Співпраця, співтворчість та співдружність між вчителем, учнями та батьками
Співпраця, співтворчість та співдружність між вчителем, учнями та батьками
Дмитренко Лариса Вікторівна, вчитель початкових класів, вчитель вищої категорії
Запорізька гімназія №93 Запорізької обласної ради Запорізької області, Директор: Тетяна Іванівна Іванова Адреса: вул. Полякова, 9, м. Запоріжжя, 69098, тел. (0612) 674415, e-mail:school93-60@mail.ru Сайт:www.gymnasium93.zp.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду
Створення сприятливого навчально-виховного середовища, співробітництво між вчителем , учнями і батьками є важливими умовами ефективної навчально-виховної роботи, спрямованою на формування особистості молодшого школяра. Головним принципом виховання є особистий приклад батьків, учителя. Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Мета виховання дитини єдина і для сім’ї, і для школи як виразника інтересів суспільства в галузі виховання підростаючого покоління. Її досягнення можливе у спільному пошуку ідеалів, цінностей, у вихованні школярів, коли вчителі керуються , насамперед, інтересами дітей і родини. Актуальність обраної теми визначено соціальним замовленням. Сьогодення вимагає стратегії оновлення взаємодії педагогів з учнями та їх батьками, розширення тематики життєво-важливих проблем, надання більшої щирості та відвертості зустрічам, бесідам, їх конструктивності, неформальності, використання нетрадиційних форм роботи з дітьми та батьками. Науково- теоретична база досвіду
Аналіз наукових джерел підтверджує, що проблема вiдносин між суб’єктами педагогічної взаємодії та особливості становлення дитини як суб’єкта виховання є міждисциплінарною і привертає увагу багатьох українських та зарубіжних учених як предмет вивчення. Головними напрямами їх дослідження є:
а) теоретико-методологічні засади формування відносин (О. Бодальов, О. Киричук, С. Рубінштейн);
б) загально- педагогічні концепції нових технологій виховання (Ш. Амонашвілі, О. Савченко, О. Сухомлинська, П. Щербань – особистісно гуманна педагогіка, І. Бех – особистісно орієнтоване виховання, Є. Бондаревська, О. Вишневський – ціннісні засади особистісно орієнтованого виховання);
в) формування дитячого колективу - роботи А.С. Макаренка, А.М.Лутошкіна, В.М. Глазиріної.
Проблемам партнерських взаємовідносин школи і сім’ї в навчанні і вихованні дітей присвячені наукові і науково-методичні праці українських (Т.Кравченко, Т.Олексієнко, В. Пустовіт, О.Бойко) і російських (Т .Волікова, Т. Гаврілова, І .Гребенніков, Р.Капролова) дослідників. Стисла анотація досвіду
По інноваційному потенціалу досвід роботи є комбінаторним, бо поєднує в собі нові конструктивні з’єднання та раціоналізацію провідних методів виховної роботи. Новизна досвіду полягає у творчому підході до виховної роботи : «Виховувати так, щоб учні не відчували себе вихованцями». Результатами виховної роботи, щоденного тісного спілкування та співпраці з батьками є продукти колективної творчої праці: ранкові зустрічі, родинні свята, виховні години, дружний колектив класу, батьківські збори. В своїй роботі я впроваджую інтерактивні технології. Головна мета моєї роботи, як класовода – об’єднання зусиль школи та родини для тісної співпраці в організації спільної діяльності з виховання дітей.
В додатках до опису досвіду роботи представлені :
- інноваційні форми вивчення сімей учнів;
- метод «Ранкові зустрічі» (конспекти занять);
- презентація «Книги про мене» (папка досягнень учня з елементами портфоліо як сучасний ефективний засіб для спільної роботи учнів, учителя та батьків над формуванням позитивних рис характеру );
- матеріали конкурсу «Класний керівник року» (сценарії виступу та фоторепортажі);
- проект «Наш клас» ;
- програма виховання класу-родини «Дорогою добра»;
- публікація «Розвиток соціально- педагогічного партнерства школи і сім’ї у вихованні дітей» у фаховому журналі «Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах» Результативність впровадження досвіду
Поєднання традиційних і нетрадиційних методів виховання учнів, пошук нових форм роботи з батьками дають такі результати.
Рівень вихованості учнів (2009 – 2013 рр. з 1-го класу по 4-й клас) протягом чотирьох років змінився таким чином: кількість дітей з високим рівнем вихованості зросла з 15% до 38% і , як наслідок, кількість дітей на достатньому рівні зменшилась з 65% до 40% ,на середньому – з 16% до 20% і на низькому рівні з 4% до 2%.
Також у 2010-2011 н.р. та у 2012-2013 н.р. цей клас був переможцем шкільного проекту «Найкращий клас року».
Рівень вихованості учнів (2013- 2015 рр. з 1-го по 3-й клас) протягом трьох років змінився таким чином : кількість дітей з високим рівнем вихованості зросла з 25% до 28% і , як наслідок, кількість дітей на достатньому рівні зменшилась з 61% до 54% ,на середньому рівні зросла – з 14% до 18% і на низькому рівні дітей немає.
Показники таблиць свідчать про динаміку розвитку рівня вихованості учнів початкової школи. Репрезентація досвіду :
- відкриті виховні заходи на базі навчального закладу;
- представлення досвіду роботи класного керівника на районному МО класних керівників Шевченківського району м. Запоріжжя з теми « Нетрадиційні форми роботи з батьками учнів початкової школи»;
- Диплом учасника обласного заходу «Рік взаємодії освітнього закладу з сім’єю»;
- публікації у фахових виданнях:
Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітніх школах : зб. Наук. пр./ редкол.: Т.І. Сущенко (гол.ред.) та ін. – Запоріжжя, 2011. – Вип.15 (68). – 456 с.