Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [98]
Дошкільна освіта [29]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 19.05.2024, 11:35

Головна » Статті » Початкова та дошкільна » Початкова освіта

Формування математичних компетенцій учнів початкової школи шляхом розв’язування задач
Формування математичних  компетенцій  учнів  початкової  школи шляхом  розв’язування  задач

Горбась Л.В. - вчитель  початкових  класів, 
керівник  ШМО  вчителів  початкових  класів,  старший  вчитель.
Ведмедьова О.Д. - вчитель  початкових  класів,  вища  категорія.
Позднякова В.М. -  вчитель  початкових  класів,  I  категорія.
Боднараш  Л.В. -  вчитель  початкових  класів,  старший  вчитель


 Запорізький навчально-виховний комплекс № 60 
Запорізької  міської  ради  Запорізької  області
Директор:   Власюк  С.М.
Адреса: м. Запоріжжя, вул. Уральська, 27
Телефон: 65-01-34,65-18-27

 
Провідна  педагогічна  ідея  досвіду:    Визначити  провідну  ідею  досвіду   дозволив  аналіз  протиріч  в  сучасній  системі  освіти  між  традиційними  формами  і  орієнтацією  на  розвиток  творчих  здібностей  молодших  школярів,  між  фронтальною  формою  навчання  та  індивідуальним  розвитком  особистості  кожного  учня. Працюючи  над  узагальненням  досвіду, ми  поставили  мету: показати, як  можна   організувати  роботу  вчителя  і  учнів, використовуючи  технологію  формування  математичних  компетенцій.  Провідна  педагогічна  ідея:  створення  на  уроці  таких  умов,  при  яких  учні  забажають  самостійно  здобувати  знання,  навчити  дітей  вчитися,  активізувати  пізнавальну  діяльність  кожного  учня.


Обгрунтування  актуальності  та  перспективності  досвіду:    
Актуальність  даної  проблеми  зумовлена  сучасними  вимогами  розвитку  педагогічної  теорії  і  практики  -  новим  Державним  стандартом  загальної  початкової  освіти.
У   процесі  навчання  молодші  школярі  розв’язують  значну  кількість  задач  під  керівництвом  учителя  і  самостійно.  Проте  нерідко  під  кінець  навчання  в  початкових  класах  у  деяких  учнів    знання  про  задачі  залишаються  поверховими  і  несистематизованими.  Щоб  поліпшити  це  становище, потрібна  цілеспрямована  праця  вчителя, чітке  розуміння  ним  основних  вимог  щодо  навчання  учнів  розв’язувати  різноманітні  задачі.
   У  навчанні  математики  задачам  відведено  особливу  роль.  З  одного  боку, вони   становлять  специфічний  розділ  програми, матеріали  якого  учні  повинні  засвоїти, а  з  другого - виступають    як  дидактичний  засіб  навчання,  виховання  і  розвитку  школярів.

Науково  -  теоретична  база  досвіду: Згідно з новою редакцією Державного стандарту мета навчання математики полягає у формуванні в молодших школярів предметної математичної й ключових компетентностей. Досягнення цієї мети забезпечується шляхом реалізації нового змісту навчання (нових програм) та організації навчально-виховного процесу на засадах компетентнісного підходу.  Поставлені завдання потребували вивчення сучасного передового досвіду науковців: С.О.Скворцової, Н.І.Крутій, О.В.Онопрієнко, Г.О.Анісімової. 

Стисла анотація досвіду: Питання «Формування математичних компетенцій учнів початкової школи шляхом розв’язання задач» є важливим і актуальним, бо предметні компетенції є структурними елементами змісту математичної освіти. Їх основа – це знання, уміння, навички, способи діяльності, яких набувають школярі у процесі навчання. Цінністю цього досвіду є узагальнення прийомів роботи над задачами, що:
  • сприяє розвитку пізнавальної діяльності учнів та формує їх ціннісний  розвиток, математичну культуру сприймання, уявлення, уваги, пам’яті, мислення, мову;
  • допомагає формувати творчі здібності школярів, елементи яких проявляються в процесі вибору найбільш раціональних способів розв’язання задач, в математичній чи логічній кмітливості;
  • дозволяє учням глибше зрозуміти роль математики в житті, виробляє стиль міркувань, потребу у чіткій аргументації;
  • допомагає підвищити інтерес до математики, сприяє розвитку їх математичних здібностей, формує математичне мовлення та культуру записів.
           У досвіді МО вчителів початкової школи пропонує своє бачення з даного питання і адаптувало загальну методику роботи над задачами всіх видів по класах. Висвітлено можливі варіанти складання допоміжної моделі задачі: короткого запису (схема, таблиця, креслення), схематичного рисунка. У практичній частині (додатки) надано методичні рекомендації щодо аналізу і розв’язання задач. 
Поставлені завдання потребували вивчення сучасного передового досвіду науковців: С.О. Скворцової, Н.І. Крутій, О.В. Онопрієнко, Г.А. Анісімової і впровадження його в практичній роботі.
Досвід дав змогу підвищити результативність навчання молодших класів з математики, можливість оволодіти учнями. 

Результативність  впровадження  досвіду:
Систематична  робота  над  задачами  сприяла  розвитку  комплексу  математичних  компетенцій:
  • обчислювальних;
  • інформаційно - графічних;
  • логічних,
  • геометричних;
  • алгебраїчних.
    За  результатами  ДПА  простежується  здатність  учнів  актуалізувати,  інтегрувати  і  застосовувати   в  конкретних  життєвих  та  навчальних  проблемних  ситуаціях  набуті  знання,  уміння,  навички,  способи  діяльності.  Самостійне  розв’язування   учнями  текстових   задач  як  засіб  оберненого  зв’язку    дало  змогу  виявити    вміння  правильно  обирати  і  виконувати  арифметичні  дії, судити  про  розвиток  мислення   учнів.
   Результати  ДПА  також  свідчать  про  те,  що  в  проблемі  навчання  молодших  школярів  розв’язувати  задачі  є  значні  досягнення:
  • з’ясовано  можливість  застосування  алгебраїчного  методу  розв’язування  задач;  
  • визначено  основні  напрямки  роботи у  виробленні  в  учнів  уміння  загального  підходу  до  розв’язування  задач;
  • виявлено  доцільність  опрацювання  взаємно  обернених  задач,
  • з’ясовано  роль  задач  підвищеної  складності  у  навчанні  і  розвитку.
Результативність  впровадження  досвіду  можна  прослідкувати  на  основі  результатів  ДПА.  З  року  в  рік  спостерігається  тенденція  підвищення  рівня  якості  знань  учнів. У  2010-2011  н.р  якість  знань  склала  61%, у  2011-2012  н.р. -63%,  у  2012 – 2013  н.р. – 67%. Проте  є  ще  й  нерозв’язані  питання  з  проблеми  використання  задач  у  початковій  школі.

Репрезентація  досвіду:
Шкільне  методичне  об’єднання  було  заслухано  на  робочому  засіданні  творчої  групи  при  РМЦ  та  представлено  на  районному  семінарі  керівників  методичних  об’єднань  вчителів  початкових  класів.    

Категорія: Початкова освіта | Додав: shevchenko (26.01.2014)
Переглядів: 1665 | Теги: моделі задач, математичні компетенції, види задач, синтетичний спосіб, сюжетні задачі, Шевченківський, аналітичний спосіб | Рейтинг: 2.8/46
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024