Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 20.10.2021, 11:05

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Дошкільна освіта

Формування економічної грамотності дітей дошкільного віку

Формування економічної грамотності дітей дошкільного віку


Тимченко Марія Сергіївна
вихователь, спеціаліст ІІ категорії

 

Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 55 «Калиновий цвіт»

Адреса: 69002, м. Запоріжжя, вул. Грязнова 3-А
Телефон: (0612) 63-93-66   
е-mail: dnz-55@ukr.net
Сайт: http://dnz55.zp.sch.in.ua

Провідна педагогічна ідея досвіду полягає в розробці й апробуванні на практиці в умовах дошкільного навчального закладу системи роботи, спрямованої на формування готовності дошкільників до самостійного пошуку способів пізнавальної інформації та принципово нових економічних відносин.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: успішність проходження в дитинстві економічної соціалізації формує подальше ставлення дітей дошкільного віку до різних економічних категорій: покупка, гроші, товар, власність. Особливості життя в сучасному соціумі вимагають зниження вікових меж для початку економічного виховання й соціалізації дітей як фундаментальної бази для подальшої економічної освіти, що є невід’ємною умовою успішної соціалізації взагалі.
Науково-теоретична база досвіду: Базовий компонент дошкільної освіти, освітня лінія «Дитина у світі культури», наголошує на тому, що дитина має усвідомлювати, що довколишній предметний світ ― рукотворний, створений для задоволення потреб людини та завдяки людській праці, мати елементарні знання про виробництво різних предметів ужитку, технічних приладів та знарядь, засобів пересування та зв’язку; виявляти ціннісне ставлення до результатів людської праці, розуміти її необхідність і мотивацію, зв’язок із життєвими потребами, станом здоров’я, знати про професійну зайнятість батьків, найближчих родичів; багатоманітність професій у різних сферах діяльності людини, називати найпоширеніші; розуміти відмінність між власною діяльністю і виробничою діяльністю дорослої людини; мати уявлення про заощадливе ведення домашнього господарства, вміти ощадливо ставитися до речей, грошей; розрізняти соціальні ролі «покупець», «продавець», поняття «товар», «гроші», «заощадливий», «недбайливий»; використовує різні предмети за призначенням, дбайливо до них ставиться, дотримується умов догляду і зберігання; застосовувати елементарні економічні поняття; ощадливо ставитися до речей, грошових коштів.
Комплексна додаткова освітня програма «Дитина в дошкільні роки» містить у собі окремий розділ «Економічна освіта», у якому зазначено, що дитина має оволодіти уявленням про економіку та її значення для кожної людини; ознайомитись з видами потреб людини та способами їхнього задоволення; навчитися на життєвих прикладах робити вибір; розкрити для себе поняття «ресурси», знати про їх взаємозв’язок та важливість для створення різних товарів; дійти висновку про обмеженість ресурсів та необхідність їхнього економного використання.
Сучасні дослідження вчених (А. Богуш, Н. Гавриш, Н. Грама, Г. Григоренко, Р. Жадан, Л. Кларін, Е. Курак, А. Шатової, А. Смолєнцевої) свідчать про необхідність впровадження економічної освіти саме з дошкільного віку та вказують на роль і значимість економічної грамотності: знайомства дітей з ринковими відносинами, економічними уявленнями (про працю, гроші, професії, бюджет сім’ї, про якості людини-господаря), економічними поняттями (категоріями) та безпосереднім застосовуванням їх у різних видах діяльності. 
Стисла анотація досвіду: розробляючи систему роботи з дітьми, спрямовану на рішення обраної проблеми, автор дійшов висновку, що для результативної роботи необхідно створити умови, що сприяють формуванню економічної грамотності дітей: залучення всіх видів дитячої діяльності та розвитку: екологічного виховання, логіко-математичного розвитку, художньо-мистецької діяльності, соціально-естетичного виховання для викликання  інтересу до економічних знань; створення відповідного предметно-розвиваючого середовища; надання можливості дітям залучатися до світу елементарних уявлень про економічні процеси й об’єкти економічної сфери життя через ознайомлення з навколишнім світом речей, людей, природи. Система роботи розрахована на три роки і охоплює дітей молодшого, середнього та старшого дошкільного віку. Складено перспективне планування роботи з економічного виховання, визначений зміст, обрані методи і прийоми для реалізації завдань з формування економічної грамотності дошкільника, розширення його пізнавального досвіду. Особливу увагу автор приділив підбору ігор економічного спрямування. Безумовно, ігрова діяльність є провідною в дошкільному віці. Через гру дитина пізнає навколишній світ, розглядає складні суспільні процеси та явища. Ігрова діяльність надає дитині можливість не лише отримати нові знання, але й використати вже сформовані знання в процесі власної діяльності. Ось чому найважливішою умовою формування первинного економічного досвіду дитини було обрано застосування ігор економічної спрямованості. 
Результативність впровадження досвіду: робота над досвідом забезпечила вихователю глибоке занурення до проблеми економічного виховання дошкільників. Перевірка ідеї довела, що системна робота педагога дозволила сформувати у дошкільників елементарні уявлення про економічні процеси й об’єкти економічної сфери життя, а також викликати стійкий інтерес до економічних знань. Зміст цього матеріалу допоміг організувати роботу щодо успішної соціалізації дошкільників, спрямувати роботу з цієї проблеми у трьох напрямках: педагоги – діти – батьки. А комплексна реалізація перспективного планування дозволила збагатити звичні  види дитячої діяльності економічним змістом та розвинути у дошкільників задатки повноцінної особистості. Також запропонована робота вплинула на світогляд батьків щодо формування економічної грамотності у дошкільнят. Їх активне включення до процесу економічного виховання та їх підтримка, свідчать про розуміння суті цієї проблеми. 
Репрезентація досвіду: районний рівень: «Тиждень професійної майстерності» (лютий 2015), майстер клас «Технологія створення проекту: «Освітній проект: навчальна презентація» (жовтень 2015 року), обласний рівень: обласний конкурс «Освітній проект: навчальна презентація», (квітень 2015).

Посилання на матеріал: http://dnz55.zp.sch.in.ua/news/id/43   



Джерело: http://dnz55.zp.sch.in.ua/news/id/43
Категорія: Дошкільна освіта | Додав: Zhovt2 (19.01.2016) | Автор: Тимченко Марія Сергіївна E W
Переглядів: 2443 | Коментарі: 96 | Теги: Жовтневий, економічна грамотність, дошкільна освіта | Рейтинг: 1.0/138
Всього коментарів: 961 2 3 ... 9 10 »
96 kulichenkodarink   [Матеріал]
Пізнавально, актуально, корисно. Буду впроваджувати у свою роботу. Щиро дякую.

95 alina9080alina   [Матеріал]
Дуже корисна робота. Дякую, Маріє! Бажаю перемоги! up

94 yanakirilovna   [Матеріал]
мені сподобалося

93 chorniy26   [Матеріал]
Дуже гарний матеріал

92 freakua   [Матеріал]
интересно (особенно для детей) и актуально...
хотелось бы видеть применение данной методы во всех учебных заведениях
спасибо Марии за столь увлекательные и полезные исследования!

91 chornyanna   [Матеріал]
Чудова робота, цікавий матеріал та корисний педагогам, а особливо потрібен дітям для життя в сучасному суспільстві. Дякую педагогу за соціалізацію дітей та підготовку до дорослого життя.

90 inna_lapanik   [Матеріал]
Матеріали роботи мають практичну спрямованість, актуальні всучасних умовах.  З задоволенням використаю творчі наробки в своїйдіяльності.

89 inna3680   [Матеріал]
Чудова робота, більше би таких цікавих і корисних розробок

88 valentina_trofimovna   [Матеріал]
Робота привертає увагу, викликає бажання впроваджувати в практику ігрові розробки.

87 serhey93   [Матеріал]

1-10 11-20 21-30 ... 81-90 91-96
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2021