Партнерська взаємодія дошкільної та початкової ланок освіти засобами проектної діяльності
Партнерська взаємодія дошкільної та початкової ланок освіти засобами проектної діяльності
Соколенко Світлана Леонідівна, методист з координації дошкільної та початкової освіти, вища категорія, «старший вихователь»
Інформаційно-аналітичний методичний центр м.Запоріжжя Директор: Гусак Оксана Вікторівна Адреса: 69037, М.Запоріжжя, вул.Сорок років Рад. України, 39Б Телефон: (0612) 224-08-36 е-mail:donmszap@ukr.net Сайт:http://znmc.ucoz.ru/
Провідна педагогічна ідея збірки полягає у впроваджені та пропагуванні технології проектної діяльності, як ефективного засобу партнерської взаємодії у формуванні життєвої компетентності у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку (учнів 1 класу), визначених державними стандартами Базовим компонентом дошкільної освіти та Державним стандартом початкової загальної освіти
Обґрунтування актуальності та перспективності
Проблема наступності між ступенями освіти стала особливо актуальною на сучасному етапі. Через цілий ряд причин вона досить складна в навчанні. ЇЇ складність полягає у відсутності єдиних підходів. В умовах сучасної освіти виділено багато спільного у цілях та змісті діяльності дошкільної та початкової освітніх ланок, зокрема формування в дітей особистісних цінностей, адекватної самооцінки, самоповаги, навичок соціальної поведінки, потреб характеру, пізнавальних потреб, пізнавальних та психічних процесів тощо.
Освітній процес як у дошкільному навчальному закладі, так і в початковій школі має будуватися на глибоких знаннях вихователів і вчителів про вікові психофізіологічні особливості дітей. Завдяки правильній організації педагогічної діяльності з урахуванням стану фізичного і психічного здоров’я кожної дитини, впровадження інноваційних освітніх технологій, педагоги зможуть не лише сформувати у дітей потребу у навчанні, а й забезпечити повноцінний розвиток їхніх особистісних новоутворень. Єдність освітнього простору передбачає спільність мети і завдань кожного з її ступенів, наступність і взаємозв'язок між ними, надання всім дітям однакових стартових умов у здобутті загальної середньої освіти незалежно від типу навчального закладу, соціального становища батьків.
Науково-теоретична база
Успішне розв’язання проблеми наступності вимагає оновлення методологічних засад дослідницьких робіт, впровадження в життя особистісно орієнтованих технологій виховання й навчання дітей дошкільного і молодшого шкільного віку. Удосконаленню форм організації і методів навчання як у дошкільних закладах, так і в початковій школі присвячені су¬часні наукові дослідження Л.А. Парамонової, М.М. Поддякова, З.М. Істоміної, Т.М.Фадєєвої, в яких вони вказують на необхідність:
- використовувати різноманітні форми навчання, що включа¬ють специфічні види діяльності на інтегративній основі;
- використовувати проектну організацію змісту навчання, що створює умови для використання самими дітьми наявного в них досвіду;
- створювати розвивальне предметне середовище як у дошкільному закладі, так і початковій школі, функціонально моделюючий зміст дитячої діяльності;
- надавати перевагу в початковій школі (особливо в перший рік навчання), ігровим прийомам, створювати емоційно-значимі ситуації, умови для самостійної практичної діяльності, коли діти можуть на основі наявних у них знань виявляти ініціативу, творчість, фантазію, відповідальність;
- змінити форми спілкування дітей як на заняттях у дошкільному закладі, так і на уроках у школі; забезпечити дитині можливість орієнтуватися на партнера-однолітка, взаємодіяти з ним і вчитися в нього (а не тільки в дорослого); підтримувати діалогічне спілкування між дітьми.
Провідною в освітньому процесі як дошкільного закладу, так і початкової школи повинна стати діалогічна форма спілкування дорослого з дітьми, що сприяє розвитку в дитини активності, ініціативності, почуття власної гідності і самоповаги. Максимально реалізувати визначені напрямки наступності: інформаційний, методичний, психологічний можливо за умови використання проектної діяльності.
Стисла анотація
В розробці актуалізовано важливість залучення педагогів до спільної творчої продуктивної діяльності у розробці проектів з різних напрямів розвитку, а саме: інтелектуального, фізкультурно-оздоровчого, художньо-естетичного, екологічного та рекомендацій до їх втілення..
Спільна творча проектна діяльність має свої особливості. Найголовніша з них – це створення нового, творчого продукту спільними зусиллями. До збірника ввійшли матеріали проектної діяльності педагогічних колективів дошкільної та початкової ланок освіти (всього 10 проектів) різного спрямування, які сприяють набуттю вихованцями та учнями знань, умінь та навичок з основних ліній та галузей знань, життєвого досвід, як засобу формування життєвої компетентності. Визначені етапи проектної діяльності, доцільні форми навчально-розвивальної взаємодії з вихованцями та учнями, функції педагогів, взаємодія з батьками тощо. Практична реалізація спільних творчих проектів сприяє модернізації змістовних аспектів наступності, створенню простору в педагогічному процесі дошкільного навчального закладу і початкової школи єдиної, динамічної та перспективної системи виховання і навчання, визначенню оптимальних форми роботи з дітьми, які б забезпечили перехід з дошкільного навчального закладу до нових умов шкільного навчання з найменшими психологічними труднощами. Спільна взаємодія сприяє вихованню та розвитку творчого потенціалу, соціальній активності та мотиваційній готовності до подальшого навчання.
Результативність впровадження
Практична реалізація спільних творчих проектів сприяє:
забезпечення досконалого, комфортного єдиного освітнього простору дитини на етапі переходу від дошкільної до початкової ланки освіти;
тісній взаємодії усіх підрозділів освітньої системи в умовах реалізації нових Держстандартів дошкільної та початкової освіти;
залученню батьків та соціуму для вирішення завдань розвитку єдиного освітнього простору дитини на етапі переходу від дошкільної до початкової ланки освіти;
сформованості в старшого дошкільника та учня цінностей навчання та здорового способу життя;
підвищенню й відстеженню рівня сформованості життєвих та ключових компетентностей дітей дошкільного та молодшого шкільного віку відповідно завдань нових Держстандартів початкової та дошкільної освіти;
підвищенню професійної компетентності вихователів та вчителів початкових класів, які працюють в умовах наступності між дошкільною та початковою ланками освіти, рівня оволодіння ними новими освітніми технологіями, зокрема проектною діяльністю.
Репрезентація
Спільні проекти представлено на районній виставці з проектної діяльності у 2014 році.
Проекти художньо-естетичного, мовленнєвого та екологічного спрямування презентовано в ході засідання районного Круглого столу «Єдність вимог, методів та прийомів навчання у реалізації завдань наступності дошкільної та початкової ланок освіти» у 2015 році
Успішне розв’язання проблеми наступності вимагає оновлення методологічних засад дослідницьких робіт, впровадження в життя особистісно орієнтованих технологій виховання й навчання дітей дошкільного і молодшого шкільного віку. Надані проекти стануть у нагоді працівникам дошкільних закладів і вчителям початкових класів. Дякуємо за професійний, якісний матеріал!
Завдяки такому досвіду роботи, накопиченню та узагальненню матеріалів, зароджуються нові, сучасні технології! Бажаю, Вам, успіху та перемоги!!! :hands: