Корекція фонетико-фонематичних процесів у дітей із затримкою психічного розвитку шляхом використання інтерактивних технологій
Полянська Алла Володимирівна,
вчитель-логопед, спеціаліст ІІ категорії
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №221 «Пілот» Запорізької міської ради Запорізької області
Завідувач: Сироватка Ольга Євгенівна
Адреса: м. Запоріжжя, вул. Бородинська, 10-А
Тел.: 224-77-17
Email: pilot221@ukr.net
Провідна педагогічна ідея досвіду
Даний досвід роботи висвітлює ефективність використання розроблених
інтерактивних технологій, в корекції фонетико-фонемаматичного недорозвинення мовлення у дітей із затримкою психічного розвитку.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Діти із затримкою психічного розвитку мають певні труднощі в корекції мови і її
звуковимовної сторони. Корекція мовлення і її фонетико-фонемаматичної сторони мовлення у дітей із затримкою психічного розвитку припускає застосування різних навчальних методик, а отже і використання різних комп'ютерних технологій. Їх застосування сприяє підвищенню результативності корекційно-освітнього процесу. Тому розробка нових прийомів, методів і засобів корекційного навчання дітей представляється одним з актуальних напрямків розвитку спеціальної педагогіки.
Науково-теоретична база досвіду
Дослідження проводилося в ході звичайного педагогічного процесу
корекційного навчання дітей із затримкою психічного розвитку на базі дошкільного навчального закладу (ясла-садок) комбінованого типу № 221 «Пілот» м. Запоріжжя.
Стисла анотація досвіду
У досвіді роботи висвітлюються використання розроблених інтерактивних занять направлених на корекцію фонетико-фонематичної сторони мовлення на прикладі диференціації звуків [С] - [Ш] і [З] - [Ж] в яких простежується: формування фонематичного сприйняття на сенсорному і перцептивному рівнях; формування концентрації уваги на фонематичних елементах мовлення та їх утримання в оперативної пам'яті; формування слухового контролю на фонематичному рівні; формування фонематичного уявлення про звуковий склад слова; формування лексико-граматичної будови мовлення і зв'язного мовлення; формування пізнавальних процесів: пам'яті, уваги, мислення.
Так само висвітлюються попередні етапи диференціації звуків: діагностика звуковимови, постановка свистячих і шиплячих звуків, необхідність автоматизації і диференціації звуків.
Результативність впровадження досвіду
Мною було, протягом п`яти років, проведені дослідження, метою яких було
вивчення методики корекції фонетико-фонемаматичних процесів у дітей із затримкою психічного розвитку шляхом використання інтерактивних технологій.
Я дійшла висновку, що результати контрольного експерименту свідчать про
ефективність комп'ютерної технології в корекції фонетико-фонематичного недорозвинення мовлення у дітей старшого дошкільного віку із затримкою психічного розвитку. Підвищення результативності корекційного процесу обумовлено наступними психолого-педагогічними умовами: здійсненням системного корекційного впливу; розвитком вищих психічних функцій; активізацією компенсаторних механізмів на основі збережених видів сприйняття; здійсненням зворотного зв'язку і наданням об'єктивної оцінки результатів діяльності; застосуванням ігрових методів навчання з моделюванням проблемних ситуацій; розвитком позитивної мотивації до проведення логопедичних занять.
Досліджувалися наступні питання:
1.Формування фонематичного сприйняття на сенсорному і перцептивному рівнях.
2. Формування концентрації уваги на фонематичних елементах мовлення та їх утримання в оперативної пам'яті.
3. Формування слухового контролю на фонематичному рівні.
4. Формування фонематичного уявлення про звуковий склад слова.
На основі отриманих результатів спостереження показали, що розробка,
створення та впровадження в корекційний процес спеціалізованих комп'ютерних технологій для корекції фонетико-фонематичних порушень, ефективно і швидко корегує не тільки звуковимовну сторону, а й сприяє розвитку просодичного і лексико-граматичного компонентів мовлення.
Таким чином, розробка, створення і впровадження в систему спеціальної освіти
спеціалізованих комп'ютерних технологій корекції різних порушень, що враховують закономірності, особливості розвитку та можливості дітей з особливими освітніми потребами, набуває особливої актуальності в аспекті вирішення проблеми вдосконалення методів і прийомів, спрямованих на подолання порушень фонетико- фонематичного, просодичного і лексико-граматичного компонентів мовлення, тобто корекції не тільки фонетико-фонематичних порушень, але й корекції загального недорозвинення мовлення в дошкільнят, підвищення ефективності корекційно-освітнього процесу в цілому.
Репрезентація досвіду
Розроблені заняття викликають зацікавленість у вчителів-логопедів, педагогів дошкільних закладів, студентів - логопедів, дефектологів ХНРА. В цьому я переконалася на презентаціях своєї роботи на методичних об'єднаннях району і області, семінарах, а також в участі у обласних виставках організованих кафедрою реабілітації ЗОІППО. Матеріали роботи успішно використовуються логопедом-методистом ДНЗ №121
Посилання на матеріал: vk.com/dnz221
|