Розвиток сенсорно-пізнавальних здібностей дітей раннього віку засобами дидактичних ігор та творчих завдань
 |
Бутенко Наталія Валеріївна,
вихователь, спеціаліст, вчитель початкових класів
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №164 «Золотий ключик»
Завідувач Панченко С.А.
Адреса: вул. Гоголя, 175, м. Запоріжжя, 69095
Телефон: (0612) 62-11-31
е-mail: zkluch164@і.ua
Сайт: http://dnz164.edukit.zp.ua/
|
Провідна педагогічна ідея досвіду: засвоєння дітьми раннього віку сенсорних еталонів та виховання сенсорної культури; розвиток пізнавальної активності та всіх аналізаторів під час експериментування, дослідження, маніпулювання, спостереження; використання набутих знань та вмінь в повсякденному житті.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Сенсорний розвиток дитини - це розвиток її відчуттів і сприймань, формування уявлень про зовнішні властивості предметів: форму, колір, розмір, положення у просторі тощо. Для кожного віку визначені завдання сенсорного виховання, які відповідають рівню розвитку сприймання і водночас сприяють переходу до вищих рівнів.
Сенсорне виховання дітей третього року життя здійснюється, як правило, у дидактичних іграх і вправах, під час яких діти ознайомлюються з геометричними фігурами, аналізують форму, колір, розмір, властивості матеріалів тощо.
Актуальність даної теми полягає в тому, що сенсорний розвиток, з одного боку, є фундаментом загального розумового розвитку дитини, з другого боку, має самостійне значення, оскільки повноцінне сприймання необхідне і для успішного навчання дитини у дошкільному закладі, у школі і для багатьох видів праці.
Зі сприймання предметів і явищ оточуючого світу починається пізнання. Всі інші форми пізнання – запам’ятовування, мислення, уява – будуються на основі образів сприймання, є результатом їх переробки. Тому розумовий розвиток неможливий без опори на повноцінне сприймання.
Науково-теоретична база досвіду
Сенсорне виховання – це система педагогічних впливів, спрямованих на формування способів чуттєвого пізнання та вдосконалення відчуттів та сприймань. Сенсорне виховання має дуже важливе значення для всебічного розвитку дитини. О. Усова наголошувала, що 9/10 всього розумового багажу дітей дошкільного віку складають результати діяльності органів чуття. Видатні педагоги – Ф. Фребель , М. Монтессорі , О. Декролі, К. Ушинський, Є. Тихеєва, С. Русова відзначали його як одну із основних сторін дошкільного виховання.
Сучасна система сенсорного виховання створена на основі наукових даних про психологічний і фізіологічний розвиток дитини. У дошкільному віці інтенсивно розвиваються всі органи чуття. Особливо сприятливий ранній вік дитини, коли ознайомлення з якостями предметів є вирішальним у розумовому розвитку (М. Щелованов). Цей період називають “золотою порою” сенсорного виховання. А обмеження зовнішніх вражень породжує у дитини відчуття “сенсорного голоду”, уповільнює її розумовий розвиток.
Стисла анотація досвіду
У досвіді роботи розкрито актуальність сенсорного розвитку дітей раннього віку, який є фундаментом загального розумового розвитку дитини. Вихователем. розроблено перспективно-календарне планування занять, дидактичних ігор, самостійної діяльності дітей в зоні сенсорно-розвиваючого навчання, в додатках надані дидактичні ігри з розвитку сенсорно-пізнавальних здібностей дітей раннього віку, які розраховані для використання як на заняттях, так і в сенсорно-пізнавальній зоні, фото-презентаційні матеріали з практики роботи.
Результативність впровадження досвіду
За підсумками проведеної роботи рівень знань дітей з сенсорно-пізнавального розвитку підвищився на 15%. Результатами освітньої роботи є – оволодіння дітьми назвами сенсорних еталонів; вміння групувати предмети за формою :овал, прямокутник, трикутник, квадрат; діти співвідносять деталі (частина, ціле), їхнє розташування, якості в практичній діяльності: у дидактичних іграх, іграх із предметами-знаряддями. А головне, при ознайомленні з властивостями предметів та явищами навколишньої дійсності вміло використовують набуті знання для практичної діяльності.
Матеріали досвіду вихователі груп раннього віку можуть використовувати під час організації навчально-виховної роботи. Сподіваємося, запропоновані дидактичні ігри допоможуть вихователям перевести у цікаву гру знання дітей.
Репрезентація досвіду: районна педагогічна виставка перспективних педагогічних технологій , 2015 рік.
Посилання на матеріал:
http://www.dnz164.edukit.zp.ua/vii_misjka_vistavka_pedagogichnih_tehnologij_u_2015-2016_roci/butenko_nataliya_valeriivna/
Джерело: http://www.dnz164.edukit.zp.ua/vii_misjka_vistavka_pedagogichnih_tehnologij_u_2015-2016_roci/butenko_nataliya_valeriivna |