Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 06.05.2024, 14:18

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Історія і правознавство

Використання ІКТ як метод стимулювання пізнавальної активності учнів на уроках історії

Використання ІКТ як метод стимулювання пізнавальної активності учнів на уроках історії.









Кучеренко Ірина Віталіївна,
вчитель історії,
спеціаліст ІІ категорії
 

Запорізька загальноосвітня школа  І - ІІІ ступенів №91 Запорізької міської ради Запорізької області, 
директор Іваницька Тетяна Вікторівна, 
вул. Лахтінська 6А, 
т. 286-91-30, 277-15-13, 

Провідна педагогічна ідея досвіду: Використання ІКТ на уроках історії сприяє формуванню інформаційної компетентності учнів, підвищенню пізнавальної активності і навчальної мотивації. В процесі навчання має місце використання таких видів стимуляції пізнавального інтересу: 
1.Стимуляція за допомогою змісту навчального матеріалу: новизна змісту, оновлення вже засвоєних знань, історичний аспект шкільних знань, нагальна практична необхідність в знаннях для життя, показ учням сучасних наукових досягнень. 
2.Стимуляція пізнавальних процесів, пов'язана з організацією та характером перебігу пізнавальної активності учнів: різноманіття форм самостійних робіт; проблемний підхід; дослідницький підхід; творчі роботи учнів; практичні роботи.
3.Залежність пізнавальних інтересів від відносин між учасниками навчального процесу: емоційний тонус діяльності учнів; емоційність учителя; педагогічний оптимізм; взаємна підтримка в процесі навчання вчителя і учнів, заохочення учнів.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Сучасне суспільство нерозривно пов'язане з процесом інформатизації. Відбувається повсюдне впровадження комп'ютерних технологій. При цьому один із пріоритетних напрямків процесу інформатизації сучасного суспільства – інформатизація освіти.
Інформаційні технології дозволяють по-новому використовувати на уроках історії текстову, звукову, графічну і відеоінформацію, користуватися різними джерелами інформації.
В сучасних умовах головним завданням освіти є не лише отримання учнями певної суми знань, але і формування у них умінь і навичок самостійного придбання знання. Досвід роботи показав, що в учнів, які активно працюють з комп'ютером, формується більш високий рівень самоосвітніх навичок, умінь орієнтуватися в бурхливому потоці інформації, вміння виділяти головне, узагальнювати, робити висновки. На уроках з використанням ІКТ учні не тільки отримують інформацію в «чистому вигляді» від вчителя, а вчаться її добувати, аналізувати, здійснювати відбір, що і є складовими частинами інформаційної компетентності. Формування ІКТ-компетентності не просто вимога часу, а необхідність для будь-якої людини, що живе в умовах інформаційного суспільства.
Використання ІКТ на уроках історії та суспільствознавства сприяє формуванню інформаційної компетентності учнів, підвищенню пізнавальної активності і навчальної мотивації.
Як відомо, в процесі навчання має місце використання таких видів стимуляції пізнавального інтересу:
1. Стимуляція за допомогою змісту навчального матеріалу: новизна змісту, оновлення вже засвоєних знань, історичний аспект шкільних знань, нагальна практична необхідність в знаннях для життя, показ учням сучасних наукових досягнень. 
2.Стимуляція пізнавальних процесів, пов'язана з організацією та характером перебігу пізнавальної діяльності учнів: різноманіття форм самостійних робіт; проблемний підхід; дослідницький підхід; творчі роботи учнів; практичні роботи.
Використання ІКТ дозволяє по-новому організувати самостійну навчальну діяльність школярів. 
3.Залежність пізнавальних інтересів від відносин між учасниками навчального процесу: емоційний тонус діяльності учнів; емоційність учителя; педагогічний оптимізм; взаємна підтримка в процесі навчання вчителя і учнів, заохочення учнів.
Застосування ІКТ допомагає формуванню мотивації успіху в учнів. Розвинені навички роботи на комп'ютері викликають повагу у школярів, допомагають самоствердитися серед однолітків. Багато учні мають ще й професійну мотивацію, розуміючи, що на сучасному ринку праці професійні навички роботи на комп'ютері затребувані.

Науково-теоретична база досвіду:
Теоретичним обґрунтуванням досвіду слугують нормативні документи: «Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті», «Концепція загальної середньої освіти» та дослідження вітчизняних і зарубіжних вчених: К.Баханова, О.Пометун, Г.Фрейман, О. Савченко, В. Корнєєва, О. Сібіль, А.Хуторського,Н. Абашкіної, В. Беспалька, В. Бондаря, Б. Блума, С. Гончаренка, М. Кларіна, О. Барановської та інших.
За інноваційним потенціалом досвід комбінаторний.
У своїй діяльності я виділяю три основні форми роботи з ІКТ:
По-перше, це безпосередньо застосування інформаційних технологій на уроках історії. По-друге, це застосування інформаційних технологій для організації самостійної роботи учнів з історії позашкільних занять;по-третє, це застосування інформаційних технологій для забезпечення пізнавального дозвілля (використання розвиваючих ігор, електронних енциклопедій і т.д.).
Протягом двох років, працюючи у середнійта старшій ланці, я проводила уроки з використанням ІКТ різних типів. В результаті прийшла до висновку, що такі уроки можна розділити на кілька груп:
1) Уроки з використанням презентацій, підготовлених вчителем.
Перевага представлення інформації у вигляді презентації над інформацією у вигляді мови полягає в тому, що при необхідності в процесі навчання учень може самостійно повернутися до тієї частини інформації, яку не засвоїв, не відволікаючи при цьому вчителя. І навпаки, коментуючи матеріал, який знаходиться на слайдах, вчитель може більш детально зупинитися на певних моментах. 
Презентація дозволяє ілюструвати розповідь, зробити урок більш організованим, наочним, цікавим, мобільним 
2) Уроки, на яких учні представляють свої проекти у формі презентацій (це можуть бути уроки вивчення нового матеріалу, семінари, практикуми, узагальнюючі уроки)
3) Уроки з використанням навчальних фільмів і мультимедійних посібників. На таких уроках дуже висока ступінь наочності, вони змістовні та динамічні.
 4) Інтегровані уроки (історія-інформатика, суспільствознавство-інформатика та ін). Це уроки, де працюють спільно два вчителі, це уроки прикладногохарактеру, в ході яких, в буквальному сенсі, учні генерують і обробляють інформацію. 
5) Уроки з використанням Інтернет-ресурсів
6) Уроки комп'ютерного тестування
Такі уроки дозволяють швидко та ефективно перевіряти рівень засвоєння знань з теми.

Результативність впровадження досвіду:
Показником результативності роботи над даною темоюможна вважати наступне:
1)Проведене серед учнів анкетування показало, що 
а) необхідність проведення уроків з використанням ІКТ визнають 100% опитаних учнів;
б) 90 %  вважають, що уроки з використанням ІКТ зацікавлюють зміною видів діяльності та наочністю;
в) 47% вважають, що саме уроки з використанням ІКТ підштовхнули їх до початку роботи над проектами;
г) 75% опитаних вважають, що саме уроки з використанням ІКТ допомогли їм оволодіти навичками роботи з інформацією.
2) Рівень навченості значно підвищився в тих класах, де на уроках використовувалися ІКТ;
3) Використання проектів, створених учнями:
а) на ХХХ обласній (відкритій) краєзнавчій конференції учнівської молоді «Мій рідний край» проектна робота учениці Довгоноженко А. зайняла ІІІ місце;
б) виступи учнів школи на засіданнях молодіжного дискусійного клубу «Ми – терра козакоріум» супроводжуються презентаціями.

Репрезентація досвіду:досвід був представлений на обласні виставці «Освіта Запорізького краю – 2013»
Категорія: Історія і правознавство | Додав: Stas (13.02.2014)
Переглядів: 3352 | Коментарі: 1 | Теги: інформатизація, інформація, мультимедіа-технології., урок історії, інформаційна компетентність, пізнавальна активність, презентація, ІКТ | Рейтинг: 3.0/75
Всього коментарів: 1
1 Ирина  
Спасибі за цікаві матеріали.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024