Активізація пізнавальної та розумової діяльності учнів на уроках математики через гуманізацію навчання
Активізація пізнавальної та розумової діяльності учнів на уроках математики через гуманізацію навчання
Попкова Світлана Іванівна, вчитель математики, спеціаліст першої категорії.
Запорізька спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №72 з поглибленим вивченням хімії та біології Запорізької міської ради Запорізької області
Директор - Усова Тетяна Миколаївна.
Адреса: 69035, м.Запоріжжя, вул.Лермонтова 21, Тел. 233-41-10, E-mail: school72@ukr.net
Провідна педагогічна ідея досвіду: полягає у впровадженні та ефективному використання нових педагогічних технологій та методів для активізації пізнавальної та розумової діяльності учнів, творчої індивідуальності кожного школяра на уроках математики через гуманізацію; у створенні власної творчої лабораторії по накопиченню дидактичного і наочного матеріалу до навчальних тем; у відображенні системи вдосконалення практики викладання математики, виходячи з вимог до сучасного уроку; у формування позитивної внутрішньої мотиваціі навчальної діятельності учнів, зростання якості знань. Традиційна українська школа розглядає кожну дитину не тільки як об’єкт, що потребує впливу, скільки особистість, що інтенсивно розвивається в процесі навчальної діяльності. І, щоб учень займав активну позицію в процесі навчальної діяльності, він повинен мати потужні джерела мотивації навчання. Тому основним у педагогічному мисленні вчителя є уміння спонукати, а не примушувати. Така система передбачає позитивну аргументацію методів і засобів впливу на дитину, стимулює учня робити все із власної волі, з бажанням і радістю.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Забезпечити учнів ґрунтовними знаннями, розвиток самостійного мислення, нахилів, здібностей, обдарувань – всі ці фундаментальні принципи буття людини, її сутності, одвічності, творчості, прогресу людства – є основними проблемами над якими я працюю і маю погляди на їх розв’язування: створення позитивних мотивів навчання, стимулювання інтересу до вивчення будь – якої теми, виховання самостійності й навчального пошуку через активне сприйняття, усвідомлення, осмислення; створення оптимальних умов для розвитку творчих здібностей учнів, пошук сучасних засобів навчання та виховання дітей, спрямованих на самопізнання і самовираження особистості. Використання мотиваційних методів, творча діяльність учнів сприяє підвищенню рівнів навчальних досягнень з математики, формуванню творчих здібностей та логічного мислення.
Науково-теоретична база досвіду: Стрижнева лінія гуманітаризації змісту освіти - тільки особистість виховує особистість, тільки характер формує характер-«Гуманістичний простір» (І. Д. Демакова). Найголовніше надбання дитини в період шкільного учнівства-це почуття власної гідності, віра в себе, віра в те, що він знає, вміє і може. «А досягти цього можна лише добром, бо тільки добро породжує добро.» - В. О. Сухомлинський. Вчитель використовує в практиці своєї роботи досвід Ш.А.Амонашвілі, С.Н.Лисенкова, М.П.Волкова, В.Ф.Шаталова.
Стисла анотація досвіду: Теорія мотивації витікає з необхідності будувати педагогічний процес таким чином, щоб його методика орієнтувалась на якомога глибше проникнення у внутрішній світ дитини, зорієнтована: - на розкриття творчих здібностей учнів; - на розвиток людської особистості; - на розкриття сутності законів загальної людської логіки.
Досвід надає можливості реалізації цих основних напрямків і підтвердхує, що педагогічний процес творчий і багатогранний.На виставку будуть представлені доповіді "З досвіду роботи. Творча лабораторія вчителя”, розробки нестандартних уроків ( урок-подорож, урок –казка, вікторини, кросворди, уроків з використанням літературних творів). Власні дидактичні матеріали.
Результативність впровадження досвіду: Одержані знання з математики сприяють використанню теоретичних знань і практичних навичок учнів у професійному самовизначенні учнів, формуванню цілісного уявлення про сучасну наукову картину світу, моральну відповідальність за навчання, підвищенню рівня навчальних досягнень. Учні – переможці районних олімпіад:2009-2010нр.- Ващенко Сергій(7Б)-ІІІ місце; Мазанко Марія (6-Б)-ІІІ місце 2010-2011н.р.; Мазанко Марія (7-Б)-ІІІ місце 2011-2012н.р.; Спічуков Роман (6-Б)-ІІІ місце; Давіденко Тетяна(6-Б)-ІІІ місце 2012-2013н.р.; Давиденко Тетяна(7-Б)-ІІІ місц 2013-2014н.р.
Результати діяльності вчителя:
Грамота Управління освіти і науки Запорізької облдержадміністрації за високий рівень конкурсної роботи другого обласного конкурсу педагогічної майстерності вчителів математики. Наказ обл..УОН від 17.05.11р. № 405
Грамота Держдепартаменту освіти і науки, молоді та спорту
Запорізької Міської ради за багаторічну творчу працю та вагомий внесок у справу виховання підростаючого покоління. (Наказ від 31.10.2011р. ) Грамота Управління освіти і науки Запорізької облдержадміністрації за П місце у третьому обласного конкурсу педагогічної майстерності вчителів математики (Наказ обл..УОН від 16.05.12р. № 407
Грамота Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Запорізької облдержадміністрації за Ш місце у ІУ обласному конкурсі педагогічної майстерності вчителів математики. (Наказ обл..УОН від 17.05.13р. № 504)
Репрезентація досвіду: - Виступи з доповіддю на районних методичному об єднанні (2013р): «Активізація пізнавальної та розумової діяльності учнів на уроках математики через гуманізацію» «Виступ на засіданні «Школи молодого вчителя»: «Творча лабораторія. З досвіду роботи.»