Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 26.09.2021, 19:15

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Дошкільна освіта

Багатозначні слова як один із способів збагачення і уточнення словника дітей

Багатозначні слова як один із способів збагачення і уточнення словника дітей

Заховалко Юлія Сергіївна

вчитель-логопед, спеціаліст II категорії

Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №162 «Ведмедик» Запорізької міської ради Запорізької області.

Завідувач: Велька Світлана Михайлівна

Адреса: 69000, м. Запоріжжя,вул. Б. Центральний 17 а

тел.: (061)279-68-29

е-mail: dnz162vedmeduk@gmail.com  

 

Провідна педагогічна ідея досвіду: узагальнити методичний матеріал і запропонувати деякі висновки зі спостережень над ступенем розуміння дошкільнят багатозначності слів і запропонувати ряд вправ, які можуть бути використані на заняттях.

Обґрунтування актуальності досвіду: Мовленнєвий розвиток старшого дошкільника визначається мірою сформованості його знань, умінь та навичок, пізнавальних і соціальних мотивів, потреб та інтересів, а також інших психічних новоутворень, які становлять базис її особистісної культури. Високий рівень мовленнєвих досягнень дає їй можливість реалізувати як соціальну, так і інтелектуальну активність у колі однолітків та дорослих людей. Розширення змісту потреб у спілкуванні спрямовує увагу дитини на нові аспекти дійсності: на пізнання світу людей і взаємин з оточенням, світу природи, предметно – практичної та художньої дійсності. Нові потреби спілкування зумовлюють потребу і в нових засобах, які мають допомогти реалізувати нові цілі. Так створюються передумови для збагачення лексики дитини.

На сучасному етапі в практиці роботи ДНЗ у мовно-мовленнєвому розвитку дітей дошкільного віку основна увага приділяється кількісному розширенню словника дітей, що здійснюється, в основному, у ході роботи по ознайомленню з оточуючим світом. Виокремлення власне мовленнєвих завдань у процесі збагачення словника та мовленнєвого розвитку, зумовлює необхідність включення в словникову роботу ознайомлення зі змістовним боком слова, його семантикою, уточнення значення слів, збагачення зв’язків слів із іншими словами тощо.

Підкреслюючи значення лексичної роботи необхідно відзначити і важливість роботи над словом як одиницею мови, тобто над багатозначністю слів.
 Багатозначність (полісемія) слова - найважливіший засіб економії словникового складу мови. Не можна уявити собі мову, в якій кожен предмет, ознака, дія називалися б окремими словами. Оволодіти такою мовою і користуватися нею було б важко. Багатозначні слова в рідній мові - це її лексичне багатство.

Проблема вживання дітьми багатозначних слів дуже актуальна, оскільки багато педагогів відзначають, що цій темі, як на заняттях, так і вдома приділяється мало уваги. Особливо це відноситься до дошкільників, які мають мовне недорозвинення.

Науково-теоретична база досвіду: Особливе значення має ознайомлення дітей з багатозначними словами, образними словами й виразами, розкриттям їх семантики, тобто розвитком смислової сторони слова. Слово не тільки позначає окремі аспекти дійсності, за його допомогою людина має можливість аналізувати, виокремлювати в предметах найістотніші ознаки, відносити їх до певної категорії. Отже, слово може бути засобом абстрагування й узагальнення, відображувати зв’язки, що стоять за предметами. Цей напрям розкривається в дослідженнях учених наукової школи Ф. Сохіна, О. Ушакової, Є. Струніної, Л. Колунової, Г. Смаги. У вітчизняній науці зазначений науковий напрям представлено в роботах Н. Гавриш, А. Ількової, Н. Кирсти, Ю. Руденко, О. Монке. 

Дослідження Є. Струніної спрямоване на розв’язання  широкого кола завдань лексичної роботи, зокрема, на формування розуміння смислової сторони слова (багатозначності, синонімічних та антонімічних відносин) старших дошкільників. У дослідженні доведено, що в процесі оволодіння рідною мовою у дошкільників і без спеціального навчання формується орієнтування на смислову сторону слова як його особливу властивість; старші дошкільники розмежовують певні значення слова (номінальне визначення) й опис об’єкта, що позначається ним, і це ставить під сумнів положення теорії „слово - скло”, згідно з якою слово до спеціального навчання виступає для дитини як властивість об’єкта. Автор відзначає можливість усвідомлення слова дошкільниками, розрізнення слова та предмета, проте наголошує, що для цього необхідна спеціальна організація орієнтування дитини в особливостях слова, організація пізнання дошкільником мовної дійсності. Є. Струніною доведено необхідність виділення в методиці лексичної роботи в дошкільному закладі спеціального розділу, який включає систематичне пов’язане з розв’язанням основних завдань розвитку мовлення, ознайомлення дітей із багатозначними словами, семантичними відносинами між словами, формування вмінь дошкільників семантично точно вживати в мовленні лексичні засоби рідної мови.

Особливості засвоєння значення слова дитиною розкрито в роботах Л.С. Виготського, який відмічав, що дитина шукає значення для слова, воно їй дається в процесі мовного спілкування з дорослим.

Стисла анотація досвіду:

Досвід вміщає в себе наступне:

  1. Міні-програма для дітей середнього та старшого дошкільного віку.
  2. Вірші та тексти з багатозначними словами.
  3. Ігри та ігрові вправи.
  4. Конспекти занять.
  5. Рекомендації для педагогів та батьків.

Результативність впровадження досвіду: оволодіння багатозначними словами попереджає і виправляє недоліки їх вживання, збагачує і впорядковує синтаксис мови дошкільників, а також  підвищує культуру  мовлення дітей, збагачує словник дошкільників.

Репрезентація досвіду: брав участь у обласній педагогічній виставці інноваційних розробок «Інноваційні технології навчання та виховання у ДНЗ компенсуючого та санаторного типів» в листопаді 2013р.

Посилання на матеріал http://rmpordzh.jimdo.com, закладка «Авторські матеріали освітян навчальних закладів району»

Категорія: Дошкільна освіта | Додав: jenya2016 (26.01.2016)
Переглядів: 2082 | Рейтинг: 1.0/467
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2021