Використання хмарних технологій при викладанні хімії з метою формування інформаційно-комунікаційної компетентності учнів
Використання хмарних технологій при викладанні хімії з метою формування інформаційно-комунікаційної компетентності учнів
Бицина Оксана Валеріївна, вчитель хімії Запорізького колегіуму №98, спеціаліст вищої категорії
Запорізький колегіум №98 Директор: Погребняк Юлія Валеріївна Адреса: вул. Запорізька, 1-А, м. Запоріжжя, 69095 Телефон: (0612) 63-61-63 е-mail:nadegda98@ukr.net Сайт:http://98.zp.ua/
Провідна педагогічна ідея досвіду
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти одним з пріоритетних завдань ставить формування у учнів інформаційно-комунікаційної компетентності. Суттєва роль при цьому належить ІКТ, а саме хмарним технологіям, метою яких є забезпечити перехід від індустріального суспільства до інформаційно-технологічного через новаторство вчителя у навчанні, вихованні та науково-методичній роботі. Тому провідною ідеєю досвіду є покращення якості знань учнів, формування інтересу до отримання нових знань та пошукової діяльності за допомогою хмарних технологій. Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Cтрімкий розвиток технологій в останні 25 років кардинально змінив наш спосіб життя і стиль спілкування. Жоден винахід не змінив життя людства так сильно, як поява Інтернету. У зв’язку з цим суспільство набуває ознак інформаційного. Підготувати людину до активної і плідної життєдіяльності в інформаційному суспільстві – одне з головних завдань сучасної національної системи освіти. Розв’язання цього питання неможливе без формування інформаційної культури учнів, модернізації змісту і технологій навчання, які б відповідали сучасним освітнім пріоритетам. І на сьогодні найкращий спосіб підготовки учнів до роботи з новітніми IT-технологіями - це впровадження цих технологій в освітній процес. У зв’язку з цим виникла необхідність дослідження в Запорізькому колегіумі №98 впливу хмарних технологій при викладанні хімії. Науково-теоретична база досвіду
Дидактичні проблеми і перспективи використання інформаційних технологій у навчанні досліджувала І. В. Роберт, психологічні основи комп'ютерного навчання визначив Ю. І. Машбіц, систему підготовки педагога до використання інформаційної технології в навчальному процесі запропонував і обґрунтував М. І. Жалдак. Американському вченому С. Пейперту належить ідея "комп'ютерних навчальних середовищ", на якій базується більшість сучасних навчальних комп'ютерних програм. Мережевим технологіям і використанню соціальних сервісів мережі Інтернет в освіті присвячені багато робіт вітчизняних та зарубіжних авторів. Можливості використання хмарних технологій в освітньому процесі навчальних закладів України розглянуті в дослідженнях Сейдаметовою З.С. та Сейтвелієвой.
Однак на практиці вчителі - предметники, які прагнуть використовувати хмарні технології в процесі навчання, стикаються з проблемою відсутності методичних розробок по їх грамотному застосуванню, а тому часто використовують ці технології тільки як додатковий технічний засіб навчання, що знижує їх результативність. Потрібно створити систему роботи з використанням хмарних технологій на уроках хімії. Використання хмарних технологій сьогодні потребує осмислення того, наскільки доцільно і ефективно вони використовуються на уроках хімії та в позаурочний час; наскільки вони сприяють творчому розвитку особистості учня, формуванню у нього інформаційно-комунікативних компетентності; наскільки розроблені та обґрунтовані методики їх застосування.
Усе наведене вище підтверджує актуальність досліджуваної проблеми і зумовлює вибір теми дослідження. Стисла анотація досвіду
Робота розкриває важливість використання хмарних технологій при викладанні хімії. В роботі представлені: технологія досвіду, алгоритм підготовки до уроку з використанням хмарних технологій, гіперпосилання на ресурси, створені вчителем і учнями, конспекти уроків та ін. Додатки до опису досвіду: Додаток 1.1. Алгоритм підготовки до уроку з використанням хмарних технологій та інтерактивної дошки. Додаток 1.2. Поєднання технології проблемного навчання та хмарних технологій. Додаток 1.3. Сервіси Web- 2.0 в роботі вчителя. Додаток 1.4. Хмарні інструменти для навчання хімії Додаток 1.5. Гіперпосилання на завдання, створені вчителем і учнями. Додаток 2. Конспекти уроків. Додаток 3. Позакласна робота вчителя Хімічний вечір-проект для 11 класу «Любов і хімія». Додаток 4. Фото та відео матеріали. Додаток 5. Результативність роботи вчителя. Результативність впровадження досвіду
Використання хмарних технологій дає можливість інтенсифікувати процес навчання, сприяє вивченню природничих наук у їхньому взаємозв'язку, формує творчу компетентність, розвиває уміння самостійно мислити, спонукає до креaтивного застосування знань, відкриває широкі можливості для комунікації та спільних проектів. Хмарні технології покращили прагнення учнів до навчання, особливо ця тенденція помітна у 7-х та 8-му класах, де були проведені дослідження рівню ІК- компетентності учнів. (Додаток 5.) З широким впровадженням ІКТ та Інтернету відбувається формування нових, більш ефективних освітніх технологій, які сприяють вихованню всебічно розвиненої особистості, здатної творчо мислити, знаходити нестандартні рішення, вміти вибирати професійний шлях, бути готовим вчитися впродовж усього свого життя. Репрезентація досвіду
Матеріали педагогічного досвіду представлені на методичній раді Запорізького колегіуму № 98 і впроваджуються в навчально-виховному процесі.