Ахмадєєва Світлана Миколаївна, вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії;
Карась Альвіна Іванівна, вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, старший учитель;
Карась Любов Ярославівна, вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, старший учитель;
Косса Інна Володимирівна, вчитель початкових класів, спеціаліст другої категорії;
Некрасова Ольга Петрівна, вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, старший учитель.
Контактна інформація про навчальний заклад:
Запорізький навчально-виховний комплекс №42 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Могилін Олександр Володимирович
Адреса: м. Запоріжжя, вул.Шевченка , буд. 277а
Тел.: (0612)65-32-48
Е–mail: znvk42@ukr.net
Сайт: znvk42.jimdo.com
Провідна педагогічна ідея досвіду
Організація підготовки майбутніх першокласників до школи сприяє забезпеченню рівних стартових можливостей у навчанні дітей шостого року життя, які не відвідували дитячий садок, скороченню періоду адаптації майбутніх першокласників до шкільного життя, впровадженню альтернативних форм здобуття дошкільної освіти, які впливають на формування необхідного рівня особистісної, мовленнєвої, інтелектуальної та морфологічної підготовки дитини для успішного навчання в школі.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
У зв’язку з прийняттям Закону України від 06.07.2010 № 2442-VI «Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу», розробленням Державної цільової програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року, усі 5-річні діти будуть охоплені дошкільною освітою. Дошкільні навчальні заклади забезпечують належну, відповідну сучасним вимогам, підготовку дітей до шкільного навчання.
Але, враховуючи різну періодичність, тривалість охоплення дітей організованими освітніми впливами в умовах тієї чи іншої форми здобуття дошкільної освіти та з метою поступового адаптування дитини до шкільного життя, надання їй можливості плавного входження у новий статус – статус учня, організовується підготовка до школи дітей 5-6-го року життя, які не відвідують дитячий дошкільний заклад.
Ідучи до школи, дитина, окрім бажання вчитися, повинна також уміти зосереджувати увагу впродовж тривалого часу, аналізувати і запам’ятовувати пропонований матеріал. Усі ці якості необхідно починати формувати у дитини заздалегідь, до вступу до школи, тому метою Програми є забезпечення плавного переходу дитини від дошкільного до шкільного життя.
Основними завданнями дошкільної підготовки мають бути: приведення в систему набутого дитиною життєвого досвіду, формування початкових уявлень про оточуючу природу і суспільне життя, володіння елементарними організаційними, загально-мовленнєвими, загальнопізнавальними, контрольно-оцінними вміннями і навичками.
Підготовка до школи - це комплекс психолого-педагогічних заходів, спрямованих на загальний розвиток дитини (фізичний, психічний, розумовий, емоційний, морально-вольовий); створення передумов для формування основ загальнонавчальних умінь та навичок (організаційних, інтелектуальних, комунікативних), які забезпечили б дитині успішну навчальну діяльність не тільки в першому класі, а й у наступних класах.
Науково-теоретична база досвіду
Науковим обґрунтуванням програми слугують основні положення досліджень, що висвітлюють готовність дитини до школи як комплексне багаторівневе утворення (Л. Божович, К. Гуревич, Ю. Гільбух); концепція особистісної зорієнтованої освіти (І. Бех, Ш. Амонашвілі); специфіка роботи з батьками ( Н. Віноградова, О. Конько, В. Сухомлинський, Н. Стаднік), виховний потенціал початкової освіти ( О. Савченко).
Стисла анотація досвіду
Досвід за інноваційним потенціалом – комбінаторний.
Методичний комплекс «Крок від дитинства до школи» складений на основі попередньої Програми підготовки до школи майбутніх першокласників, яку було затверджено НМР КЗ «ЗОАППО» ЗОР в 2011 році.
Перша частина методичного комплексу - це Програма школи майбутнього першокласника «Крок від дитинства до школи». Програма складена для організації та підготовки дітей до школи з різним рівнем розвитку. Розрахована на дітей, які не відвідують дошкільні навчальні заклади.
Значущість програми полягає у тому, що в ній окреслено власні
підходи вчителів - практиків до організації підготовки дітей до навчання в першому класі.
Програма містить комплекс педагогічних заходів, спрямованих на загальний розвиток дитини (фізичний, психічний , розумовий, емоційний, морально - вольовий); створення передумов для формування основ загальнонавчальних умінь та навичок (організаційних, інтелектуальних, комунікативних), які забезпечили б дитині успішну навчальну діяльність не тільки в першому класі, а й в наступних класах.
Метою занять є розвиток у дітей інтересу пізнання, набуття дошкільнятами навичок аналітико – синтетичної розумової діяльності, уміння сприйняти соціальну роль учня. Від того, як маленький учень оволодіє своїми шкільними обов`язками, залежить його емоційний, психологічний стан та успіх у навчанні.
Програма складається з трьох інтегрованих розділів:
- Розвиток мовлення, навчання грамоти, підготовка руки дитини до письма;
- Математика і штрихування;
- Ознайомлення з навколишнім світом і художнє конструювання.
У кожному розділі окреслюються ключові освітні завдання.
У Програмі надається орієнтовний розклад інтегрованих занять педагогічного компоненту.
Програма розрахована на трьохмісячні курси. Вони проводяться на базі школи: один раз на тиждень по три інтегрованих уроки. Тривалість уроку – 30 хвилин.
Після закінчення курсів проводиться відкриті заняття для батьків, надаються їм рекомендації щодо підготовки дитини до школи.
Друга частина методичного комплексу«Крок від дитинства до школи» - це розробки занять, дидактичний матеріал, електронні презентації до Програми школи майбутнього першокласника «Крок від дитинства до школи».
Результативність впровадження досвіду
Результатами впровадження програми є підвищення у майбутніх першокласників рівня розвитку пізнавальної та емоційно-вольової сфер, комунікативних здібностей та вмінь, забезпечення плавного входження дітей в системне навчання; зниження конфліктності в системі стосунків «батьки – педагоги – діти»; налагодження їх взаєморозуміння.
Програма буде корисною для вчителів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів, вихователів ДНЗ, батьків під час підготовки дітей до школи.
За даною програмою вчителі початкових класів ЗНВК №42 успішно здійснюють підготовку майбутніх першокласників з 2011 року (попередній варіант програми було затверджено НМР КЗ «ЗОАППО» ЗОР 08.02.2011 року, протокол №1).
Репрезентація досвіду
Програма репрезентована на педагогічній раді ЗНВК №42 27.04.2015 року, протокол №4; схвалена НМР КЗ «ЗОІППО» ЗОР 23.06.2015 року, протокол №4; затверджена НМР ІАМЦ Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Запорізької міської ради 24.11.2015 року, протокол №2 також на сайті ЗНВК №42.
Посилання на матеріал
http://znvk42.jimdo.com/педагогічна-виставка