Автоматизація і диференціація звуків в дидактичних іграх з дітьми із загальним недорозвиненням мовлення
Смородінова Лариса Миколаївна,
вчитель – логопед, спеціаліст I категорії
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)
комбінованого типу № 192 «Веселка»
Запорізької міської ради Запорізької області
Завідувач: Чухлебова Галина Іванівна
Адреса: 69006, м. Запоріжжя, вул. Леонова, буд. 15-б
тел.: 236-70-10
email: veselka192@yandex.ua
Проблема досвіду: оптимізація корекційно-відновлювальної роботи з автоматизації та диференціації звуків мови у дошкільників із загальним недорозвиненням мовлення.
Об'єкт досвіду: система звуковимови у дітей дошкільного віку.
Предмет досвіду: автоматизація та диференціація звуків мови в дидактичних іграх з дітьми із загальним недорозвиненням мовлення.
Гіпотеза досвіду: враховуючи системний характер порушень мовленнєвого розвитку у дітей з ЗНМ, можна уявити, що цій категорії дітей властиві значні труднощі з автоматизації та диференціації звуків мови. Спеціально організована корекційно-відновлювальна робота буде сприяти більш успішній автоматизації та диференціації поставлених звуків у дошкільників із загальним недорозвиненням мовлення.
Мета досвіду: розробити, систематизувати та апробувати дидактичні ігри та вправи, які будуть стимулювати автоматизацію та диференціацію звуків мови у дітей із ЗНМ.
Завдання досвіду:
1. Вивчити та проаналізувати логопедичну, лінгвістичну, психолінгвістичну літературу з проблеми досвіду.
2. Ознайомитися з інноваційними методами та прийомами з автоматизації та диференціації звуків мови.
3. Провести дослідження (діагностику).
4. Проаналізувати результати дослідження.
5. Розробити та апробувати дидактичні ігри та вправи для автоматизації та диференціації звуків мови у дошкільників.
6. Перевірити ефективність розроблених дидактичних ігор та вправ.
7. Розробити методичні рекомендації з використання дидактичних ігор та вправ з автоматизації та диференціації звуків мови для дітей із загальним недорозвиненням мовлення.
Методологічну основу досвіду складають фундаментальні положення корекційної педагогіки, спеціальної психології, лінгвістики та психолінгвістики, положення
Л.С. Виготського про загальні та специфічні закономірності розвитку дітей з дизонтогенезом, про зону актуального та найблищого розвитку, системно-структурний та спихолінгвістичний підхід до аналізу порушень мовленнєвого розвитку (Р.Є. Лєвіна,
Є.М. Мастюкова, В.А. Ковшиков, Р.І. Лалаєва, Є.Ф. Соботович, Т. Б. Філічева та ін.), сучасні наукові уявлення про симптоматику, механізм та структуру мовленнєвого дефекту при ЗНМ (Н.С. Жукова, Т.Б.Філічева, Г.В. Чіркіна та ін.), про взаємозв'язок в процесі формування різних компонентів мовленнєвих здібностей (А.М. Гвоздєв, Н.І. Жинкін,
С.Н. Цейтлін та ін.), про комунікативно-діяльнісний підхід при розвитку та корекції порушень мовлення (І.А. Зимняя, М.І. Лисіна та ін.), про відношення первинних та вторинних симптомів в структурі дефекту (Л.С. Виготський, Л.С. Волкова, Р.І. Лалаєва).
Я дійшла висновку, що теоретична значимість досвіду буде складатися в поглибленні наукових уявлень про механізм та структуру мовленнєвого дефекту при загальному недорозвиненні мовлення.
Практична значимість досвіду складається в розробці дидактичних ігор та вправ для автоматизації та диференціації звуків мови у дітей з ЗНМ, які можуть використовуватися логопедами – практиками в дошкільних навчальних закладах.
Стисла анотація досвіду
На своїх заняттях я впроваджую дидактичні ігри на автоматизацію та диференціацію таких звуків мовлення: [с - с'], [з - з'], [ с' - з'], [с - з - ц], [ш- ж],
[с - ш], [з - ж], [л' - р'], [л - р], [б - п], [в - ф], [г - к], [д - т], [м - н] в складах, в
словах на початку, в середині та в кінці слова, в реченнях.
Також в досвіді я представила ігри на розвиток мовленнєвого дихання, декілька занять з автоматизації та диференціації звуків мови з дітьми із ЗНМ, дидактичні вправи "Яким звуком відрізняється кожна пара слів?".
Репрезентація досвіду
Проблема автоматизації та диференціації звуків мови у дітей із загальним недорозвиненням мовлення викликає зацікавленість у вчителів - логопедів та вчителів - дефектологів району, міста, області. В цьому я переконалася на засіданнях районного методичного об'єднання, обласних семінарах, присвячених даній темі.
Посилання на матеріали: http://vk.com/club111904119
|