Провідна педагогічна ідея: Учнівське самоврядування – обов’язкова ознака розвинутого дитячого колективу, найвища форма організації навчально-виховного процесу. Головною метою впровадження елементів самоврядування на уроках біології є виховання соціально захищеної особистості з активною життєвою позицією, яка зуміє гідно презентувати себе на ринку праці в умовах сучасних економічних відносин. Організація такої системи роботи на уроці сприяє найбільш повному розкриттю творчого потенціалу молоді, удосконаленню науково-пошукової, навчальної діяльності. Опорно-сигнальні системи – той інструмент, який дозволяє реалізовувати самостійну роботу учнів на різних етапах уроку, активізувати навчальну діяльність, підвищити цікавість до предмета. Опорно-сигнальні конспекти та схеми, як одна з форм роботи на уроках, дозволяють досягти цих задач.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Сучасне інформаційно-технологічне суспільство потребує підготовки різнобічно розвинутих особистостей, які зможуть конкурувати на ринку праці, вирішувати проблеми різного рівня складності, шукати альтернативні шляхи вирішення складних життєвих ситуацій. В цих умовах важливо формувати в учнів достатній рівень самостійності прийняття рішень, самоорганізації та саморозвитку. Важливим аспектом цього є самостійне пізнання навчального матеріалу. Перспективною у досяганні цих завдань в умовах сучасного уроку біології є методика опорних схем та опорно-сигнальних конспектів. Ця методика дозволяє сформувати в учнів цілісну картину сприйняття матеріалу, здійснити певну пошукову та творчу роботу.
Науково-теоретична база досвіду: Опорно-сигнальні системи – методичний прийом, який належить до групи активних засобів навчання. Опорно-сигнальна система чи опорний конспект – це навчально-наочний засіб, в якому представлено основний зміст теми, смислові орієнтири навчального матеріалу. Опорний сигнал – це элементарна частина опорного конспекту (ключове слово, словосполучення, аббревіатура, цифра, малюнок). Опори здавна використовуються в процесі навчання біології. Це алгоритми виконання лабораторних та практичних робіт, тезові плани, таблиці, схеми. Таким чином, ця методика залишається актуальною і в сучасній школі. Окрім того, що з її допомогою вирішуються складні питання навчальних цілей,вона допомагає підвищити творчу активність учнів, у дітей усуваються комплекси,які заважають самореалізації (за рахунок того, що кожен учень, навітьслабкий, має змогу висловити свою думку), засвоюються й етичні норми спілкування з оточуючими.
Стисла анотація досвіду: Даний досвід демонструє опорні схеми та опорно-сигнальні конспекти для 7-го та 9-го класу для використання на уроках біології як з метою реалізації самостійного пізнання учнями навчального матеріалу, самоконтролю та самореалізації.
Результативність впровадження досвіду:
підвищення результативності навчальної та виховної діяльності
підтримка творчо обдарованої молоді, розвиток здібностей
зростання цікавості до навчальної, наукової та творчої діяльності з предмета
створення умов для саморозвитку та самореалізації учнів
Репрезентація досвіду: навчальний заклад, районне об’єднання вчителів біології