Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
дидактичне наповнення [53]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 20.04.2024, 14:49

Головна » Статті » 2015 КО: : дидактичне наповнення » дидактичне наповнення

Інтегрований підхід у навчанні учнів початкової школи

Інтегрований підхід у навчанні учнів початкової школи

Пономаренко Олена Олександрівна, вчитель початкових класів, вища категорія, «старший вчитель»

Запорізька спеціалізована школа з поглибленим вивченням іноземних мов № 7 Запорізької міської ради Запорізької області
 
директор – Білоус Костянтин Андрійович, 
 
вул. Північнокільцева, 21, тел.769-80-37,  
 

Провідна педагогічна ідея досвіду Реалізація міжпредметної інтеграції змісту навчання є актуальним питанням сьогодення, оскільки освітня модель, побудована на засадах інтеграції, сприяє створенню в учнів цілісної картини світу, формуванню міжпредметних та ключових (надпредметних) компетентностей, стимулює розвиток їхніх пізнавальних та творчих здібностей. Ідея інтеграції в освіті є значним здобутком дидактики, оскільки за умови її успішного методичного впровадження реалізується мета якісної освіти. Тому інтеграція як вимога об’єднання у ціле компонентів об’єктів навчання є необхідним дидактичним засобом, за допомогою якого уможливлюється створення в учнів цілісного уявлення про об’єкт, що вивчається, формується міжпредметна компетентність.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду У Новому Державному стандарті початкової загальної освіти, що ґрунтується на засадах компетентісного підходу, поняття міжпредметна компетентність визначається як «здатність учня застосувати щодо міжпредметного кола проблем знання, уміння, навички, способи діяльності та ставлення, які належать до певного кола навчальних предметів і предметних галузей».

Однією з провідних ідей сучасної освіти є інтегрований підхід до організації освітнього процесу, який долає протиріччя між безмежністю сучасного інформаційного простору та обмеженістю людських можливостей щодо сприйняття, засвоєння та застосування отриманої інформації. Цілісність як структурна організація речі і цілісність як спосіб її осягнення суб’єктом є визначальною характеристикою інтегрованого підходу. 

Інтеграція навчання це відбір та об’єднання навчального матеріалу з різних предметів з метою цілісного, системного й різнобічного вивчення важливих наскрізних тем (тематична інтеграція). 

Актуальність ідеї інтегрованого навчання в тому, що вона є оптимальною для сучасного етапу розвитку національної школи, адже на даному етапі є ускладнення змісту освіти, зростання обсягу необхідної інформації та зменшення часу, відведеного для її засвоєння. В Україні принцип інтеграції проголошений основним принципом реформування освіти поряд з принципами гуманізації та демократизації.

Науково-теоретична база досвіду Про важливість інтеграції знань неодноразово наголошувалось у прогресивній педагогіці. Я. А. Коменський вважав, що для формування системи знань важливо послідовно встановлювати зв’язки між навчальними предметами. К. Д. Ушинський справедливо вважав, що знання та ідеї, які повідомляються будь-якими науками, повинні органічно об’єднуватися у світлий і, по можливості, широкий погляд на світ та життя взагалі.

Важливим напрямком методичного оновлення уроків, як зазначає О. Савченко, є проведення їх на основі інтеграції змісту, відібраного з кількох предметів і об’єднаного навколо однієї теми. Інтегровані уроки відрізняються від традиційних, як зауважує М. Іванчук, тим, що вони об’єднують блоки знань із різних навчальних предметів, тем навколо однієї проблеми з метою інформаційного та емоційного збагачення сприймання, мислення, почуттів учня. Такий урок забезпечує формування в молодших школярів цілісної картини світу, здатності сприймати предмети і явища різнобічно, системно, емоційно, сприяє поглибленню та розширенню знань учнів, діапазону їх практичного застосування.

Сьогодні ідея інтеграції змісту і форм навчання приваблює багатьох учених та вчителів-практиків. Досліджені дидактичні особливості інтеграції змісту навчання (О. Біляєв, Л. Варзацька, Т. Донченко, Ю. Колягін, В. Паламарчук, О. Савченко, Н. Свєтловська).

Стисла анотація досвіду Інтегровані уроки в початковій школі дають вчителю початкових класів можливість об'єднати споріднений матеріал з кількох навчальних дисциплін навколо однієї теми (з російської, української та англійської мов, основ здоров'я, математики, природознавства); розкрити загальні закономірності предметів, явищ, що відображаються у відповідних навчальних дисциплінах; навчити дітей бачити світ цілісним та вільно орієнтуватися в ньому. Такі уроки грунтуються на міцних міжпредметних зв’язках, що дає можливість продемонструвати цілісність освіти, розвивати на новому якісному рівні творче мислення, інтелект та емоційні образні почуття дітей молодшого шкільного віку. В результаті інтегративних зв’язків у дитини створюється певний «конгломерат» знань, який збільшує свою вагу не в наслідок надмірного накопичення інформації, а шляхом синтезу поглядів, позицій, навіть почуттів.

Основними завданнями інтегрованих уроків, які я проводжу є: удосконалювання комунікативно-пізнавальних умінь, спрямованих на систематизацію й поглиблення знань, і обмін цими знаннями в умовах іншомовного мовного спілкування; подальший розвиток і вдосконалювання естетичного смаку учнів. Мова виступає як засіб зберігання й передачі від покоління до покоління всіх знань, не тільки лінгвістичних.

Результативність впровадження досвіду Дослідження показують, що підвищення освітнього рівня навчання за допомогою міжпредметної інтеграції підсилює його функції, що виховують. Особливо помітно це проявляється в області гуманітарних предметів. Крім того, науки гуманітарного циклу ставлять предмет для розмови, привід для комунікації.

 Побудова і проведення інтегрованих уроків впливають на результативність процесу навчання: знання набувають якості системності, уміння стають узагальненими, комплексними, посилюється світоглядна спрямованість пізнавальних інтересів учнів, ефективніше формуються їхні переконання і досягається всебічний розвиток особистості. 

Отже, інтегровані уроки в початковій школі дають можливість підводити учнів до усвідомленої і емоційно пережитої потреби міркувати і висловлювати свої думки на запропоновану тему. Діти мають можливість застосовувати при цьому арсенал своїх знань, життєвий досвід, зробити власні, нехай незначні, але дуже необхідні кожній дитині, власні виводи і пошукові відкриття.

Репрезентація досвіду Інтегрований урок «Корень слова. Однокоренные слова. Весна. Погода» став призером І (районного) етапу методичного фестивалю «Урок ХХІ сторіччя» (квітень 2015р.) та представлений для участі у ІІ (обласному) етапу методичного фестивалю «Урок ХХІ сторіччя».

Посілання на матеріал    http://school7.zp.ua/lessons/618-ponomarenko-ea-popravko-nv-binarnyy-urok.html

Категорія: дидактичне наповнення | Додав: kommun (22.01.2016)
Переглядів: 1426 | Рейтинг: 1.0/72
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024