Програма гуртка «Тифлоритміка для дітей з порушенням зору»
Христенко Вікторія Олександрівна, вчитель-дефектолог (тифлопедагог)
Спеціальний дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 146 «Вербичка» Запорізької міської ради Запорізької області
Завідувач: Сорока Тамара Віталіївна
Адреса: 69000, м. Запоріжжя, вул..Перемоги 85-в
тел. (0612) 330522
e-mail: verbichka146@ukr.net
Провідна педагогічна ідея програми:
Надання допомоги педагогам в організації роботи по формуванню хореографічної компетенції у дітей з порушеннями зору, як одного із завдань варіативної складової БК дошкільної освіти України (нова редакція) з освітньої лінії «Хореографія».
Розкриття завдань та напрямків роботи корекційної ритміки (тифлоритміки) для дітей з порушеннями зору.
Обґрунтування актуальності та перспективності програми:
Заняття тифлоритмікой є потужним засобом корекціі і компенсації недоліків у фізичному, функціональному та емоційному розвитку дітей з порушеннями зору. При дефектах органу зору організм дітей знаходиться в несприятливому стані не лише через системно-функціональні порушення, але і внаслідок вимушеної гіподинамії. Слабозорі і сліпі діти не отримують необхідного щоденного об'єму рухів. Останнє погіршує стан їх організму і часто сприяє прогресу захворювань. Для забезпечення нормального функціонування різних систем організму цього контингенту дітей, потрібна активізація їх моторики, в цьому допомагають заняття з тифлоритміки. Через музику і рух у дитини розвивається не лише художній смак і творча уява, але й любов до життя, природи, формується внутрішній духовний світ
Відставання в розвитку психічних функцій, обмежений досвід практичних дій, погано розвинена загальна моторика, несформованість емоційної і рухової виразності роблять важливою включення тифлоритмики в систему корекційної роботи з дітьми цієї категорії. На такому зайнятті дитина вчиться володіти тілом, поєднувати свої рухи з музикою, передаючи настрій засобами музичної виразності (ритм, темп, форма, динаміка, характер музики і рухів), орієнтуватися в просторі, збагачує свій музично-слуховий досвід, вчиться взаємодіяти з однолітками в рухах під музику. Усе це необхідно дитині з порушенням зору для формування її позитивного самопочуття в соціальному середовищі.
Стисла структура програми:
- Програма складається з наступних розділів:
- Пояснювальна записка
- Розділ 1. Програма з тифлоритміки для дітей дошкільного віку з порушеннями зору.
- Перший рік навчання.
- Другий рік навчання.
- Третій рік навчання.
- Четвертий рік навчання.
- Розділ 2. Моніторинг розвитку музично-ритмічних рухів у дітей з порушеннями зору.
- Розділ 3. Орієнтовне перспективне планування занять гуртка з тифлоритміки.
Додатки:
- Методичні рекомендаціі до проведення занять з тифлоритміки для дітей дошкільного віку з порушеннями зору.
- Орієнтовний перелік танцювального, музичного репертуару, хореографічних, танцювальних вправ та рухів, музично-рухливих ігор та вправ для занять з тифлоритміки.
- Орієнтовний конспект заняття з тифлоритміки для старших дошкільників з порушенням зору.
- Моніторинг рівня розвитку музично-ритмічних рухів у дітей з порушеннями зору.
- Офтальмологічний лист.
- Список використаної літератури.
Стисла анотація програми:
Програма з тифлоритміки орієнтована на дітей дошкільного віку (молодший дошкільний вік – від трьох до п’яти років; старший дошкільний вік – від п’яти до семи років), які мають різні зорові порушення.
Тифлоритміка проводиться як самостійне фронтальне заняття і по часу може тривати 20 — 35 хвилин в залежності від віку дітей.
Програма з тифлоритміки розрахована на 4 роки навчання, 8 занять у місяць (по 2 заняття на тиждень).
Тифлоритміка смтимулює дитину до виявлення музикальності, уміння передавати настрій, емоції , почуття через музично-рухову творчість. Граючи у музичні ігри і танцюючи, діти мають чудову можливість пізнавати українське народне мистецтво, а також традиції народів світу, навчитися сприймати та відтворювати у рухах сучасні танцювальні композиції. Танцювальний етнографічний матеріал, що є відображенням норм поведінки, музичної та хореографічної культури українського народу, сприяє розвитку національної свідомості, патріотичних почуттів.
Результативність впровадження програми:
Тифлопедагог працювала над створенням програми з 2014 р. Роботу гуртка з тифлоритміки, за даною програмою організовано в СДНЗ № 146 з вересня 2015-2016 н.р.
Репрезентація програми:
Христенко В.О. представила програму на обласному конкурсі навчально-методичних комплексів учителів-логопедів,учителів-дефектологів дошкільних навчальних закладів при ЗОІППО ЗОР кафедра реабілітації та здорового способу життя, 16.12.2015 р. та отримала сертифікат.
Посилання на матеріал: http://rmpordzh.jimbo.com, закладка «Авторські матеріали освітян навчальних закладів району».
|