Національно-патріотичне виховання на уроках предметів математично-природничого циклу
Національно-патріотичне виховання на уроках предметів математично-природничого циклу
Каракай Галина Анатоліївна, вчитель інформатики, спеціаліст вищої категорії, старший учитель, керівник творчої групи; Свіріна Людмила Василівна, ЗДНВР, вчитель курсу «Основи здоров’я», спеціаліст ІІ категорії; Приходько Ірина Володимирівна, вчитель математики, спеціаліст вищої категорії; Ахметшина Валентина Борисівна, вчитель хімії та біології, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист; Вініченко Ельмира Сафаровна, вчитель фізики, спеціаліст; Лобач Юлія Ігорівна, вчитель математики, спеціаліст; Божко Світлана Олександрівна, вчитель географії, спеціаліст вищої категорії; Кулик Ірина Григорівна, вчитель фізичної культури, спеціаліст І категорії.
Запорізький навчально-виховний комплекс № 68 Запорізької міської ради Запорізької області Директор: Рябенко Лариса Іванівна Адреса: 69014, м. Запоріжжя, вул. Харчова, 35 Телефон: (0612) 68-79-68, факс (0612) 68-81-07 E-mail:znvk68@i.ua Адресу сайту:http://znvk68.ucoz.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду:
Кожен навчальний заклад для дитини повинен стати осередком становлення громадянина-патріота України, готового брати на себе відповідальність, самовіддано розбудовувати країну як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, сприяти єдності української політичної нації та встановленню громадянського миру й злагоди в суспільстві. Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Актуальність розробленої теми обумовлена необхідністю розв’язати задачу: виховання патріота, громадянина України, готового брати на себе відповідальність та самовіддано розбудовувати країну як суверенну, демократичну, правову, соціальну державу на уроках математично - природничого циклу. На виконання цих завдань і спрямована дана робота. Науково-теоретична база досвіду:
Практичний досвід базується на:
- «Основніорієнтиривихованняучнів 1-11 класівзагальноосвітніхнавчальнихзакладів» (затверджено наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України 31.10.2011 №1243)
- Національно-патріотичне виховання в контексті Програми «Основні орієнтири виховання учнів 1-11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів України»
- КОНЦЕПЦІЯНАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯДІТЕЙ ТА МОЛОДІ (наказ МОНУ від 16. 06. 2015 р. № 641)
- Методичні рекомендаціїщодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах(наказ МОНУ від 16. 06. 2015 р. № 641) Стисла анотація досвіду:
Педагогічний колектив виходить з основної Концепції національно-патріотичного виховання як головного напрямку навчально-виховної роботи, що за своїм значенням є стратегічним завданням. У роботі змістовно представлена теоретична частина, в якій викладаються методологічні та психолого-педагогічні основи розглянутих понять. Творчий колектив педагогів Запорізького НВК №68 показав в своїй роботі ґрунтовну теоретичну підготовку з курсів педагогіки, психології, методів викладання та уміння самостійно працювати і творчо вирішувати педагогічні завдання.
Під час викладання сучасної фізики вчителем створюється освітньо-пізнавальний процес як засіб формування освітньо-пізнавальних, патріотичних якостей учнів, виховання національної свідомості, поглиблення знань про свій народ. Його наукові та культурні традиції. Використання якісних задач у вигляді літературних уривків сприяє затвердженню громадських цінностей, розвиває цілісність світу. Використання приказок, прислів’ів та казок на уроках виховує в учнів любов до батьківщини, родини, розуміння національних цінностей, формує гордість за себе як нащадка славетних українських предків.
Під час вивчення шкільної географії, біології на уроках вчитель реалізує принцип національної спрямованості, а саме: формування в учнів шанобливого ставлення учнів до традицій і звичаїв українського народу, національної свідомості збереження природи рідного краю, підтримання важливих рис української нації, уявлення про досягнення України в галузях господарства та її місце на світовому рівні. Ці завдання успішно реалізуються шляхами практичного вивчення особливостей природи, господарства, населення рідного краю, в процесі організації активних форм навчальної діяльності.
Виховання в учнів почуття патріотизму на уроках математики здійснюється з урахуванням вікових особливостей учнів. У 5-6 класах пріоритети надаються вихованню любові до України, її природи шляхом розв’язування задач з історичними даними, відомостями про тваринний та рослинний світ регіону. У 7-9 класах розширюються знання про національну культуру за допомогою українських орнаментів в процесі вивчення геометричних перетворень. В 10-11 класах виховання почутті патріотизму формуються при проведення позакласних заходів, присвячених видатним українським математикам (предметний тиждень, КВК, «Що?Де?Коли» та ін.).
Патріотичне виховання на уроках інформатики здійснюється відповідно вікових особливостей: використання фізкультхвилинки національного спрямування( «Україна - ти моя надія» та ін..), при вивченні тестового процесора – робота з українськими казками, творами українських письменників,при вивченні графічного процесора - створення українських орнаментів та зображення з національним змістом, при роботі з табличним процесором та базами даних - виконання завдань, пов’язаних з промисловістю України.
Формування витривалості, сили, свідомого ставлення до власного здоров’я як важливим аспектом створення здорової української нації відбувається на уроках фізичної культури та основ здоров’я.
В позакласній роботі окремо виділяється святкування національних свят: День Захисника вітчизни, Пам’ять жертв голодомору, голокосту, День української писемності, День пам’яті Чорнобильської катастрофи, революції Гідності, Трагедії Бабиного яру, День партизанської слави в Україні та вшанування Видатних українців. Результативність впровадження досвіду:
Виконана робота колективу педагогів Запорізького НВК №68, розроблена теоретична та частина, плани - конспектів уроків, дидактичний матеріал з даної теми представляє практичний інтерес для вчителів загальноосвітніх шкіл, відповідає вимогам сучасної педагогіки. Репрезентація досвіду:
досвід було презентовано на педагогічній раді закладу, на засіданні методичної ради Посилання на матеріал http://znvk68.ucoz.ua/index/dosvid_vchiteliv_prirodnicho_matematichnogo_ciklu_predmetiv/0-71
Творча, грунтовна, системна робота. Висвітлює педагогічну майстерність у розгляданні питання національно-патріотичного виховання на уроках природничо - математичного циклу.
Робота висвітлює органічне поєднання системи принципів національно-патріотичного виховання школярів і вказує на шляхи їх реалізації на уроках природничо-математичного циклу.