Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках природознавства засобами інноваційних педагогічних технологій
Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках природознавства засобами інноваційних педагогічних технологій
Даниленко Лариса Миколаївна, вчитель біології і хімії, спеціаліст вищої категорії
Запорізька спеціалізована школа з поглибленим вивченням іноземних мов № 7 Адреса: м. Запоріжжя,вул. Північнокільцева, 21 Телефон: 769-80-37 E-mail:mail@school7.zp.ua Сайт: school7.zp.ua
Директор Білоус Костянтин Андрійович
Провідна педагогічна ідея досвіду: Провідна ідея досвіду є підвищення розвитку пізнавальної активності учнів на уроках природознавства, формування особистості учнів, їх розумового розвитку, творчого мислення, психологічного комфорту.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Згідно з новою редакцією Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти мета навчання природознавства полягає у формулюванні природознавчої компетентності учнів через засвоєння системи інтегрованих знань про природу ї людину, основ екологічних знань, удосконалення способів навчально-пізнавальної діяльності, розвиток ціннісних орієнтацій у ставленні до природи. Досягнення цієї мети забезпечується шляхом реалізації нового змісту навчання та організації навально - виховного процесу на засадах компететнісного, діяльнісного підходів та особистісно-орієнтованого навчання.
Науково-теоретична база досвіду: Авторська ідея досвіду базується на творчих надбаннях сучасної педагогічної науки і практики. Зокрема О. Пометун, І. Родигіної, Л. Пироженко, М. Махмутова та інші.
Стисла анотація досвіду: Досвід презентується у вигляді методичного комплекту з теми «Тіла, речовини та явища навколо нас», який складається з календарного розподілу теми, розробок уроків, матеріалів для підготовки та проведення занять. Акцентом роботи було створення позитивної мотивації на уроці. З метою стимуляції пізнавального ставлення до навчання, розвитку творчого, продуктивного мислення, самостійності, вміння міжособистісного спілкування використовуються активні форми й методи навчання. Засвоєння нового матеріалу побудовано перш за все на співпраці учнів з учителем, спрямоване на формування у дитини відчуття власного і цікавого «відкриття». Зазвичай це групові, парні форми роботи, які чергуються з фронтальними, що передбачають постійну активну участь кожного учня в роботі на уроці. Уроки природознавства ідеальні для створення і вирішення творчих і проблемних ситуацій, заснованих на життєвому досвіді учнів. Запропоновані проблеми розв’язуються через проблемне викладання, організацію частково – пошукової діяльності, і через організацію дослідницької діяльності шляхом спостереження учнів у природі за результатами самостійного досліду. Особлива увага приділяється проектній діяльності учнів відповідно до їх вікових можливостей. Міні – проекти – це доступні творчі завдання. Результати виконаних проектів мають бути безпосередньо пов’язані з реальним життям. Форма представлення проекту може бути різна: теоретичне розв’язання проблеми, плакат, екологічний знак, тощо. Важливе значення для емоційно – естетичного сприйняття природи мають спостереження за природою, дидактичні ігри,власні дослідження, творчі завдання, вікторини, кросворди, загадки, вірші. Епіграфом для предмета природознавства можуть стати слова В.І. Кузнецова: «Школа має стати своєрідною дослідною лабораторією, яку учень проходить, щоби робити відкриття, з тією лише відмінністю, що ці відкриття не для людства, а для маленької людини». Результативність впровадження досвіду: прияє досягненню поставлених цілей на уроці, розвиває інтерес до предмету, формує самостійність, розвиває розумові здібності, формує навички рішення нестандартних задач, підвищує якість знань учнів з предмету.
Репрезентація досвіду: Досвід з питання «Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках природознавства засобами інноваційних педагогічних технологій» є доступним для використання вчителями природничих дисциплін загальноосвітніх навчальних закладів як на уроці, так і в позаурочний час. Його цінність полягає в спрямованості змісту на реалізацію мети освіти: формування в учнів основних компетенцій. Рекомендованими формами поширення досвідує такі:
виступи на шкільних та районних методичних об’єднаннях;