Парціальна програма з формування лінгвориторичних навичок дітей дошкільного віку «Мудрослов»
Дрозд А. І., завідувач, «Спеціаліст першої категорії»;
Морозова С.В., вихователь-методист, «Спеціаліст 9 розряду»;
Єфанова Ю. В., вихователь, «Спеціаліст 9 розряду»;
Чугуєнко С. В., вихователь, «Спеціаліст ІІ категорії»
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №90 «Волошка»
Завідувач: Дрозд Алла Іванівна
Адреса дошкільного закладу: м. Запоріжжя, вулиця Космічна 7а.
тел.: 769-80-27
email: dnz90zp@ukr.net
Сайт ДНЗ: voloshka.ucoz.ua
Провідна педагогічна ідея програми Комунікативна компетенція виконує головну роль у формуванні лінгворитиричної особистості, особистості духовно-моральної, соціально й фізично здорової.
Комунікативна компетентність передбачає сформованість у дитини усіх видів мовленнєвої компетенції. Виходячи з цього стає зрозуміло, що розвиток лінгвориторичних здібностей у дітей дошкільного віку має комплексний характер, тобто потребує одночасного розвитку, як вербальних засобів спілкування (фонетичної, лексичної, граматичної, діалогічної і монологічної компетенції), так і невербальних (міміка, жести, темп і тембр голосу, мовне дихання, слухова увага), а також володіння нормами мовленнєвого етикету в певних життєвих ситуаціях.
Програма вирішує одну з важливих проблем - розвиток культури мовленнєвої поведінки дитини в сучасному суспільстві. Дозволяє забезпечити всебічний розвиток інтелектуально - вольових якостей дошкільника, дає можливість сформувати у дітей всі психічні процеси і такі особистісні якості, як креативність, допитливість, відповідальність, самостійність.
Обґрунтування актуальності та перспективності програми В основі всякого вчення лежить комунікація, спілкування, тому риторика як інноваційне, практично-орієнтоване заняття допомагає вирішувати завдання щодо формування творчої особистості, яка відповідає сучасним вимогам. Тому, безперечним напрямом в роботі з дітьми дошкільного віку будуть напрями, пов’язані з розвитком мови дошкільника, а саме з їх риторичними уміннями.
Мета риторики – навчити мови, розвивати комунікативні уміння, навчити дошкільнят ефективно спілкуватися в різних ситуаціях, вирішувати різні комунікативні завдання, які ставить перед дітьми саме життя.
Програма розрахована на вихователів і батьків дітей дошкільного віку, керівників гуртків.
Науково-теоретична база програми Дослідження психологів Л.Виготського, А.Запорожця та вчених лінгвістів А.Богуш, З.Курцової та багатьох інших наголошують, що молодший дошкільний вік є сенситивним періодом розвитку мовлення дитини її емоційної сфери та період отримання першого досвіду спілкування з оточуючими. Саме тому формування лінгвориторичних знань, умінь та навичок у дітей доцільно розпочинати з молодшого дошкільного віку. Це дасть змогу формувати творчу, гармонійну особливість, яка може ефективно володіти думкою, переконуючим словом, риторичним вчинком заради істини, добра, краси.
Стисла анотація програми Дана програма є освітньо - розвиваючою та виховною і спрямована на розвиток мовлення дитини, її творчих здібностей, формування комунікативності дошкільника. Вона дозволяє формувати досвід соціальних навичок; сприяє розвитку культури мовленнєвої поведінки, виховання ввічливості; розширює мовленні поняття про те, для чого потрібна мова, чим допомагає адаптуватись дошкільникам до навчання в школі.
Програма побудована з урахуванням вікових особливостей дітей та є актуальною в даний час, так як дошкільники зазнають труднощі в організації різних видів діяльності, культури мовленнєвої поведінки. Цілеспрямований розвиток комунікативних навичок дає істотне збагачення комунікативного досвіду дітей і здатне нейтралізувати проблеми у спілкуванні.
Метою програми є володіння дітьми усвідомленими засобами взаємодії з навколишнім світом, адаптація дошкільника в соціумі завдяки розвитку лінгвориторичних вмінь та навичок.
Програма складається з 4 тематичних блоків: "Країна спілкування", "Країна емоцій", "Країна ввічливості", "Маленький оратор".
Зміст кожного тематичного блоку чітко визначено в тематичному плані.
Протягом усього року, на кожному році навчання, проводяться два діагностичних зрізи, з метою виявлення лінгвориторичних знань, умінь і навичок дітей по блокам:
- у вересні перші три тижні;
- в кінці року.
Розроблено: посібник для вихователів «Моніторинг лінгвориторичної компетенції дітей дошкільного віку»; циклограмами ігор та вправи для кожного віку; тематичний та календарно-перспективний план для кожного віку.
Результативність впровадження програми Результати свідчать про доцільність організації спеціальної роботи з розвитку мовленнєвих здібностей, мовленнєвої компетенції у дітей дошкільного віку. У ході експерименту виявлено, що діти добре володіють набутими навичками та вміннями, значно підвищився рівень мовленнєвої компетентності.
Діти вільно висловлюють мету своєї роботи, майже всі намагаються планувати роботу й виконувати її за своїм планом; раціонально добирають спеціальні дії для досягнення бажаної мети, стали більш незалежними, самостійними, наполегливими, із цікавістю беруть участь у складанні власних творів, намагаються діяти оригінально; оволоділи формулами мовленнєвого етикету, своєчасно змінюють емоційний тон розмови відповідно до ситуації спілкування, невимушено, природно виконувати рухи відповідно до ситуації.
Репрезентація програми: Затверджено науково-методичною радою КЗ «ЗОІППО» ЗОР протокол №7 від 22.12.2015 року. Репрезентовано в дошкільному навчальному закладі та на обласному рівні, а саме на обласному семінарі «Формування лінгвориторичної компетенції дітей дошкільного віку та початкової ланки освіти» (січень 2016 року).
Посилання на матеріал: http://dnz90.at.ua/index/vii_miska_vistavka_pedagogichnikh_tekhnologij_u_2015_2016_navchalnomu_roci/0-37
|