Нейролінгвістичне програмування у формуванні комунікативно-риторичних умінь і навичок як засіб формування творчої особистості
Шутіхіна Ольга Олександрівна, вчитель іспанської мови, спеціаліст вищої категорії
Запорізької гімназії №2 імені Лесі Українки
Директор: Кравченко Валентина Василівна
Адреса: м. Запоріжжя, вул. Героїв Сталінграду, 36, т. (0612) 63- 28 -42
Провідна педагогічна ідея досвіду Соціально- економічний розвиток сучасного суспільства, коли знання іноземної мови стає необхідним для кожного громадянина, потребує від вчителів і науковців постійного пошуку навчальних засобів, які сприяють досягненню мети, що полягає у формуванні в учнів комунікативної компетенції. Без урахування новітніх досягнень сучасної науки середня школа не може ефективно розвиватися і успішно виконувати завдання, поставлені суспільством. Раціональне поєднання науки та шкільної практики допомагає виконати ці завдання. Інноваційна розробка є прикладом доцільного використання методики нейролінгвістичного програмування у формуванні творчої особистості.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду Ефективність формування культурно-мовної особистості з поглибленим знанням іноземних мов, яка б змогла, володія певним запасом інформації, зорієнтуватися в конкретній мовленнєвій ситуації, побудувати своє висловлювання відповідно до данної ситуації, в тому числі зі своїм задумом, комунікативним наміром досягається при умові посилення культорологічної спрямованності вчителя, а також у випадку когнітивного управління організацією навчального процесу, що дозволяє забеспечити систематизацію всіх форм залежності мови від культурно- прагматичних факторів на базі нейролінгвістичного програмування.
Науково-теоретична база досвіду Річард Бандлер та Джон Гріндер, два експерта в інформатиці та лінгвістиці, об’єдналися в середині 70-х років минулого сторіччя, щоб створити новаторський метод, який в свій час кардинально змінив шляхи особистісного росту: нейролінгвістичне програмування (НЛП). Практичним чином представлені відкриття взаємодії правого та лівого півкуль мозку. В процесі навчання Мілтон Еріксон застосовував метафоричні історії для впливу на позитивне мислення. Вірджинія Сатир склала медитацію з метафор «Набір по догляду за почуттями власної гідності». Шляхом об’єднання навчання НЛП з інтенсивною роботою Вірджинії Сатир Марта Ф. Виглсуорт почала зосереджуватися на уявленні про себе як про ключовий фактор в процесі допомоги людям та реалізації свого найвищого потенціалу.
Стисла анотація досвіду Визначити принципи та розібрати ефективні прийоми НЛП у формуванні комунікативно – риторичних умінь та навичок при вивченні іноземних мов – головна мета вчителя-автора досвіду. Ефективність формування культурно- мовної особистості з поглибленим знанням іноземних мов досягається при умові посилення культорологічної спрямованності вчителя, а також у випадку когнітивного управління організацією навчального процесу, що дозволяє забезпечити систематизацію всіх форм залежності мови від культурно- прагматичних факторів на базі нейролінгвістичного програмування. Наукова новизна дослідження вчителя полягає в розробці ефективних та нетрадиційних форм роботи з учнями різних вікових категорій. Засобом досягнення позитивного результату на уроці іноземної мови є забезпечення учителем ситуації успіху. У своїй діяльності вчитель працює над її створенням, це сприяє високій результативності кожного уроку. Найефективніші прийоми, які постійно використовуються: • Прийом "Даю шанс" - це заздалегідь підготовлена вчителем ситуація, в якій учень має змогу зненацька для себе розкрити свої можливості. • Прийом "Рушай за нами". Алгоритм цього прийому такий: діагностика інтелектуального фону колективу; вибір інтелектуального спонсора (керівника проекту) , наприкінці цей прийом реалізується за допомогою учнів, які "ведуть" за собою невстигаючих. • Прийом "Навмисна помилка" застосовую з урахуванням віку і знань учнів на відомому матеріалі, що використовується як опорні знання. Вироблені правила щодо створення ситуації успіху: 1. У кожної дитини є задатки, які можуть розвинутися у здібності. Побачити їх, відчути, розвинути – головне завдання; 2. Ставлення до дитини як до рівної, що повністю унеможливлює грубість, різкість, образливий тон; 3. Кількість і різноманітність позитивно і діяльнісно забарвлених, зокрема і спеціально створених ситуацій і обставин, у які може потрапити дитина, визначають шляхи її сьогодення та можливі шляхи успіху. Найбільш ефективними засобами формування творчої особистості є інтегровані уроки з ком’ютерною підтримкою та ігрові технології, пов’язані з життям.
Результативність впровадження досвіду Мета, яку ставить перед собою вчитель по розвитку творчої особистості учнів, досягається під час проведення уроків та позакласних заходів, серед яких, телеміст «Україна- Іспанія», де порівнюються дві країни, готуються творчі завдання від кожної команди; прес- конференція за темою «Захист навколишнього середовища», яка проходилася трьома мовами: українською, англійською та іспанською; телепередача «Соціальне життя в Іспанії», яка знайомить з традиціями Іспанії, її фольклором і театральним та кіномистецтвом, прищеплює учням інтерес до співу, танцю, гри на музичних інструментах, що стимулює активізацію творчих здібностей учнів та підвищує інтерес до вивчаємої мови. Кульмінацією у процесі формуванні творчоі особистості була зустріч з іспанцями, де учні імпровізовано виступали разом з гостями та показували інсценування п’єси іспанського драматурга Кальдерона «Жінка-невидимка», а також призові місця ІІ,ІІІ,ІV етапів Всеукраїнських олімпіад з іспанської мови.
Репрезентація досвіду Виступи на семінарах, засіданнях методичного об’єднання за темами: «Що таке результат уроку? Взаємозв’язок мети та результату уроку.»(2009), «Потенційні можливості використання нових інформаційних технологій на уроках іноземної мови» (2010), «Цікаві та активні форми роботи на уроках іспанської мови» (2011), «Інформаційно- комунікативні технологіі – засоби розвитку мотивації учбової діяльності на уроках іноземної мови» (2012), «Використання інноваційних технологій на уроках іспанської мови» (2013).
|