Алгоритм діяльності практичного психолога у період адаптації першокласників до навчання у школі
Слюсар Олеся Іванівна,
практичний психолог,«спеціаліст першої категорії»
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №104 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Бондар Валантина Леонідівна
Адреса школи: м. Запоріжжя,
вул. Кремлівська 65 – В
тел.: 239-17-58
email: znz104@ukr.net
http: znz104.at.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду
Наданий досвід роботи розкриває алгоритм діяльності практичного психолога у період адаптації першокласників до навчання у школі.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Проблема адаптованості дітей до школи є однією з найважливіших для роботи шкільних практичних психологів. Адже все починається із старту, від того наскільки вдалим він буде залежить все подальше шкільне навчання. Упродовж всієї своєї професійної діяльності я стикалася із цим питанням і намагалася знайти саме той алгоритм діяльності, який би найбільше відповідав особливостям «школи мікрорайону». У ньому мали б бути враховані і особливості контингенту мікрорайону і наявність поряд зі школою дитячого дошкільного закладу. Актуальність обраної теми визначається тим, що розробка алгоритму діяльності психолога та педагогічного колективу із безпосередньою участю батьків, дозволить уникнути викривлень у особистісній та поведінковій сфері молодшого школяра.
Науково-теоретична база досвіду
Питання вікових особливостей молодших школярів широко вивчав і висвітлював в своїх роботах Л.С. Виготський. Його концепцію розвивали вітчизняні психологи Б.Г. Ананьєв, Д.Б. Ельконін, А.Н. Леонтьєв. Прояви поведінки психогенної шкільної дезадаптації (ПШД) описують та пояснюють причини їх виникнення психологи Л.С. Славіна, В.Є Каган, А.Л. Венгер, Е.В. Новикова.
Стисла анотація досвіду
На мій погляд деякі явища легше попередити, а ніж корегувати тому у алгоритмі діяльності, який я пропоную до розгляду, велика увага приділяється профілактичній роботі (програма із підготовки майбутніх першокласників до школи, набір вправ із профілактики емоційних розладів, зняття внутрішньої напруги, перспективний план роботи за принципом реалізації проблеми наступності при переході від дитячого навчального закладу до школи тощо), розроблена програма психологічного дослідження, яка включає діагностичні методики, які, як показує практика застосувань, є найбільш інформативними, цікавими для дітей, та простими у застосуванні та аналізі.
Результативність впровадження досвіду
У продовж декількох років мною досліджувався зв'язок, особливостей адаптації першокласників до навчального закладу та умов навчання, виховання та підготовки дітей до школи. Відстежувалося емоційне відношення першокласників до школи, наявність тривожних переживань пов’язаних зі школою, успішність соціальних контактів, формування «внутрішньої позиції школяра» (мотивація до навчання). Були проаналізовані результати адаптації дітей, що навчалися у ДНЗ, з яким школа працює за програмою реалізації принципу наступності, дітей, які відвідували курси із підготовки майбутніх першокласників, та контрольної вибірки - дітей неохоплених вище вказаними заходами.
У результаті аналізу я дійшла висновку: кількість першокласників, які успішно адаптувалися до школи серед дітей, що відвідували курси із підготовки майбутніх першокласників (до цієї групи включені діти і з категорії неорганізованих, а також ті, що відвідували інші дитячі садки) становить 53%, дітей, що виховувалися у навчальному закладі, з яким співпрацює школа 75%. Слід зазначити, у 60% дітей, що були охоплені профілактичними заходами емоційне відношення до школи, було позитивним, у 70% дітей була сформована мотивація до навчання як внутрішня (переважав навчальний мотив).
Репрезентація досвіду
Проблема є досить актуальною про, що не раз велася мова на методичних об’єднаннях психологів району. У місті створена творча група психологів, які працюють над вище вказаною темою.
Посилання на матеріал: znz104.at.ua
|