Створення сприятливого соціально-виховного середовища у позашкільному закладі
Система виховних заходів як ефективний інструментарій створення сприятливого позашкільного середовища.
Янкіна Ольга Олександрівна - заступник директора з НВР комунального закладу «Клубу науково-технічної творчості учнівської молоді «Політ» ЗМР ЗО, Топчій Ольга Михайлівна - методист. Комунальний заклад «Клуб науково-технічної творчості учнівської молоді «Політ» Запорізької міської ради Запорізької області, директор – Яковлєв В. Г., адреса закладу: м.Запоріжжя, вулиця Копьонкіна, 54, e-mail: club_polet@rambler.ru, адреса сайту: www.polet.zp.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду: створення сприятливого соціально-виховного середовища у позашкільному закладі через розробку та впровадження системи виховних заходів у навчально-виховний процес.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Досвід є актуальним у світлі положень Законів України «Про освіту», «Про позашкільну освіту», Державної національної програми «Освіта» (Україна ХХІ століття), Концепції позашкільної освіти і виховання, Концепції виховання гуманістичних цінностей учнів. Навчально-виховний процес позашкільного навчального закладу не лише надає можливості для набуття вихованцями знань і соціального досвіду, а й створює найбільш сприятливі умови для формування ціннісних орієнтацій особистості вихованців. Важливу роль у цьому процесі відіграє впровадження системи виховних заходів, що базується на постійному творчому пошуку педагогічного колективу. Ретельно підготовлені та проведені на високому рівні організаційно-масові заходи є ефективною формою виховної роботи. Така форма роботи сприяє створенню радісного, піднесеного настрою у гуртківців, формує у дітей організаторські здібності, розвиває пізнавальні інтереси, практичні уміння і навички.
Науково-теоретична база досвіду: теоретичні засади досвіду представлено у працях І.Д. Беха, Л.Г. Коваль, О.Л. Кононко, Н.М. Лавриченко, Г.М. Лактіонової, Н.Г. Ничкало,В.М. Оржеховської, О.В. Сухомлинської, О.Я. Савченко та ін.
Стисла анотація досвіду: Педагогічний процес у позашкільному закладі - явище більш виховне, аніж дидактичне, бо основною його характеристикою є не пізнання, а духовні стосунки. Протягом останніх трьох навчальних років у комунальному закладі «Клубі науково-технічної творчості учнівської молоді «Політ» розроблено систему виховних заходів, яка спрямована на створення комфортного соціально-виховного середовища для формування у учнівської молоді необхідних компетенцій, виховання гідного громадянина, патріота, духовно і морально зрілої особистості, яка готова до змін у рухливому сьогоденні. Ключовими аспектами представленого досвіду роботи є: * вивчення форм організації виховних заходів в умовах позашкільного навчального закладу; * визначення алгоритму і методики підготовки та проведення масових заходів; * проведення аналізу виховного заходу. До практичних рекомендацій щодо проведення виховних заходів увійшли модифіковані і авторські сценарії виховних заходів до Дня Незалежності України, святкування Дня толерантності, проведення театралізованої вистави-конкурсу до Нового року. При розробці сценаріїв свят бралося до уваги, що педагогічний колектив закладу працює за науково-технічним напрямом, тому даний досвід може використовуватися надалі у закладах, де відсутні вокальні, театральні та хореографічні гуртки і працівники, що володіють вищенаведеними талантами. Також при складанні сценаріїв виховних заходів ставилося завдання зробити проведення свят найменш затратними для педагогічного колективу, що було вдало реалізовано, тому дана невелика затратність є досить привабливим моментом, для бюджетних навчальних закладів.
Результативність впровадження досвіду: проведення виховних заходів на рівні закладу, різноманітних за формами, змістом з дітьми різних вікових категорій дає позитивні результати, адже даний вид виховної роботи сприяє створенню піднесеного, радісного настрою у вихованців, формуванню в них організаторських здібностей, розвитку пізнавальних інтересів, практичних умінь і навичок, збільшенню учнівського колективу Клубу. Завдяки цьому і педагоги мають змогу виявити свій професіоналізм, комунікативні, креативні і конструктивні уміння і навички.
Репрезентація досвіду: даний досвід представлено на засіданні методичної ради закладу.