Провідна педагогічна ідея досвіду: Теоретично обґрунтувати педагогічні умови ефективного формування гуманістичної патріотичної національної свідомості старшокласників загальноосвітньої школи за сучасних умов.
Системою розроблених педагогічних дій:
- формувати особистість, якій притаманні демократична громадянська культура, усвідомлення взаємозв'язку між індивідуальною свободою, правами людини та її громадянською відповідальністю, готовність до компетентної участі в житті суспільства;
- надавати молодому поколінню знання про світові демократичні здобутки та особливості становлення демократії в Україні;
- формувати мотивацію та основні вміння, необхідні для відповідальної участі у громадсько-політичних процесах, критично-конструктивне ставлення молоді до життя суспільства;
- сприяти становленню активної позиції громадян щодо реалізації ідеалів і цінностей демократії в Україні;
- створювати умови учням щодо набуття досвіду громадянської дії, демократичної поведінки та комунікативної взаємодії;
- всебічно сприяти розвитку особистості учня;
- забезпечувати виховання патріотизму, гуманізму, моральних засад, притаманних «людині Світу».
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Створення в країні демократичного громадянського суспільства та інтегрування української держави в загальноєвропейську спільноту передбачає кардинальне реформування навчально-виховного процесу. Сучасна молода людина знаходиться у стані вироблення у собі нового світосприйняття, нових ціннісних орієнтацій та формування ідеалів, які відповідали б вимогам сьогодення.
Ідеалом виховання молоді визначається гармонійно розвинена, високоосвічена, соціально активна й національно свідома людина, наділена глибокою громадською відповідальністю, високими духовними якостями, родинними й патріотичними почуттями, носій кращих надбань національної та світової культури, здатна до саморозвитку і самовдосконалення.
Гуманістичні цінності формуються в умовах певних суперечностей, а саме:
- з одного боку, зростають інформаційні потоки з різним світоглядним спрямуванням, засоби масової комунікації пропагують насилля, моральну вседозволеність, жорстокість, культ споживацтва, з іншого – спостерігається неготовність молодих людей об’єктивно оцінювати соціальні процеси, що відбуваються у суспільстві, внаслідок незначного життєвого досвіду;
- гуманістичні цінності формуються традиційними засобами, невідповідними сучасному стану соціокультурних та економічних процесів в Україні;
Складність формування гуманістичних цінностей пов’язана ще й з тим, що значна частина молоді, як свідчать наукові дослідження, негативно ставиться до формування будь-яких ідеалів. Серед певної частини старшокласників спостерігається і негативне ставлення до гуманістичних цінностей: доброта «невигідна», альтруїзм як «зречення власних інтересів, безкорисливе прагнення до діяльності на благо інших» у молоді не викликає симпатій.
Таким чином, актуальність теми, зумовлена суспільною потребою в оновленні ціннісних орієнтацій особистості, формуванні гуманістичної патріотичної національної свідомості старшокласників за допомогою уроків історії.
Науково-теоретична база досвіду:
Педагог базує свою діяльність на провідних принципах дидактики: науковості, доступності, послідовності, наочності, а також на принципі свободи вибору, принципі діяльності, принципі зворотного зв'язку, з урахуванням провідних ідей Маніфесту Гуманної педагогіки. Вивчення визначальних положень суспільно-гуманітарного навчання, провідних принципів дидактики, різних форм і прийомів послідовного застосування різновидів сучасного унаочнення за можливостей використання інформаційно-комп'ютерних технологій визначило вибір теми і послідовну розробку основного змісту матеріалів досвіду молодого творчого вчителя з метою реалізації у педагогічній діяльності провідної мети предмету «Історія» та його освітніх, розвивальних і виховних цілей на засадах гуманної педагогіки.
Стисла анотація досвіду:
За інноваційним потенціалом – раціоналізаторський.
Однією з проблем викладання історії є комплексний підхід до засвоєння історичного матеріалу. Як правило, більшість учнів в цілому володіють історичними фактами, можуть викладати їх в хронологічній послідовності та знають найважливіші історичні дати. Однак, учням не вистачає вміння вільно оперувати основними поняттями курсу, сприймати історичні події (факти) у їх складному взаємозв'язку та гармонійній цілісності.
При викладанні історії України вчителем приділена особлива увага вивченню основних понять та ідей курсу, які є провідними в усіх класах і акумулюються в наступних положеннях:
- етапи становлення української державності;
- боротьба українського народу з іноземними загарбниками;
- антифеодальний та національно-визвольний рух в Україні;
- становлення української нації;
- видатні політичні діячі України;
- герої національно-визвольних змагань;
- внесок українського народу в скарбницю світової науки та культури;
- національні меншини в Україні;
- соціально-економічний і політичний розвиток України;
- відродження і побудова Української держави.
Важливого значення для розкриття історичного минулого в цілісному взаємозв'язку набуває використання на уроках архівних матеріалів та документальних джерел, які викладені в підручниках, посібниках чи об’єднані та систематизовані в хрестоматійних збірниках.
Специфіка історії як суспільної дисципліни полягає в тому, що вона містить у собі потенціал для формування соціального, патріотичного, гуманістичного усвідомлення учнів, залучаючи їх до системи цінностей, морально-суспільних норм і відносин суспільства. Вона дає можливість школярам придбати соціальний досвід різних сфер людської діяльності, на підставі чого у дітей формуються певні гуманістичні, патріотичні, національні якості та риси характеру і поведінки. І ця специфіка враховується вчителем у розроблених матеріалах до уроків.
Гуманістичні ціннісні орієнтації є найважливішим компонентом культури і культурного життя суспільства, надаючи сенс життя кожному учню, а наявність освоєної системи гуманістичних цінностей, втіленої у вивченні історії України, підтверджує загальне положення соціалізації школяра.
Дослідження процесу формування гуманістичних патріотичних ціннісних орієнтацій школярів виявило їх основну роль у становленні самодостатньої творчої особистості, котра здатна до саморозвитку, формуванні пізнавальної самостійності і активності учня старшої ланки в процесі навчально-виховної діяльності загальноосвітньої школи.
Пропонуються до розгляду:
Результативність впровадження досвіду:
- зростання зацікавленості предметом вивчення через уроки – шкільні лекції, семінари, конференції, диспути, практикуми, міжпредметні уроки;
- цілеспрямований розвиток особистості учня;
- забезпечення ефективного формування гуманістичної патріотичної національної свідомості старшокласників загальноосвітньої школи за сучасних умов.
- взаєморозуміння і творча співпраця учителя та учнів на засадах гуманної педагогіки.
Репрезентація досвіду:
Напрацювання вчителя можуть бути використані широким колом вчителів школи, району,міста (області): можливе відтворення (повторення) і творче використання досвіду, розширення до масового. Матеріали створювалися протягом 4-х років, перевірені в роботі з учнями. Можуть бути надруковані у фахових періодичних виданнях.
Тегі: «гуманістичне виховання на уроках історії»; «формування гуманістичної патріотичної національної свідомості»; «гуманістичне виховання старшокласників засобами уроків історії»; «комплексний підхід до засвоєння історичного матеріалу»; «формування гуманістичних патріотичних ціннісних орієнтацій школярів», «урок історії на засадах гуманної педагогіки».
Матеріали розміщені на сайті школи № 37: https://yadi.sk/d/Z44cjt2Jn6QBA, а також на ЗапоВікі.