Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 26.09.2021, 19:21

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Дошкільна освіта

Навчання дітей процесу самостійного набуття знань шляхом власної пізнавально - дослідницької діяльності

Навчання дітей процесу самостійного набуття знань шляхом власної пізнавально - дослідницької діяльності

Коржунова Любов Василівна, вихователь, спеціаліст II категорії

Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №162 «Ведмедик» Запорізької міської ради Запорізької області.

Завідувач: Велькая Світлана Михайлівна

Адреса: 69000, м. Запоріжжя, вул. Б. Центральний 17а,

тел.:(061)279-68-29, 279-63-36

Еmail: dnz162vedmeduk@gmail.com

 

Провідна педагогічна ідея досвіду: Визначення ефективних шляхів розвитку та навчання процесу самостійного придбання знань шляхом власної пізнавально-дослідницької діяльності дітей дошкільного віку. Дана робота спрямована на розвиток пізнавально-дослідницької діяльності дітей, яка дає можливість експериментувати, синтезувати отримані знання, розвивати пізнавальну і творчу активність, самостійність, уміння планувати, працювати в колективі.

Обґрунтування актуальності досвіду: в сучасних умовах від людини вимагається не тільки володіння знаннями, але і в першу чергу вміння здобувати ці знання самому і оперувати ними, мислити самостійно і творчо.

Сучасна дитина - дошкільник по своєму розвитку дуже відрізняється від дитини, яка була кілька років тому. Йому притаманні такі якості як: допитливість, ініціативність, активність, підвищена потреба до сприйняття різноманітної інформації. Невтомна жага нових вражень, цікавість, постійне прагнення спостерігати і експериментувати, самостійно шукати нові відомості про світ породжує дослідницьку поведінку.

Дослідницька поведінка – особливий вид поведінки і один з найважливіших джерел отримання дитиною уявлення про світ. Його головна мета – формування у дитини навичок самостійно, творчо освоювати і перебудовувати нові способи діяльності в будь-якій сфері людської культури.

Основною метою освітнього процесу стає не насичення дитини інформацією, а розвиток у нього пізнавального інтересу, вміння здобувати знання самостійно, щоб використовувати їх у різних навчальних або життєвих ситуаціях, формування компетенцій (комунікативної, інформаційної, технологічної).

Але, разом з тим,  в сучасній освітній практиці значення самостійної дослідницької, пізнавальної діяльності дитини явно недооцінюється. Деякі педагоги квапляться навчити дитину тому, що самі вважають важливим, незважаючи на те, що він самостійно хотів би досліджувати практично все. Прагнучи зробити добру справу – навчити, педагоги, не звертають уваги на природну дослідницьку потребу дитини, фактично самі перешкоджають розвитку дитячої допитливості. У підсумку дослідницька (пошукова) діяльність відривається від пізнавальної та стає нудною повинністю.

Плануючи і аналізуючи свою роботу з вихованцями, кожен педагог сьогодні повинен зробити вибір: яким він хоче бачити сучасного дошкільника - людиною, що виконує, не замислюючись, вимоги дорослих, або особистістю, здатною приймати самостійні рішення і відповідати за свої вчинки, вміти самостійно мислити,   орієнтуватися в непростих життєвих ситуаціях, знаходити нестандартні рішення.

Науково-теоретична база досвіду: В.А.Сухомлинский стверджував, що «дитина за своєю природою допитливий дослідник, відкривач світу». А дослідник – це людина, якого тягне невідоме, який знаходиться в постійному пошуку запитань і відповідей на них. А пошук для дитини почнеться за умови, якщо у нього виникне питання не стільки заради залучення уваги дорослого до себе, скільки заради розуміння суті того, що відбувається.

Поняття «дослідницьке навчання» введено Савенковим О.І.. Головна мета дослідницького навчання - формування здібностей самостійно і творчо освоювати (і перебудовувати) нові способи діяльності в будь-якій сфері людської культури.

Короткова Н.М. говорить про пізнавально-дослідницьку діяльність дітей дошкільного віку, в процесі якої дитина отримує можливість задовольнити властиву йому допитливість, практикується у встановленні причинно-наслідкових і тимчасових зв'язків між предметами і явищами, що дозволяє йому не тільки розширювати, а й упорядковувати свої уявлення про світ. У процесі пізнавально-дослідницької діяльності, на думку автора, відбувається формування дитини як самостійного і ініціативного суб'єкта діяльності, суб'єкта пізнання.

Стисла анотація досвіду:

Досвід складається з двох частин: теоретичної частини (інформація відповідно до теми, консультації для педагогів, список використаних джерел),та практичної,  яка вміщає в себе наступне:

  1. Конспекти занять з експериментально-пошукової діяльності.
  2. Картотека дослідів в природі, з валеології.
  3. Дидактичні ігри.
  4. Карточки-алгоритми, схеми для самостійної експериментально-пошукової діяльності.
  5. Правила, пам’ятки, символи з техніки безпеки під час дослідницької діяльності.

Результативність впровадження досвіду: діти навчилися аналізувати, дискутувати, розподіляти обов’язки і доручення, робити висновки. У процесі дослідницької діяльності у дітей розвинулася культура мислення, вміння бачити проблеми, ставити питання, висувати гіпотези.

Репрезентація досвіду: Досвід широко використовується у роботі з дітьми загального розвитку, з затримкою психічного розвитку старшого віку та вадами мовлення на рівні дошкільного навчального закладу (ясел-садка) комбінованого типу  № 162 «Ведмедик».

Посилання на матеріал http://rmpordzh.jimdo.com, закладка «Авторські матеріали освітян навчальних закладів району»

Категорія: Дошкільна освіта | Додав: jenya2016 (26.01.2016)
Переглядів: 995 | Рейтинг: 1.0/279
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2021