Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
дидактичне наповнення [53]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 25.09.2020, 17:09

Головна » Статті » 2015 КО: : дидактичне наповнення » дидактичне наповнення

Соціокультурний підхід вивчення української мови

Соціокультурний підхід вивчення  української мови 

Воробйова Лідія Борисівна,

вчитель української мови і літератури
«спеціаліст вищої категорії», «старший вчитель» 


Запорізький навчально-виховний комплекс № 109
директор: Углова Марина Миколаївна
Адреса школи: вулиця Дніпровські пороги, 27
тел.: 283 – 62 – 52
email: dnporogi@ukr.net

 


Провідна педагогічна ідея досвіду:
Добір навчального змісту й організація навчання української мови здійснюється на основі застосування і поєднання основоположних дидактичних і методичних принципів. Зокрема, принцип  взаємозв’язку навчання, виховання і розвитку, який передбачає наявність в процесі навчання української мови таких елементів, які забезпечують гармонійну реалізацію основних загальноосвітніх функцій навчального предмета. Так, окрім навчання, що є основним, добором системи текстів, тематично визначених соціокультурною змістовою лінією, має здійснюватись цілеспрямоване патріотичне, морально-етичне, екологічне, естетичне виховання учнів.
Наданий досвід роботи вчителя висвітлює вдосконалення педагогічної технології, яка характеризується переходом:

  • від учня як функції запам’ятовування до учня як суб’єкта, відповідального за власний розумовий розвиток;
  • від зовнішньої мотивації учнів до внутрішньої морально-виховної регуляції.


Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Соціокультурний підхід вивчення української мови» є актуальною у світлі   завдань  викладання української мови. Соціокультурний підхід передбачає вивчення мови крізь призму народознавства і створеної українцями оригінальної і яскравої культури, що забезпечує загальнолюдську культуру, поєднання й переробку вивчених з інших предметів відомостей про світ в особистісний погляд на життя, своє місце в ньому, в переконання; формування духовного світу учнів, цілісних світоглядних уявлень, загальнолюдських ціннісних орієнтирів, тобто прилучення через мову до культурних надбань українського народу і людства в цілому.


Науково-теоретична база досвіду:

  1. Федоренко В. Формування духовного світу школярів як першозавдання вивчення української мови в школі. – К., «Шкільний світ», 2010 р.;
  2. Концепція національного виховання.
  3. Бондар С. та ін. Перспективні педагогічні технології в шкільній освіті. – Рівне, 2003.
  4. Програма: “Українська мова 5-12 класи”. Автори Г.Т.Шелехов, В.І.Тихоша, А.М.Корольчук та ін. За редакцією Л.В.Скуратівського, Перун,2005.


Стисла  анотація досвіду:
 Побудова уроків  на тематично дидактичному супроводі -  лінгводидактиці , яка відображає  народознавство, валеологічні відомості, інформацію з природознавства, 
мистецтвознавства, загальнорозвиткову інформацію. Добирання  текстів відповідної 
тематики, системи спеціальних та інтелектуально й емоційно орієнтованих завдань.
 Робота над текстом: створення так званої «партитури» (виразне читання, визначення       теми, головної думки, з’ясування типу і стилю тексту, робота над орфограмами й пунктограмами, словникова робота та ін.)

  • Створення тематичних уроків (речення, слова, тексти на одну тему)
  • Використання усної народної творчості (загадки, прислів’я, приказки, легенди та ін.)
  • Використання народного календаря.
  • Словниково-орфоепічна робота.

На своїх уроках я впроваджую постійно мультимедійні презентації, відеофільми.


Результативність впровадження досвіду:
 Формування національно свідомої, духовно багатої мовної особистості. Соціокультурна змістова лінія є засобом опанування національних і загальнолюдських культурних і духовних цінностей, нормами, які регулюють стосунки між поколіннями, статями, націями, сприяють естетичному і морально-естетичному розвиткові особистості, органічному входженню її в соціум (соціокультурна компетенція).


Репрезентація досвіду:
Проблема «Соціокультурний підхід вивчення  української мови» викликає зацікавленість у вчителів української мови району, області. В цьому я переконалась на засіданні методичного об’єднання ЗНВК №109, звітові про методичну роботу на курсах при ЗОІППО в жовтні 2013 року. Розробка уроку « Складнопідрядне речення з підрядними обставинними причини і мети» з української мови в 9-му класі публікується в каталозі «Відкритий урок: розробки, технології, досвід» на форумі педагогічних ідей« Урок»


Посилання на матеріал:http://lidiaborisivna.blogspot.com/

http://osvita.ua/publishing/urok/5934/

 

Категорія: дидактичне наповнення | Додав: LeninRMO (12.01.2016)
Переглядів: 1135 | Рейтинг: 1.0/166
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2020