Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [98]
Дошкільна освіта [29]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 19.05.2024, 10:05

Головна » Статті » Початкова та дошкільна » Початкова освіта

Розвиток інтелектуальної сфери та творчих здібностей учнів на уроках гуманітарних дисциплін в умовах впровадження нового Державного стандар
Розвиток інтелектуальної сфери та творчих здібностей учнів на уроках  гуманітарних дисциплін в умовах впровадження нового Державного стандарту початкової загальної  освіти

Цвентарна О.Г. ,
вчитель початкових класів, вища  категорія, вчитель-методист

Запорізька гімназія № 6 Запорізької міської ради Запорізької області
Адреса:  м. Запоріжжя, вул. Олімпійська, 2
Телефон: 769-80-33
E-mail: sc_6.zp@mail.ru
Сайт:
gymnasium6.zp.ua


Директор  Бєлік Людмила Володимирівна


Провідна педагогічна ідея досвіду: Створення ефективного навчального комплексу розвитку інтелектуальних якостей учнів початкових класів на уроках гуманітарних дисциплін.
Необхідною умовою інтелектуальної грамотності дитини є оволодіння загально пізнавальними уміннями. Освоєння й оперування ними є однією з найважливіших умов, що забезпечують якісний процес навчання в початковій школі.
У центрі уваги в роботі над розвитком загально пізнавальних умінь стоїть не отримання готового матеріалу, готової інформації, а створення умов для виховання людини, що самостійно мислить, що може зіставляти, порівнюватим, виділяти головне й робити узагальненні висновки.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Сучасна школа вимагає від педагогів забезпечення більш сприятливих умов для розвитку інтелектуальної  сфери й творчого потенціалу кожного учня та його самореалізації в навчально-виховному процесі школи.
Але аналіз традиційної практики початкового навчання свідчить про те, що сьогодні в масовій практиці початкової школи недостатньо розвинена спеціальна цілеспрямована систематична робота над розвитком емоційно – чуттєвої, інтелектуальної сфер, творчості через розкриття особистих якостей дитини. Таким чином, існує протиріччя між вимогами часу і традиційною практикою початкової школи. У Державному стандарті початкової загальної  освіти особлива увага зосереджується на практичній і творчий складових навчальної діяльності.
У розвитку  інтелектуальної сфери та творчих здібностей  молодших школярів неоціненна роль уроків гуманітарних дисциплін, за допомогою яких дитина усвідомлено сприймає навколишній світ і формується як особистість, що творчо мислить.
І від того, наскільки повно молодші школярі оволодіють основами гуманітарних наук, залежать їх успіхи в подальшому вивченні мови, літератури в старших класах.
Тому актуальність досвіду визначається:
  • соціальним замовленням на творчу інтелектуальну особистість, здатну засвоювати глибокі знання, розуміти і аналізувати суспільні процеси, брати участь в перетворенні суспільного життя;
  • потребою в розробці цілісної педагогічної системи розвитку інтелектуальної сфери та творчих здібностей учнів на уроках гуманітарних дисциплін ;
  • необхідністю оновлення роботи з молодшими школярами щодо розвитку інтелектуальної сфери та творчих здібностей учнів на уроках гуманітарних дисциплін.
Науково-теоретична база досвіду: Практичній реалізації на уроках ідей творчого розвиваючого навчання, безперервної літературної освіти, дослідницьких та проектних технологій передувала підготовча робота.
1.    Опрацьована:
  • технологія  творчого розвиваючого навчання Л.В.Занкова,  Д.Б.Ельконіна-В.В.Давидова,
  • технологія саморозвиваючого навчання Г.К.Селівко;
  • система розвиваючого навчання з направленістю на розвиток творчих якостей особистості Г.С.Альтшуллера.
2. Глибоко проаналізований програмовиий матеріал з метою виявлення можливостей ефективного використання вищеназваних технологій на уроках мови та читання. Вивчено сучасні авторські програми. Це і уроки літературного читання (М. Львов, Л. Климанова, В. Горецький), курс поетики (Л. Айдарова, Г. Цукерман), " Література як предмет естетичного циклу ” (3. Кудіна, Г. Новлянська), уроки літератури; за системою розвиваючого навчання (3. Романовська, Н. Воскресенська, О. Свашенко), " Початкова літературна освіта ” (В. Левін), " Дитяче читання ” (О. Джежелей), " Початки сло¬весного мистецтва ” (В. Науменко).
За інноваційним потенціалом досвід є комбінаторним, він передбачає нові конструктивні поєднання відомих педагогічних ідей, технологій і методик навчання.

Стисла анотація досвіду:
Автор прагнула викласти матеріал щодо формування в учнів системі творчо-інтелектуальних знань та умінь на основі технологій  творчого розвиваючого навчання Л.В.Занкова,  Д.Б.Ельконіна-В.В.Давидова, технології саморозвиваючого навчання Г.К.Селівко, системи розвиваючого навчання з направленістю на розвиток творчих якостей особистості Г.С.Альтшуллера, провадження проектної технології з позиції сучасних наукових підходів.
У пошуково-творчій діяльності автор вирішує такі проблеми:
  • поглиблення інтересу школярів до пізнавальної та творчої діяльності;
  • створення певних умов для формування позитивної мотивації учіння;
  • навчання за двома рівноцінними напрямами:
а) робота з категоріями лінгвістичної теорії і словниковими  словами як з поняттями;
б) введення нового типу лексично-орфографічних вправ, які за своїм змістом і функціональним призначенням виступають як комплексні інтелектуально-лінгвістичні, забезпечують формування інтелекту учнів через інтенсивну мовномисленнєву діяльність.
На уроках української мови та читання  як предмет засвоєння виступає спеціально складений текст, насичений орфограмами на тему, яка вивчається, і такий, що має завдання на здійснення логічних операцій – побудова висновків на основі зіставлення суджень. Словесно-логічні вправи можна використовувати на різних етапах уроку.
Наприклад словесно-логічні вправи на етапі визначення теми та мети уроку
  1. Ствердні судження за двома об’єктами (Тема:«Правопис мякого знака в кінці слова»)
  2. Зіставлення стверджувальних та заперечних суджень за двома об’єктами (Тема :«Парні дзвінкі та глухі приголосні»)
  3. Зіставлення стверджувальних та заперечних суджень за трьома обэктами (Тема: «Правопис іменників власних назв»)
При роботі зі словесно-логічними вправами ще більш активно використовується метод антиципації (передбачення теми уроку) як важливий засіб розвитку інтелекту і мовлення. Крім того, вони розвивають орфографічну зіркість учнів за рахунок визначення ними на слух орфограм.
Розкрито питання використання різних форм педагогічної діяльності та її ефективність. Автор переконана, що впровадження в практику матеріалів даного досвіду сприятимуть:
  • виконанню  соціального замовленням на виховання творчої інтелектуальної особистості, яка здатна засвоювати глибокі знання, розуміти і аналізувати суспільні процеси, брати участь в перетворенні суспільного життя;
  • розробці цілісної педагогічної системи розвитку інтелектуальної сфери та творчих здібностей учнів на уроках гуманітарних дисциплін ;
  • необхідності оновлення роботи з молодшими школярами щодо розвитку інтелектуальної сфери та творчих здібностей учнів на уроках гуманітарних дисциплін.
Результативність впровадження досвіду: Як засвідчило практичне  впровадження досвіду,  використання вищеназваних технологій  дає стійкі та позитивні результати, відіграє важливу роль у формуванні особистості: допомагає досягти учням високого рівня навчальних досягнень і особистісного розвитку, активізує мисленнєву і творчу діяльність, покращує показники засвоєння навчальної інформації, розвиває самостійність, незалежність, пошукову спрямованість мислення, посилює прагнення учнів осмислювати отриману інформацію, критично її аналізувати, висловлювати власні погляди, підвищує інтерес дітей до навчання, сприяє розвитку навичок спілкування, співпраці, взаємодії в колективі.

Репрезентація досвіду:

  • Участь у апробації (на рівні району) педагогічного програмного засобу(ППЗ) освітньої галузі "Я і Україна. Природознавство ” (4 клас).
  • Участь в районному  етапі обласного конкурсу " Урок 21 сторіччя ”.2012р.
  • Участь в районному  етапі  Всеукраїнського конкурсу " Вчитель року - 2014”.
  • Участь в роботі районної динамічної групи " Нова форма календарного планування. Впровадження в практику роботи нового Державного стандарту  початкової загальної освіти ”(2012р.)
  • Участь в обласному практико – орієнтованому семінарі заступників директорів з початкового навчання м. Запоріжжя " Управління діяльністю педагогічного колективу початкової ланки освітнього закладу що до підготовки до школи майбутніх першокласників ” (2013р.)
  • Взято до друку статтю «Поурочне планування занять для роботи в клубі «Ерудит» в 3 класі». Журнал «Початкова освіта» видавництво «Освіта».
  • Досвід схвалено на засіданні НМР КЗ «ЗОІППО» ЗОР (протокол №4 від  27.06.2013р.Матеріали досвіду зберігаються в обласному науково-методичному центрі початкової освіти КЗ «ЗОІППО» ЗОР.
Категорія: Початкова освіта | Додав: kommun2 (29.01.2014)
Переглядів: 936 | Теги: словесно-логічні вправи., творчі здібності учнів початкової ш, нтелектуальна сфера, гуманітарна сфера, розвиток інтелекту, Комунарський | Рейтинг: 2.8/36
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024