Провідна педагогічна ідея
У педагогічній теорії та освітній практиці існує протиріччя між сучасними вимогами до фізичної підготовки учнів, стану їх здоров’я і системним використанням здоров`язберігаючих технологій в освітньому процесі.
Спроба вирішення даних протиріч і склала проблему дослідження моєї роботи: на основі знання фізіологічних та психологічних особливостей учнів певного віку, знайти, систематизувати, апробувати підходи і методи для управління розвитком компетенції саморозвитку і самоосвіти у учнів на уроках фізичної культури і в позаурочний час.
Аналіз наукової, навчальної і методичної літератури свідчить про необхідність засвоєння учнями значного обсягу знань, вмінь та навичок з питань розвитку та збереження власного здоров’я. Тому виникає потреба в інноваційних підходах до планування та організації фізичної освіти
у загальноосвітній школі.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
В швидкоплинному суспільстві майбутнього конкуренцію витримає тільки особистість, що здатна швидко реагувати на запити часу.
Тому випускник сучасної школи, який буде жити і працювати в ХХІ столітті, має вміти:
- гнучко адаптуватися в життєвих ситуаціях, самостійно набувати необхідних знань, уміло застосовувати їх на практиці, у нестандартних ситуаціях;
- самостійно критично мислити, вміти побачити труднощі і шукати шляхи раціонального їх подолання;
- бути комунікабельними, контактними в різних соціальних групах, вміти працювати в команді;
- самостійно працювати над зміцненням особистого здоров`я, підвищувати свій культурний та фізичний рівень.
Умови тотального гіподинамічного способу сучасного життя ведуть до різноманітних захворювань і заважають учню набувати вищезазначених якостей. Тому школа несе на собі відповідальність за збереження здоров’я учнів, прищеплення їм навичок здорового способу життя, розуміння важливості здоров’я для досягнення успішності у житті, вміння працювати над зміцненням власного здоров`я.
Але ці вміння не беруться нізвідки, їх треба формувати і розвивати.
Науково - теоретична база досвіду:
Основні документи, якими керуюсь у своїй роботі:
1. Закон України " Про загальну середню освіту ”,
2. Цільова комплексна програма "Фізичне виховання – здоров’я нації”.
3. Національна доктрина розвитку фізичної культури і спорту.
Опановуючи питання розвитку компетентностей учнів на уроках фізичного виховання, я опрацювала наступні роботи:
1. Ю.Токар Підвіщення якості уроків фізичної культури. Методичні рекомендації.// газета «Шкільний світ». №4
2. Виговська О. Які шляхи до особисто орієнтованої педагогіки?// Освіта.-№3, 2003.-С.3.
3. Дубогай О.Д. Пангелов Б.П., Фролова Н.О., Горбенко М.І. Інтеграція пізнавальної і рухової діяльності в системі навчання і виховання школярів, - К.:Оріяни, - 2001.-С.29.
4. Валін В. Самостоятельность как свойство личности// Физическая культура в школе.- 1992.-№2,3,4.- С.10
5. Шаулин В.Н. Обучение двигательным действиям с позиции гуманизации // Физическая культура в школе. – 1994.-№3-С.8.
Стисла анотація досвіду:
За інноваційним потенціалом досвід є модифікаційним.
На основі знання психофізичних особливостей учнів підібрано методичний інструментарій, напрацьовані прийоми для формування у учнів компетенції саморозвитку та самоосвіти на уроках фізичного виховання.
В основі технології - підбір різноманітних ефективних, особисто орієнтованих форм навчання; озброєння школярів знаннями щодо збереження свого здоров`я, формування переконань у здоровому способі життя. (Міні-проекти "Використання традиційних та нетрадиційних оздоровчих систем”, творчі роботи учнів).
Загальні теоретичні дані разом з технікою безпечного виконання фізичних вправ подаються у вигляді коротких повідомлень, супро¬воджуються наочними матеріалами. Впроваджуються вправи нетрадиційної фізичної культури, художньої гімнастики, використовуються методичні прийоми, що активізують пізнавальну діяльність учнів (самостійна робота, самоконтроль, тощо).
Результативність:
- Впроваджена методика проектних технологій на уроках фізичної культури;
- Використовується диференційний підхід, заохочувальні методи та прийоми;
- В результаті спостерігається підвищення інтересу дітей до занять фізичною культурою в урочний та позаурочний час;
- Учні школи посідають призові місця в змаганнях районного, міського, обласного рівнів.
Репрезантація досвіду:
Досвід презентовано на методичному об’єднанні вчителів фізичного виховання. Окремі питання досвіду « Диференційний підхід до навчання та розвитку фізичних якостей з використанням принципів особистісно -орієнтованного навчання на уроках фізичної культури», « Формування мотивації здорового способу життя в позаурочний час з фізичної культури» презентовані на районних виставках педагогічних ідей , опубліковані в інтернет – виданнях: « Відкритий урок гімнастики для дівчат 11 класу» , розміщений на порталі « Учительский журнал он-лайн» , сертифікат від 09.11.12. , « Най! Най! Най!» - публікація позакласного заходу у журналі « Відкритий урок: розробки, технологій, досвід», № 07-08/2012 .