Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 26.04.2024, 14:02

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Дошкільна освіта

Формування основ національно-патріотичного виховання засобами художньо-мовленнєвої діяльності

Формування основ національно-патріотичного виховання засобами художньо-мовленнєвої діяльності

 Інформація про авторів досвіду:
Основа Людмила Іванівна, вихователь-методист, спеціаліст вищої категорії, старший вихователь

Контактна інформація:
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 196 «Рожева зоренька» Запорізької міської ради Запорізької області

Адреса: 60014, м. Запоріжжя, вул. Карпенка-Карого 13 «а»

Телефон: (0612) 655374

E-mail: dnz196zp@ukr.net

Адреса сайту: http://rojevazorenka.esy.es

ПІБ керівника: Алімова Лілія Вікторівна

 

Провідна педагогічна ідея: дошкільний заклад, як початкова ланка системи освіти, зобов’язана вирішувати завдання морально-патріотичного виховання дошкільнят.

Патріотичне виховання має наскрізно пронизувати весь навчально-виховний процес, органічно поєднувати національне, громадянське, моральне, родинно-сімейне, естетичне, правове, екологічне, фізичне, трудове виховання, базуватися на національній історії, відстоюванні своїх прав.

Позитивне ставлення до світу закладається в дошкільному віці, на основі виховання любові та поваги до найрідніших людей (мами, тата, бабусь, дідусів, братів, сестер), усвідомлення тісного взаємозв’язку між поколіннями. Відповідно до цього особлива увага приділяється вихованню патріотичних почуттів дітей дошкільного віку, які засновуються на інтересі до найближчого соціального, природного і культурного оточення (сім'ї, батьківського дому,  рідного міста, села, країни, традицій та звичаїв свого народу).

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:у преамбулі Конституції України, в Декларації про державний суверенітет України, Законі «Про дошкільну освіту» та інших державних документах визначено головну ідею українського народу - побудову Української незалежної держави. Саме ця ідея є основоположним принципом патріотичного виховання і передбачає формування національно свідомої особистості, людини, гідної своєї держави та суспільства.

Спираючись на законодавчу базу: Концепцію національно-патріотичного виховання; Базовий компонент дошкільної освіти в Україні, Програму розвитку навчання та виховання «Дитина в дошкільні роки» (за якою працює наш дошкільний навчальний заклад), зробили висновок, що головною проблемою сьогодення є національно - патріотичне виховання та формування мовної особистості.      

Науково – теоретична база досвіду: найважливішим пріоритетом національно-патріотичного виховання є формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації.

Витоки патріотичного виховання, художнього читання і  розповідання дітям дошкільного віку сягають ХІХ століття і були розглянуті вченими К.Д.Ушинським, С.Ф.Русовою, В.О.Сухомлинським та  іншими.

Пошуки ефективних шляхів  формування  мовної та  мовленнєвої  компетенції засобами  художньої літератури відображено в роботах засновників сучасної  дошкільної  лінгводидактики .

С.Ф. Русова  у  педагогічній концепції «Український національний дитячий  садок», особливу увагу надавала вихованню засобами художньої  літератури, образотворчої  діяльності й музики. Педагог радила  в  дитячих садках проводити  спеціальні  заняття з художнього  читання, розповідання.

Видатний український педагог В. О. Сухомлинський писав, що «патріотичні думки, почуття, тривоги, патріотичний обов’язок, громадянська відповідальність – це основа почуття людської гідності».

 Змістовні сторони художньо-мовленнєвої діяльності дошкільника  досліджувалася   українськими вченими  доктором педагогічних  наук, професором, академіком АПН України  Богуш А.М., Гавриш Н.В.,  вчені визначили  особливості оцінних  суджень  дітей  старшого  дошкільного віку в процесі сприймання  художніх текстів, педагогічні умови ефективного  формування  оцінно-естетичних суджень у процесі  художньо - мовленнєвої  діяльності. 

Богуш А.М. у програмі «Витоки  мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку» [К.Освіта,1997р.] дає визначення художньо-мовленнєвій діяльності як  діяльності, яка пов’язана зі сприймання.

На сучасному етапі, українські вчені, КрутійК.Л., Гавриш Н.В., розглядають патріотизм як основу сучасного виховання дітей що включає в себе формування національної свідомості та самосвідомості, тобто виховання любові до рідної землі, до свого народу, готовності до праці в ім'я України, освоєння національних цінностей (мови, території, культури), відчуття своєї причетності до розбудови національної державності, формування почуття гідності й гордості за свою Батьківщину. Вони  пропонують педагогам розглядати моральне виховання як платформу формування патріотичних почуттів, що закладає основу національного виховання. Вчені звертають увагу на те, що завдання національно - патріотичного виховання треба інтегрувати в освітній процес. 

Стисла анотація досвіду: художньо-мовленнєва  діяльність має широкий спектр завдань, які  сприяють формуванню національно – патріотичної особистості дошкільника.

  • Визначені основні напрямки роботи  з патріотичного виховання:
  • виховання в дитини любові і почуття причетності до своєї сім"ї, до дитячого садка, вулиці, міста;
  • формування бережливого ставлення до природи рідного краю;
  • формування толерантності, почуття поваги до інших людей;
  • формування поваги до моральних цінностей, традицій, звичаїв, культури рідного народу.

На першому етапі роботи  метою було:  визначення  стану патріотичного виховання  в дошкільному закладі.

Створенні  умови для проведення роботи щодо національно-патріотичного виховання. Організована робота через проведення міні занять з народознавства «Моя країна - Україна».

На другому етапі: активізована  робота з  художньо-мовленнєвої діяльності  на матеріалі українських  народних казок.

На третьому етапі: здійснено інтегрований підхід національно-патріотичного виховання засобами художньо-мовленнєвої  діяльності.

         Результативність впровадження досвіду:

  1. Підвищенно теоретичний і практичний рівень педагогів.
  2. Спеціально організований процес навчання з дітьми ґрунтується на національно-патріотичних засадах.
  3. Створенно систему художньо-мовленнєвої діяльності .
  4. Здійснено інтегрований підхід патріотичного виховання через всі освітні лінії Базового компоненту.
  5. Активізовано різні форми роботи з патріотичного виховання у повсякденному житті, шляхом впровадження усного народного фольклору, театрально-ігрової, самостійно- художньої діяльності.

Покращився рівень життєвої компетенції з освітніх ліній: «Дитина у світі природи», «Мовлення дитини», «Дитина у соціумі», «Дитина у світі культури».

Потенційні можливості дошкільників щодо патріотичного виховання  реалізовувалися  в спостереженнях, природному, культурному, соціальному довкіллі, екскурсіях вулицями рідного міста, в знаннях визначених місць Запоріжжя, слуханні класичної музики, розгляданні творів образотворчого, декоративно - прикладного мистецтва. Розпізнаванні державної та народної символіки, знаннях про традиції та народні свята.

Проведена робота з педагогами, батьками, вихованцями позитивно вплинула на виховання у дітей любові і почуття до своєї сім’ї, до дитячого садка, вулиці, міста. Розвинула пізнавальні здібності та пізнавальну діяльність, діти старшого дошкільного віку здатні творчо і логічно мислити.

Сподіваємось, що проведена робота педагогічного колективу буде реалізована у подальшій практичній діяльності наших дошкільників. Бо саме в дошкільному віці здійснюється усвідомлення свого «Я», свого коріння, культури, а згодом проростає поняття «Ми», бажання жити в мирі та злагоді з собою та Всесвітом. 

Репрезентація досвіду: досвід заслуховувався на педагогічній раді закладу (протокол від 08.12.2015 р. № 1), на семінарах ДНЗ та батьківських зборах. Також був представлений на засіданні районного методичного об’єднання з розвитку українського мовлення.

Теги: патріотичне виховання, художньо-мовленнєва діяльність, дошкільники, національне виховання, мовлення, мовна особистість, лексичні іри,театралізована діяльність, художнє слово,народні кази.

Посилання на матеріал: http://rojevazorenka.esy.es



Джерело: http://rojevazorenka.esy.es
Категорія: Дошкільна освіта | Додав: tetyana013 (20.01.2016)
Переглядів: 2245 | Коментарі: 6 | Теги: Шевченківський район | Рейтинг: 1.0/76
Всього коментарів: 6
6 beleckayaep  
Сьогодні ця тема дуже необхідна, бо допомагає виховувати справжніх громадян нашої країни. БАЖАЮ УСПІХІВ!

5 tatpalayda  
Людмило Іванівно! Ви піднімаєте надзвичайно важливу та актуальну тему. Бажаю успіхів!

4 dron-150  
Бажаємо успіхів Вам і вашому педагогічному коллективу в роботі з данною проблемою!

3 svetlana_kzap  
Важлива тема для сучасності.Бажаю успіху!

2 v555  
Вкрай актуальна i важлива тема сьогоднi!!!

1 inna_lapanik  
Саме інтегрованийпідхід патріотичного виховання через всі освітні лінії Базового компонентумає забезпечити успіх роботи.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024