Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 20.10.2021, 10:17

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Дошкільна освіта

Гра в шашки як засіб інтелектуального розвитку дитини

Гра в шашки як засіб інтелектуального розвитку дитини


Приходько Олена Яківна,

інструктор з фізкультури вищої категорії
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №221 «Пілот» Запорізької міської ради Запорізької області


Завідувач: Сироватка Ольга Євгенівна
Адреса:    м. Запоріжжя, вул. Бородинська, 10-А
Тел.:  224-77-17 
Email: pilot221@ukr.net


 

 

 

 

Провідна педагогічна ідея досвіду

     Розвиток інтелектуальних здібностей дітей засобами використання гри в шашки.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
    Проблема інтелектуального розвитку дітей дошкільного віку в усі часи  була актуальною і потребувала відповідних  досліджень психологів і педагогів. Дошкільне дитинство - перший період психічного розвитку дитини. Інтелектуальний розвиток дошкільника - найважливіша складова частина загального розвитку, підготовки до школи.                                                                            Інтелектуальний розвиток визначається не тільки ступенем вікового дозрівання структур головного мозку, але й пізнавальною діяльністю в процесі навчання і виховання. Виникає проблема: знайти відповідний дидактичний засіб для розвитку інтелектуальних здібностей. Одним з таких засобів  можуть бути шашки. Ця гра виробляє об’єктивність мислення, добре допомагає розвивати логіку мислення, тренує пам'ять, виховує наполегливість. Гра в шашки формує характер, посидючість, вміння передбачити  і знаходити нестандартні і самостійні рішення в грі. Гра в шашки вирішує відразу кілька завдань:
1. Пізнавальні: - розширювати  кругозір, вчити думати, запам'ятовувати, порівнювати, узагальнювати, передбачати результати своєї діяльності, орієнтуватися на площині (що вкрай важливо для школи). Розвивати винахідливість і логічне мислення.
2. Виховні: - виробляти цілеспрямованість, витримку, волю, посидючість, а також уважність і зібраність. Дитина, що навчається цій грі, вчиться  самокритичності, звикає самостійно думати, приймати рішення, боротися до кінця, не сумувати при невдачах.
3. Естетичні: збагачувати внутрішній світ, розвивати фантазію.
4. Фізичні: спонукати приділяти час фізкультурі, щоб вистачало сил і витривалості сидіти за шаховою дошкою.
5. Корекційні: допомагати гіперактивній дитині стати спокійнішою, врівноваженішою, вчити непосиду довгостроково зосереджуватися на одному виді діяльності.
Згідно статті 7 Закону України «Про дошкільну освіту» завданням дошкільної  освіти є збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров'я  дитини, Базового компонента дошкільної освіти на 2010-2016р.р., якраз на виконання цих завдань в ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу №221 «Пілот» почав діяти гурток по навчанню дітей грі в шашки «Шашковий дебют». 

Науково-теоретична база досвіду
    В Україні шашки-одна з найбільш давніх, поширених і улюблених ігор. Особливого розвитку шашки в Україні досягли в минулому столітті. Цьому сприяла і «Перша книга шашкіста»(1926) талановитого київського майстра В.Лисенка. «Шашки - 64, - вважає Володимира Квітко (газета «Ладья» №24, 18 грудня 2010 р.), - у своєму розвитку пройшли чотири етапи. Романтичний (тактичний). Яскравими представниками  цього етапу є Сергій Воронцов,  Василь Медков, Павло Святой,  які часто вигравали через програш (позиційні помилки) завдяки відмінному комбінаційному зору і багатій особистій фантазії. На цьому етапі сформувалась теорія гри. Реалістичний (тільки по формі)  етап характеризувався бурхливим  розвитком теорії,  завдяки  внеску таких шашкістів,  як Борис Бліндер, Василь Соков, Зиновій Цирік, Дмитро Шебедєв, Марат Коган, Ісер Куперман, Ігор Тимковський, Веніаміан Городецький. Аналіз деяких варіантів носив форму домашньої заготовки.  Конкретно-практичний етап був характерним тим, що позиції були проаналізовані від початку партії до закінчення. Гра вивчалася з ювелірною точністю. Найбільш яскраві представники: Віктор Літвінович, Олександр Косенко, Віктор Барабашов, Аркадій Плакхін, Маркіел Фазилов, Володимир Вігман. Єдиним недоліком гри була віра в абсолютність розрахунку. Як довела практика такі аналізи мають похибки чи рівнозначні варіанти.  Комп`ютерний  етап – співробітництво людини та «розумної» машини. Відмінністю цього етапу від інших є те, що урізноманітнилась кількість продовжень, покращилася якість гри,  панівним став стратегічний підхід до оцінки ігрової ситуації. З`явилася безмежна віра у силу комп’ютера. Але машина неспроможна перебрати всі можливі варіанти, так як  їх кількість не піддається обрахунку. Тому шашкові програми відсіюють частину позицій чи зменшують глибину розрахунку. У позиції, де є значний вибір варіантів, комп’ютер вибирає той, де є тактичний удар у найближчі 5-6 ходів. Але це не завжди найсильніший хід. І тут необхідне втручання людини, щоб спрямувати машину на розрахунок тих варіантів, які на думку людини є кращими. Як показує практика, це співробітництво приносить позитивний результат. Робота  з комп’ютером забирає багато часу, який можуть скоротити досвід, знання та фантазія людини. Щоб порівняти  можливості людини і комп’ютера, були проведені матчі між ними. І все-таки, людина виявилася поки що сильнішою. Стратегічне мислення ще не доступне машині. Комп`ютер  та людина зробили великий крок у розвитку партії до того моменту, коли стала прораховуватися позиція, до програшної ситуації, чого раніше зробити було практично неможливо. Хоча цілком зрозуміло, що шашки – гра стратегічно складна, і непередбачувана. Буває, що випадково знайдений хід змінює оцінку всього дебютного варіанту. Це і є моментом істини у шашках».  
Шашкова творчість включає у себе елементи науки. У ній застосовуються наукові методи дослідження. «Перш за все - аналіз, який пронизує всю гру… Без кропіткого глибокого аналізу неможливо серйозно говорити про творчість. Проте зробити вичерпний аналіз дуже важко і не завжди це зробити можливо. Нерідко виникають такі позиції, які взагалі погано піддаються аналізу. Тут приходить на допомогу оцінка позиції. Навчитися правильно оцінювати позицію нелегко.  Цьому допомагає і велика  практика, і знання, і інтуїція», - вказує Веніамін Городецький. Важкість розуміння суті гри полягає в тому, що  шашки  мають єдине по своїй специфіці поєднання елементів гри, мистецтва, наукового пізнання. Кожний із цих елементів різнорідний і вимагає власного аналітичного підходу, а значить – і педагогічного спостереження та дослідження. Предметний та об’єктивний аналіз та синтез об’єкту пізнання – все це збагачує особистість вихованця, його розум та сприяє формуванню навичок розумової діяльності «Після занять шашками у дітей підвищується інтерес до навчання, покращуються здібності до логічних операцій, що створює необхідні умови розвитку інтелекту. Гра в шашки – одна з форм розвитку математичних здібностей учнів», - стверджує вчитель початкових класів однієї з шкіл Варвара Сивцева.
У шашки навчитися грати нескладно, але навчитися  грати майстерно – це досить непросте завдання.  Головним завданням керівника гуртка є навчити вихованців  мислити самостійно та робити правильні висновки в швидкоплинних ситуаціях. 
Навчання грі в шашки обов’язково має містити вивчення найважливіших тактичних прийомів гри, і в першу чергу – шашкових комбінацій. Необхідно вивчати і вирішувати комбінації по шашковим книгам. Видань, присвячених комбінаційній грі в шашках, випущено в різні часи досить багато, серед них завжди можна підібрати відповідний для навчання посібник.
Багато корисної інформації для самостійного навчання шашок можна знайти в журналах «Шашки».


Стисла анотація досвіду
    Даний досвід роботи складається із трьох розділів, висновку, списку використаної літератури та додатків. Розділ 1 містить вступ, актуальність досвіду, мету, завдання, новизну, провідну ідею досвіду та опис умов, в яких був створений досвід. Розділ 2 містить методологічне обґрунтування досвіду. А в розділі 3 по підпунктах описана технологія досвіду. А саме: структура занять, які сприяють розвитку комунікативної, пізнавальної, перетворювальної, оцінно-контрольної діяльності та календарно-перспективне планування по навчанню дітей грі в шашки. В додатках наведені приклади завдань для застосування на практиці (конспекти занять, дидактичні ігри, методичні поради) та парціальна програма навчання дітей грі в шашки «Шашковий дебют».


Результативність впровадження досвіду
    Мною були проведені дослідження, метою яких було розкриття розумового, морального, вольового потенціалу особистості  шляхом навчання  грі в шашки. Я дійшла висновку, що розвиток інтелектуальних здібностей дітей засобами використання гри в шашки є найважливішою складовою частиною загального розвитку дітей дошкільного віку, підготовці їх до школи, і доводить про актуальність проблеми та необхідність збагачення шляхів роботи з дітьми в цьому напрямку.                          
Досліджувалися наступні питання: навчання основам шашкової гри; навчання простим комбінаціям, теорії та практиці шашкової гри; виховання ставлення до шашок як до серйозних, корисних і потрібних занять, що мають спортивну і творчу спрямованість; виховання наполегливості, цілеспрямованості, винахідливості, уважності, впевненості, волі, працьовитості, колективізму; вироблення у дітей уміння застосовувати отримані знання на практиці; розвиток прагнення дітей до самостійності; розвиток розумових здібностей дітей: логічного мислення, вміння проводити розрахунки на кілька ходів вперед, образне і аналітичне мислення.
На основі отриманих результатів я дійшла висновку, що розвиток логічного мислення,  розвиток і вдосконалення інтелекту дитини,  формування спортивного характеру і інтересу до гри,  формування посидючості і цілеспрямованості(доведення початої справи до кінця), вміння знаходити способи рішення в складних ситуаціях, оволодіння шашковою термінологією (шашка,удар,дамка,нотація,комбінація,тощо) свідчать про те , що гра в шашки є ефективним засобом розвитку логічного мислення дітей дошкільного віку. 

Репрезентація досвіду
    Проблема інтелектуального розвитку дітей дошкільного віку в усі часи  була актуальною і потребувала відповідних  досліджень  психологів і педагогів. В цьому я переконалася вивчаючи і аналізуючи науково-методичну літературу. Тому, провідна ідея досвіду полягає в розробці і запровадженні   методичних рекомендацій і дидактичних посібників, забезпечуючи ефективність розвитку логічного мислення, використовуючи в масовій практиці дошкільного і сімейного виховання.

Посилання на матеріал: vk.com/dnz221

Категорія: Дошкільна освіта | Додав: LeninRMO (19.01.2016)
Переглядів: 1695 | Рейтинг: 1.0/45
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2021