Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 29.03.2024, 08:49

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Дошкільна освіта

Формування основ безпечної поведінки у дітей старшого дошкільного віку

Формування основ безпечної поведінки у дітей старшого дошкільного віку

 

Глотка Інна Володимирівна,


вихователь, «Спеціаліст першої категорії»
ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ( ЯСЛА-САДОК) № 247 «Грибочок»

 ЗАПОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
Завідувач:  Рєзнікова Валентина Миколаївна
69096, вул. 9 травня 1, м. Запоріжжя
тел.: (612) 52-54-12
е-mail: dnz-247@ukr.net

 

 

 

Провідна педагогічна ідея досвіду впроваджується майже через  усі лінії Базового компоненту дошкільної освіти України. Безпека і здоровий спосіб життя – це не просто сума засвоєних знань, а стиль життя, адекватна поведінка в різних ситуаціях. У зв'язку з цим, поряд із традиційними формами навчання більшу увагу слід надавати організації різних видів діяльності і набуття досвіду. Адже все, чого навчають дітей, вони повинні вміти використовувати в реальному житті, на практиці.
Впровадження даного досвіду роботи у комплексі сприятиме формуванню у дітей уміння бачити небезпеку, свідомо ставитися до питання особистої безпеки, правильно діяти у певних ситуаціях, допоможе набути стереотипу поведінки в природі та суспільстві. А також сприятиме підвищенню компетентності батьків і вихователів з питань безпеки життєдіяльності та  допоможе уникненню дитячого травматизму в дошкільному закладі та поза його межами.


Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду 

   Безпека життєдіяльності являє серйозну проблему сучасності і включає в себе вирішення трьох основних завдань: ідентифікація та розпізнавання небезпек, їх джерел, розробка запобіжних заходів, ліквідація можливих наслідків. Цю проблему неможливо вирішити тільки у рамках дитячого садку. Тому важливо забезпечити спадкоємність в питаннях виховання безпечної поведінки дітей між дошкільним закладом і сім'єю.
З огляду на величезне значення безпеки життєдіяльності дошкільників, питання її забезпечення та формування у дітей відповідних знань і навичок ми досить часто розглядаємо з педколективом на педагогічних радах, семінарах, консультаціях. До таких обговорень готуємо підбірки як теоретичних, так і практичних матеріалів, які потім вихователі використовують у роботі з дітьми та батьками.
Головна мета щодо виховання безпечної поведінки у дітей - дати кожній дитині основні поняття небезпечних для життя ситуацій та особливостей поведінки в них. 


Науково-теоретична база досвіду

   Актуальність даної проблеми зумовлюється тим, що виховання безпечної поведінки - складний процес, механізми якого неоднозначно розглядаються різними фахівцями (Н. Авдєєва, А. Березовський, Л. Гураш, Н. Лати, О. Князева, Ю. Кіт, Н. Лизь, І. Пістун, Г. Сельє, Р. Стьоркша, 3. Фрейд, Т. Хромцова). 
Досвід роботи ґрунтується на використанні досвіду видатних педагогів. Зокрема це досягнення Л.Гураш, Л.Калузької, О.Лози, які визначали проблематику та умови організації навчання дітей з особистої безпеки та визначали зміст роботи у формуванні активної позиції щодо власного життя і здоров’я дитини. 
Проведений аналіз психолого-педагогічної літератури засвідчив недостатність досліджень, присвячених проблемі виховання безпечної поведінки дошкільників у соціальному середовищі. Наявні лише опосередковані дані різних авторів, що пов'язані з вивченням окремих аспектів означеної проблеми. 
Зважаючи на актуальність проблеми, а також ураховуючи її недостатню розробленість на теоретичному й практичному рівнях була обрана тема дослідження.


Стисла анотація досвіду 
   Даний досвід є результатом сумісної плідної співпраці кожної дитини зокрема, дошкільного навчального закладу і родини. 
Новим в педагогічному досвіді є використання нестандартного підходу у роботі з дітьми, а саме, використання ігор-тренінгів. Робота була спрямована на розвиток якостей особи, необхідних для ведення здорового способу життя, забезпечення адекватно-правильної поведінки в небезпечних ситуаціях, виховання почуття відповідальності за особисту безпеку, ціннісного відношення до свого здоров'я і життя, використовувати засоби індивідуального захисту, розширювати і систематизувати знання про правильну поведінку при контактах з незнайомими людьми, незнайомими предметами, формувати знання про правила поведінки на вулиці, дорозі, транспорті, розвивати основи екологічної культури і дбайливого відношення до природи та сприяти емоційному і благополучному розвитку дитини-дошкільника.
Були використані різноманітні форми роботи з дітьми такі як заняття, ігри – заняття, бесіди, читання художньої літератури, розглядання ілюстрацій по темі, спостереження, екскурсії, сюжетно - рольові ігри, настільні, дидактичні, рухливі ігри, ігри – тренінги, перегляд мультфільмів, трудова діяльність, продуктивна діяльність, відгадування загадок, розваги, дозвілля, театралізована діяльність тощо.


Результативність впровадження досвіду 
   Робота проводилась згідно з перспективним планом в якому були враховані річні завдання, цілі і задачі щодо формування основ безпечної поведінки у дітей старшого дошкільного віку, а також продумана робота з вихователями та батьками. З цією метою був підібраний матеріал інформативного характеру, оснований на досвіді видатних педагогів таких як Л.Гураш, Л.Калузька, О.Лоза, Л.Яковенко, Г.Навроцька, Л.Артемова, К.Щербакова, Г.Григоренко та інших. Створені папки «Пожежна безпека», «Безпека на дорозі», «Дитина і побут», «Дитина і природа» за  розділами: безпека в побуті, під час перебування у групі, на вулиці, пожежна безпека, безпека під час стихійних лих, у природі, особиста гігієна та здоровий спосіб життя.
Навчально-пізнавальна діяльність має бути інтегрованою, поєднувати різні розділи програми: ознайомлення з навколишнім, екологічну культуру, фізичний розвиток, образотворче мистецтво, виховання духовності. Розширення уявлень дошкільнят про небезпечні предмети, явища та ситуації має відбуватися на інформативному та емоційно-чуттєвому рівні. Просто моралізаторські застереження не є ефективними, тому роботу з формування основ безпеки життєдіяльності проводжу, охоплюючи всі види дитячої діяльності, щоб отримані знання дитина пропускала через продуктивну діяльність, реалізовувала в іграх, закріплювала знання і вміння на прогулянці, адже все, чого їх навчають, діти повинні вміти застосовувати в реальному повсякденному житті, на практиці, за межами дошкільного закладу.
Бажано раз у місяць проводити «Тиждень безпеки дитини» із залученням дітей до різних форм роботи: міні-заняття, ігрова діяльність, театралізована діяльність, свята, конкурси, бесіди, екскурсії, психогімнастика, пошуково-дослідницька діяльність, моделювання ситуацій, розв'язування логічних завдань за схемами з домальовуванням. 
Вході роботи з батьками були заплановані і проведені такі заходи як: розроблені  консультації, рекомендації, пам’ятки, список рекомендованої літератури для читання дітьми, плакати на пожежну тематику і здоровий спосіб життя, тести та анкетування для батьків, батьківські збори тощо.                                                                                                                                                                                                  Підводячи підсумки про виконану роботу, можна сказати, що питання про формування основ безпеки життєдіяльності є актуальним. Це, перш за все, пов'язано з потребою суспільства в соціально адаптованої особистості. Невизначеність сучасного навколишнього середовища вимагає не тільки високу активність людини, але і його вміння, здібності, адекватну поведінку.


Репрезентація досвіду відбувалась на рівні дошкільного навчального закладу, районного семінару для вихователів старших груп, презентації досвіду молодим спеціалістам району.

Посилання на матеріали: http://vk.com/id77815159

Досвід роботи  https://docs.google.com/document/d/1f7JAp2gs2Y1pKmBUXtUMvKV_zyrXEDbBecTqeKTrHhI/edit

Титульна сторінка – https://docs.google.com/presentation/d/12lXHDlTpVs8NdXeQ5LihRucxccDT16SmqsTq5eBx698/edit#slide=id.p4

Презентації – https://docs.google.com/presentation/d/1Pndz1pJOKbBbR4skEfbz963BBG10YVivScgFGF-6VLI/edit?usp=sharing

https://docs.google.com/presentation/d/1Ib4ZQwxJ8vMReEMfN4lsuOY7Yl1KMNIAM5UYGKr6lgg/edit?usp=sharing

https://docs.google.com/presentation/d/1kqRy9tt1nHZAC65fbHYXCLzQ1gITPrn2mAMX4JCZ9JY/edit?usp=sharing

Категорія: Дошкільна освіта | Додав: LeninRMO (07.01.2016)
Переглядів: 2489 | Рейтинг: 1.0/89
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024