Вивчення психолого-педагогічних компетентностей педагогів позашкільних навчальних закладів та іх супровід
Інформація про автора досвіду: Вікторов Іван Васильович, практичний психолог, І кваліфікаційна категорія.
Контактна інформація пронавчальний заклад: Центр дозвілля дітей та юнацтва Орджонікідзевського району м. Запоріжжя, Запорізької області
Директор - Малиш Віталій Володимирович
Адреса: м. Запоріжжя, вул. Панфіловців, буд.20
тел.: 224-27-55, 233-02-32
еmail: dosug.zp@i.ua
Сайт закладу: http: //dosugzp.jimdo.com
Тема педагогічного досвіду: «Вивчення психолого-педагогічних компетентностей педагогів позашкільних навчальних закладів та іх супровід»
Провідна ідея педагогічного досвіду полягає у створенні особистісно- орієнтованої системи професійного зростання вагому роль відіграє педагогічна компетентність. Завдяки педагогічному моніторингу компетентностей та супроводу відбувається накопичення інформації про кожного педагога Центру, що забезпечує безперервне відстеження професійного рівня. Одним із варіантів рішення цієї проблеми є вивчення професійної психолого-педагогічної компетентності педагога позашкілля. Ця методика сприяє не тільки виявленню рівня професійної компетентності педагога, а й оцінці компетентності вихованця, таким чином складається пропорційна залежність: «Від компетентності педагога до компетентності вихованця». Дослідження зростання професійної майстерності педагогів – складова частина моніторингу якості освіти.
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду: полягає у сприянні постійному професійному зростанню та розвитку професійної компетентності педагогічних працівників Центру з урахуванням вимог Державних освітніх стандартів та галузевих Програм, що впроваджуються. Соціокультурна ситуація у суспільстві, що розвивається динамічно та суперечливо, примушує до переосмислення еволюції освітніх процесів з позицій інтеграції освіти і культури. Для позашкільної освіти посилення культурних функцій стає умовою її подальшого продуктивного розвитку як сфери виховання культурної, творчої людини, що забезпечує якість суспільної й особистісної самосвідомості. Вирішення цієї проблеми в Центрі дозвілля стає більш ефективним завдяки гармонійному поєднанню художньо-творчого процесу та дозвіллєвої діяльності. У цих умовах професійна компетентність керівника гуртка значно розширюється: проблемне поле педагогічних пошуків, включення в нього аспектів культури, актуальне цілеспрямоване вивчення теоретико-методологічного потенціалу культурологічного підходу в рішенні педагогічних проблем. Саме педагоги, здібні до продуктивної творчої діяльності, управлінню розвитком навчально-виховного процесу позашкільного закладу, власною професійною компетентністю, здатні задовольнити потреби суспільства в самоактуалізуючій та саморозвиненій особистості вихованця.
Науково-теоретична база досвіду: наукові положення про сутність встановлення і розвиток педагогічних систем:
- К.Д.Ушинського, А.С. Макаренка, В.О. Сухомлинського, Н.Є. Щуркової, В.І. Бондаря;
- визначення функцій компетентності в системі освіти, ключових компетенцій: А.Хуторський, Г.Скоробагатова, С.Бондар, С. Шишов, А.Маркова;
- вимоги до організації діяльності щодо професійного удосконалення педагогів розглядаються І.Д. Багаєвою, А. І. Жуком, Н.В. Кузьміною, В. А. Сластьоніним;
- сутність педагогічної творчості та вивчення професійно компетентного вчителя в залежності від його творчих здібностей розкривається в працях Т.В. Кудрявцевої, Я. А. Пономарьової, І. В. Страхової; В. В.Загвязинського, В.А. Кан–Калика, М. М. Поташника, В. С. Решетько;
Стисла анотація досвіду: Практична реалізація досвіду полягає в розробці системи управління розвитком професійної компетентності педагогів через переформатування традиційної психологічної служби ЦДДЮ, застосування її як провідного засобу розвитку професійної компетентності педагогів; виявлення індексу власної професійної компетентності на підставі ПКС (професійно -компетентнісного статусу) педагога та його лояльності до особливостей освітнього середовища Центру як умови професійної мотивації; націленість на два вектори управління діяльністю педагога - розвиток його творчості та поширення сфери його діяльності від гурткової роботи до обміну передовим педагогічним досвідом та наставництва; в створенні мотиваційного та належного психологічного клімату серед педагогів. Досвід з указаної теми є комбінаторним, що полягає в нових конструктивних поєднаннях відомих ідей, методик.
Результативність впровадження досвіду: За результатами участі педагогів, які є керівниками художніх колективів у Міжнародних, Всеукраїнських, обласних, міських, районних фестивалях, конкурсах та інших заходах, де педагогам надана можливість всебічно проявити власний творчий потенціал компетентнісного підходу до навчально-виховного процесу та дозвіллєвої діяльності, стабільно займають призові місця; один колектив має звання «Зразкового колективу за високі результати на конкурсах хореографічного напрямку; вихованці Центру неодноразово брали участь у позашкільних обласних та міських проектах, демонструючи високий рівень освіченості та вмінь і навиків.
Репрезентація досвіду: Досвід було презентовано на педагогічній раді ЦДДЮ «Психологічний супровід компетентностей педагога»; виступи на засіданнях МО керівників гуртків та філій; консультації для керівників гуртків та філій; проведення тренінгу для педагогічних працівників «Психологічна компетентність педагога»; участь у обласному семінарі позаурочної діяльності серед ПТНЗ; проведення творчої майстерні «Скарбниця педагогічного досвіду» для молодих педагогів Центру.
Посилання на матеріали досвіду:
http://dosugzp.jimdo.com/%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9-%D1%81%D1%83%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B4/%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9-%D1%81%D1%83%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B4/?logout=1 ; https://vk.com/topic-93167379_33576748
Джерело: http://dosugzp.jimdo.com/%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9-%D1%81%D1%83%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0% |