Парціальна програма для дітей старшого дошкільного віку «Економіка і дитина»
Маринеску Людмила Анатоліївна, вихователь, спеціаліст ІІ категорії
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 274 "Зайчатко"
Завідувач: Лінчук Маргарита Вікторівна
Адреса ДНЗ: 69104 м. Запоріжжя, вул. Північнокільцева 16
тел./факс: (0612) 769-80-13
email: zaichatko@gmail.com
Провідна педагогічна ідея програми:
- Формування в дітей старшого дошкільного віку первинних економічних уявлень та навичок раціонального споживача;
- Виховання моральних якостей дошкільника: взаємодопомоги, доброти, поваги до людей, праці, любові до природи.
Обґрунтування актуальності та перспективності програми.
В умовах ринкової економіки висуваються зовсім нові вимоги в підготовці підростаючого покоління до готовності включитися в сучасні форми економічних відносин, що можливо при умові вивчення теорії і практики ринкової економіки і формування відповідного економічного мислення. Тому виникає необхідність в створенні системи економічної світи, головними принципами якої повинна стати наступність всіх її компонентів: послідовність, варіативність підготовки, врахування регіональних і галузевих особливостей; потреб окремої особистості і суспільства в цілому. На наш погляд, рішення цих проблем можливе і необхідне, а старший дошкільний вік, є найбільш сприятливим для здійснення економічної освіти. Особливістю цього періоду, є те, що він забезпечує саме загальний розвиток, який в подальшому слугуватиме для придбання спеціальних знань, навичок і засвоєння різних видів діяльності.
Оскільки наш дошкільний навчальний заклад вже більше десяти років працює над економічною освітою дітей дошкільного віку ми зробили висновок, що вона є важливим компонентом загальної культури дитини, яка передбачає формування економічного мислення, економічно свідомого ставлення до потреб, ресурсів, праці, грошей тощо.
У програмі розвитку, навчання і виховання дітей «Дитина в дошкільні роки», за якою працює наш дошкільний навчальний заклад, економічна освіта входить до розвитку пізнавальної сфери дітей старшого дошкільного віку. Для узагальнення та систематизації матеріалів в галузі економічної освіти нами було вирішено створити парціальну програму «Дитина та економіка».
Науково-теоретична база програми
1. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). Наказ МОН молодьспорту України № 615 від 22.05.2012.
2. Григоренко Г.І. Виховуємо раціонального споживача / Г.Григоренко, Р.Жадан // Дошкільне виховання. – 2012 - № 1, с.16-19.
3. Дитина в дошкільні роки: комплесна додаткова освітня програма / наук. Керівник К.Л.Крутій – Запоріжжя ТОВ «Ліпс» ЛТД, 2011, с.163-165.
4. Жадан Р.П. Економічна освіта дітей старшого дошкільного віку (перспективно-календарне планування занять з економіки) / Г.І. Григоренко - Запоріжжя ТОВ «Ліпс» ЛТД, 2011, 116 с.
5. Сухомлинський В.О. вибрані твори в п’яти томах. Т.3 – К.: рад. Школа, 1997. – 667 с.
Стисла анотація програми
Парціальна програма для дітей старшого дошкільного віку «Економіка і дитина» - результат узагальнення та систематизації матеріалів дошкільного навчального закладу № 274 «Зайчатко» в галузі економічної освіти дітей старшого дошкільного віку (6-го року життя).
Програма «Економіка і дитина» спрямована на розширення, узагальнення та отримання нових знань дітьми з економічної освіти дітьми старшого дошкільного віку. У ній висвітлюються завдання, показники компетенції, організація педагогічного процесу та календарно-перспективне планування економічної освіти для дітей старшого дошкільного віку.
Парціальна програма розроблена на засадах особистісно-орієнтованої моделі освіти й націлена на створення сприятливих умов для здобуття: первинних економічних знань з основних економічних категорій: потреби, ресурси, товари та послуги, гроші, сімейний бюджет, поділ праці, професії, магазини, реклама тощо; розвиток вміння дошкільниками аналізувати, узагальнювати, вирішувати проблемні життєві ситуації; виховання моральних якостей: взаємодопомоги, доброти, поваги до людей, праці, любові до природи, бережливості; здобуття певного місця в соціальній групі; позитивної соціалізації та досягнення балансу базових фондів «можу» й «хочу».
На своїх заняттях я раціонально застосовую в освітньому процесі різні форми та методи роботи з дітьми (твори художньої літератури з економічним змістом, дидактичні ігри з економічним змістом, настільно-друковані ігри, матеріали для ігор – драматизацій, добірки проблемних економічних ситуацій, ребуси, кросворди, економічні задачі тощо); використовую нетрадиційні, альтернативні технології, спрямовані на аналіз, узагальнення, вирішення проблемних життєвих ситуацій.
Результативність впровадження програми:
- володіння дошкільниками основними економічними поняттями: потреби, ресурси, товари та послуги, ціна, вибір, обмеженість;
- здатність дитини самостійно розрізняти та виділяти першочергові потреби та природні, капітальні, трудові ресурси; пояснювати роль праці на підприємстві та в домашньому господарстві;
- обізнаність малят щодо професій людей; фінансових установ та їх функцій; різні види магазинів; особливостей купівлі-продажу товарів на ринку; підприємств (заводів, фабрик) нашого міста; бізнесу – як діяльності, що спрямована на отримання прибутку;
- вміння дошкільників аналізувати, узагальнювати, вирішувати проблемні життєві ситуації; ощадливо та хазяйновито поводитись в дошкільному закладі, вдома, на вулиці, в оточенні природи; оцінювати свої вчинки та вчинки інших людей;
- розуміння дитиною, що потрібно бути економним, працьовитим, діловим, добрим, ввічливим, уважним, бережливим, ощадливим.
Програма апробована в умовах роботи в ДНЗ № 274 «Зайчатко» та рекомендована кафедрою дошкільної освіти, погоджена науково-методичною радою КЗ «ЗОІППО» ЗОР та затверджена заступником директора Департаменту – начальником управління загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти Департаменту освіти і науки Запорізької облдержадміністрації Захарчуком В.М. для впровадження в закладах освіти області.
Посилання на матеріали: https://drive.google.com/folderview?id=0BwRCQlj2DNBIUzE3R3NNOFhTLUU&usp=sharing
|