Використання опорних схем як засіб активації пізнавальної діяльності учнів на уроках природознавства
Головатюк Лілія Євгеніївна,
вчитель природознавства, перша категорія
Запорізька загальноосвітня школа I – III ступенів № 14 Запорізької міської ради Запорізької області,
вул. Калініна, 90, м. Запоріжжя, 65040
тел.(061)769-80-28, (061)769-80-30
Директор школи: Чумак Тарас Олександрович
Провідна педагогічна ідея досвіду – Працюючи із схемами або таблицями на уроці, учні бачать структуру навчальної проблеми, ієрархічну підпорядкованість складових елементів певної системи, що спрямовує їх на відтворення істотного у змісті матеріалу, активізує розуму діяльність, допомагає визначити причинно-наслідкові зв’язки між об’єктами та явищами, сформулювати правильні висновки та узагальнення.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду – Процес навчання учнів є більш ефективним, коли він ґрунтується не тільки на викладанні матеріалу в традиційній формі, але й відображається у стислих конспектах або опорних схемах. Використання опорних схем сприяє активації розумової діяльності мотивації до природознавства як предмету формує навички сприйняття інформації, уміння видіти головне, використовувати зорову пам'ять.
Науково – теоретична база досвіду – мною були розроблені опорні схеми, які я можу використовувати під час роботи в 5 класі; подавати в готовому вигляді чи створювати їх разом з учнями під час пояснення нового матеріалу я вирішую при підготовці до уроку залежно від рівня навченості класу. Зміст завдань відповідає Державному стандарту, навчальній програмі та підручнику О.Г.Ярошенко «Природознавство 5 клас». При складанні схем я користувалася роботами Шаталова В.Ф., Нечипоренко Л.С., Винокур М.С., Скуратович О.Я - використання методики опорних схем та конспектів.
Стисла анотація досвіду – Опорні схеми являють собою прості, зрозумілі і наочні схеми навчального матеріалу вони можуть бути виготовлені попередньо на картці, або на класній дошці, або можуть створюватися разом з учнями під час пояснення нового матеріалу. Опорні таблиці та схеми є одним із засобів реалізації принципу особистісно розвивального навчання. їх можна використовувати як для вивчення нового матеріалу так і під час самостійної роботи , а також для повторення і систематизації знань. Складання логічних схем використовують для встановлення взаємозв,язку , взаємопідпорядкування , внутрішньої закономірності об,єктів , що вивчаються.
Результативність впровадження досвіду – Використання опорних схем на уроках вирішує такі завдання: упорядковує навчальну інформацію, виробляє в учнів уміння та навички структурування, полегшує первинне сприйняття матеріалу, систематизує та узагальнює навчальний матеріал. Окрім того, використання схем є варіативним засобом подання навчальної інформації і сприяє зацікавленню учнів навчанням, розвиває уміння проводити різні розумові операції.
Репрезентація досвіду – ЗОШ №14, ШМО вчителів природничо-математичного циклу
Посилання на матеріал http\\:metodichka14.blogspot.com
|