його історії, традицій. Музейна педагогіка вважається однією із новітніх педагогічних технологій. Створення музейної-кімнати в дошкільному закладі є важливою складовою реалізації принципів музейної педагогіки.
Науково-теоретична база досвіду:
1. Базовий компонент дошкільної освіти / Науковий керівник: А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф, д-р пед. наук;
2. Бех І. Законопростір сучасного виховного процесу// Дошкільне виховання. – № 2. – 2004. – С. 3.
3. Бех І.Д. Виховання особистості: У 2-х кн. Кн.1.: Особистісно-орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади: Навч.-метод. видання. – К., Знання 2003. – С. 32-44.
4. Богуш А.М. Методика ознайомлення дітей з довкіллям у дошкільному навчальному закладі: Підруч. для ВНЗ/ А. Богуш, Н. Гавриш. – К., Слово 2008. – С. 40-48.
5. Богуш А.М. Українське народознавство в дошкільному закладі/ А.М. Богуш, Н.В. Лисенко. – К., Знання 2002. – С. 36-49.
6. Главацька Ю. Малюк у світі музею.// Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2009. - №4. – с.33
7. Канюк І. Міні-музеї у дитячому садку.// Палітра педагога. – 2009. - №5. – с.6
8. Ковальчук К. Музейна педагогіка. // Дошкільне виховання. – 2006. - №12. – с.8
9. Кононенко О. Музейне освітнє середовище як джерело духовного розвитку дошкільників. // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2009. - №4. – с.27
10. Шаповал Л. Формування національної свідомості дошкільників засобами музейної педагогіки. // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2009. - №4. – с.11
11. Шевченко Т. Музей у дошкільному навчальному закладі. // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2009. - №4. – с.17
Стисла анотація досвіду: Музейна кімната «Країна, де я живу» як скарбниця освітніх і педагогічних надбань є провідним, пошуковим, методичним науково-дослідним та пропагандистським центром нашого дошкільного закладу. Серед напрямків культурно-освітньої діяльності варто виділити такі:
- екскурсії;
- консультації;
- зустрічі з цікавими людьми;
- свята;
- концерти;
- літературні вечори;
- науково-методичні читання;
- персональні виставки дітей та дорослих;
- конкурси і вікторини;
- робота Творчої майстерні;
- заняття;
- бесіди;
- відеоперегляди.
Діти разом з дорослими обговорюють тематику, приносять з дому різноманітні експонати та створюють власними руками нові експонати для експозицій. Дошкільнята знову і знову поринають у світ мистецтва, переглядаючи музейні експонати, повторно отримують позитивні враження.
Результативність впровадження досвіду: Участь у обласному етапі Всеукраїнського огляду музеїв при ДНЗ та ЗНЗ.
Репрезентація досвіду: Досвід роботи дошкільного закладу було репрезентовано на міському рівні:
- під час святкування Дня міста Запоріжжя (2014р.) відбулося урочисте відкриття музейної кімнати «Країна, де я живу» (відео матеріал на каналі МТМ, Стаття «Самым старинным экспонатом мини-музея, который откроют в запорожском детсаду №188, стала прялка 1878 года» - «Индустриалка» 11.10.2014р).
Репрезентовано на районному рівні, а саме:
- районне методичне об’єднання вихователів молодшого дошкільного віку «Формування національної свідомості дошкільників». Тема: «Патріотизм – невід’ємна ознака національного свідомого громадянина» (2015 рік);
- в Інтернет мережі на блозі вихователів ДНЗ Комунарського району;
- педагогічна вітальня для завідувачів ДНЗ Комунарського району (2014р.)
Посилання на матеріал:
http://iz.com.ua/zaporoje/54783-samym-starinnym-eksponatom-minimuzeya-kotoryy-otkroyut-v-zaporozhskom-detsadu-188-stala-pryalka-1878-goda.html
https://drive.google.com/folderview?id=0BwRCQlj2DNBISjZJc0N0RFdLeDg&usp=sharing
|