Провідна педагогічна ідея досвіду: у Базовому компоненті дошкільної освіти України окреслено мету правовиховної роботи (результати, до яких треба прагнути). Проблема прав дітей – одна з найактуальніших проблем нашого суспільства, але рівень правової культури та знань дошкільників про свої права й обов’язки доволі низький. Саме над вирішенням цієї проблеми наполегливо протягом багатьох років працює Горб О.В.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: діти дошкільного віку тільки починають засвоювати ази морально-правової культури. Ознайомлення з правами носить пропедевтичний характер і готує дитину до засвоєння демократичних цінностей і прав людини в подальшому. Для досягнення вказаної мети правовиховна робота з дошкільниками передбачає розв’язання цілої низки пізнавальний, розвивальних та виховних завдань.
Науково-теоретична база досвіду
1. Базовий компонент дошкільної освіти України, К.,2012 р.
2. К.Л.Крутій Програма розвитку, навчання та виховання «Дитина в дошкільні роки»
3. Закон України "Про дошкільну освіту” // Бібліотека журналу "Дошкільне виховання”. – К.: "Дошкільне виховання”, 2001. – С. 4-33.
4. Конвенция Организации Объединённых Наций о правах ребёнка от 20 ноября 1989 г. // Права ребёнка. Основные международные документы. – М., 1992. – С.15-33
5. Програма і методичні рекомендації з правового виховання дітей дошкільного віку «Я – маленька людина» / Укл. М.М.Конько, Т.М.Шумей, З.Л.Петрушина. – Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2005. – 80с
6. Ніколаєнко В.М. Правове виховання в ДНЗ. 3-6 роки. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. – 206с.
7. Знай свої права, дитино: Основні засади конвенції про права дитини /Авт.-упоряд. С.Кириленко, Л.Слабошпицька. – К.: Махаон-Україна, 2000. – 46 с.
8. Дубровський В.Ф., Червинська О.Ю. Правове виховання дітей старшого дошкільного віку. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2007. – 64с.
9. Дубровський В.Ф., Червинська О.Ю. Правова абетка для старших дошкільників. - Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2005. – 64с.
10. Голицына Н.С. Ознайомлення дошкільнят із соціальною дійсністю. – Х.: Видавництво «Ранок», 2007. – 48с.
11. Копытова Н.Н.Правовое образование в ДОУ. – М.: ТЦ Сфера, 2007.
12. Ваулина Т. Родителям и детям о правах ребенка// Ребенок в детском саду.-2007.-№ 3.
13. Шорыгина Т.А.Беседы о правах: Методическое пособие. – М.: ТЦ Сфера, 2007.
14. Интернет-ресурсы: www.doshvozrast.ru
Стисла анотація досвіду: важливість розв’язання проблеми формування правової компетентності дітей зумовлена тим, що реалізація прав малечі є чи не найосновнішою умовою фізичного та психічного благополуччя дитини, її розвитку.
Завдання освітян – виростити компетентну особистість, здатну самостійно приймати рішення, визнавати свої помилки, відстоювати свою гідність, реалізовувати природні можливості. Формування ціннісної моральної та правової практики дітей – одне з найважливіших завдань, що стоїть перед колективом навчального закладу.
Даний досвід узагальнений виходячи з практики роботи, з урахуванням мети успішної соціалізації дитини дошкільного віку. Його особливістю є спроба в умовах дошкільного навчального закладу надати дітям елементарні знання про свої права, використовуючи казки, як засіб активізації правової компетентності дошкільників.
З педагогічним досвідом представлені додатки, де є система роботи з правового виховання, орієнтовне перспективне планування роботи та розробки занять, дидактичних ігор та бесід з дітьми з правової освіти,банк консультацій для батьків за проблемою досвіду, підбір казок та ілюстрації з правого виховання, методична абетка. Додається мультимедійний посібник «Подорож з казковими героями до Країни Права».
Результативність впровадження досвіду: у ДНЗ створені умови для формування правової компетентності вихованців, високо розвиненої, національно свідомої, творчої особистості. Випускники ДНЗ спроможні ефективно застосовувати здібності та впевнено презентувати свої можливості та знання в повсякденному житті.
З урахуванням реальних умов впроваджується навчання з правової освіти у навчально- виховному процесі (створена належна матеріально-технічна база, забезпечення навчально-методичними та дидактичними посібниками). Показники діагностичних зрізів дали можливість стверджувати, що робота з формування правової компетентності, яка проводиться з вихованцями на протязі трьох років навчання в ДНЗ суто відрізняється від показників роботи, де ця тема глибоко не вивчається. Діти усвідомлюють і знають свої права, вміють ними користуватися, можуть відстояти свою гідність і честь.
Репрезентація досвіду: на базі ДНЗ № 89 (педагогічна рада від 27.11.2013 р. протокол № 4), інформація про узагальнення досвіду роботу презентована в газеті дошкільного закладу № 89 «Sолнце. ua»