Уроки тематичного узагальнення до курсу "Всуп до історії" (навчальний предмет "Історія України") для 5 –х класів (методичні розробки уроків для підручника з історії України В.С. Власова, 2013 року)
Болотіна Тетяна Вікторівна
вчитель історії та правознавства, кваліфікаційна категорія "спеціаліст вищої категорії", педагогічне звання "учитель-методист"
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 20 екологічного профілю Запорізької міської ради Запорізької області
Директор Шульга Валерій Іванович
Адреса школи: бульвар Шевченка, 49, м. Запоріжжя, 69001,
тел./факс 0 (612) 32-26-59
E-mail: director@znvk20.inf.ua
Сайт: www.znvk20.klasna.com
Провідна ідея досвіду: Розроблені уроки тематичного узагальнення відповідають вимогам нового Державного стандарту освіти і можуть бути використані в практиці вчителем історії, який працює в 5-х класах шкіл з українською мовою навчання.
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Історія як навчальний предмет відіграє значну роль у розвитку особистості, розвиває учнівську допитливість та уяву, надихає ставити запитання та отримувати відповіді щодо минулого свого краю, своєї держави, Європи та світу в цілому. Історія повинна допомогти учням ідентифікувати себе як громадянина України, усвідомлювати складність зв’язку сьогодення з минулим, сприймати культурне розмаїття суспільств, підготуватися до життя в складному сучасному світі. Державна національна програма "Освіта"("Україна ХХІ століття") ставить мету виведення освіти в Україні на рівень розвинутих країн світу, що можливо лише за умов відходу від авторитарної педагогіки і впровадження сучасних педагогічних технологій. Програма з історії для 5-х класів спрямована на реалізацію вимог освітньої галузі "Суспільствознавство" Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. Комплексним показником засвоєння учнями навчального змісту є набуття ними ключових, галузевих та, насамперед, предметних історичних компетентностей. На уроках, які представляє вчитель розвиваються компетентності: хронологічна- здатність орієнтуватися в історичному часі; просторова- здатність орієнтуватися в історичному просторі; інформаційна- здатність працювати з джерелами історичної інформації, інтерпретувати зміст джерел, виявляти та критично аналізувати розбіжності в позиціях авторів джерел; логічна- здатність визначати та застосовувати теоретичні поняття для аналізу й пояснення історичних подій та явищ; аксіологічна- здатність формулювати оцінку історичних подій та історичних постатей, цінностей та уявлень відповідного часу чи відповідної групи людей.
Актуальність досвіду в тому, що методичних розробок щодо уроків тематичного узагальнення для 5-х класів недостатньо. Впровадження уроків тематичного узагальнення з використанням мультимедійних презентацій сприяє систематизації набутих знань та навичок, використані методи дидактичних ігор впливають на формування компетентності учнів в процесі уроку та викликають інтерес до предмету та мотивації до його вивчення, а також впливають на спрямованість навчально-виховного процесу, на взаємодію і плідний розвиток особистості педагога та його учнів на основі рівності у спілкування та партнерства у навчанні. Данні уроки допомагають виявити рівень набутої історичної компетентністі учнів на поточних уроках і використання компетентностей на заняттях патріотичного гуртка, під час спілкуватися з ветеранами, людьми похилого віку, розуміння збереження історичної спадщини для майбутніх поколінь. Цей досвід розкриває модель організації навчально-виховної роботи вчителя з формування в особистості почуття відповідальності за самовиховання і модель патріотичного виховання. Тому представлений матеріал є актуальним на сучасному етапі, а застосування інноваційних педагогічних технологій вчителем на уроках історії підвищує рівень компетентності учнів.
Науково - теоретична база досвіду:
Творчий учитель завжди знаходиться в пошуку. Його увага зосереджена на тому, щоб змінити урок як форму навчання. Так з’явилися нестандартні форми уроків. Про інноваційні педагогічні технології говорили в своїх працях передові педагоги: Дичковьска І. "Педагогічна інноватика і сучасний погляд", Кожем’яка Т. "Навчати і творити граючи", Комаров В. "Традиції та інновації в сучасній історичній освіті", Непомняща Т. "Нові інформаційні технології в старому світі гри", Якубець А. "Використання рольової гри на уроках всесвітньо історії" та інші. У даному досвіді представлені різні форми роботи на уроках тематичного узагальнення з історії у 5 класі:
- Використання ігор, які полегшують засвоєння історичних фактів в хронологічній послідовності, дає можливість повторити пройдений матеріал, згадати імена історичних осіб, дати, поняття, поглиблює знання за рахунок нових даних, формують пізнавальний інтерес учнів.
- Найпотужнішим джерелом пізнавальної активності учнів, розвитку їхніх інтересів, умінь і навичок та інших інтелектуальних чинників є використання ІКТ на уроках історії.
- Розвиток творчих здібностей учнів.
- Використання тестових завдань, що в подальшому готує дітей до ЗНО.
- Реалізація міжпредметних зв’язків (мова, література, математика, географія).
Стисла анотація досвіду:
Досвід за інноваційним потенціалом – комбінаторний (здійснення поєднання провідних ідей, методик). Розробки уроків тематичного узагальнення і презентації є авторськими. Позитивне значення представлених матеріалів в тому, що уроки тематичного узагальнення виявляють рівень історичної компетентності, розвантажують учнів (це одна з умов нового Державного стандарту освіти), зацікавлюють учнів вивченням історичного минулого, розвивають творчі здібності. Новизна педагогічного досвіду в тому, що підготовлені розробки уроків тематичного узагальнення до курсу "Вступ до історії" в 5-х класах у межах навчального предмету "Історія України" з використанням мультимедійних презентацій з різними формами роботи, які подані у вигляді ігрових моделей навчання для цієї вікової категорії; диференційовані завдання,;нестандартні форми оцінювання учнів (картки самооцінки). Практичне значення представленого матеріалу: педагогічний досвід вчителя може бути використаний вчителями історії на уроках тематичного узагальнення в 5-х класах шкіл з українською мовою навчання
Результативність впровадження досвіду: у зв’язку з тим, що цей курс для 5-х класів є пропедевтичним, ці уроки тематичного узагальнення дають змогу зацікавити учнів вивченням навчального предмету "Історія України". У процесі гри у дітей виробляються навички зосереджуватися, мислити самостійно, розвивається увага, прагнення до знань. Захопившись, діти не помічають, що вчаться, пізнають, запам’ятовують нове, орієнтуються в незвичайних ситуаціях, поповнюють запас уявлень, понять, розвивають фантазію.
Репрезентація досвіду: матеріали з досвіду було презентовано:
- на засіданні творчої групи вчителів історії Орджонікідзевського району у жовтні 2013 року;
- на міському практично-орієнтовному семінарі для вчителів загальноосвітніх навчальних закладів. Тема семінару "Організація навчально-виховного процесу з історії в п’ятих класах загальноосвітніх навчальних закладах м. Запоріжжя в умовах впровадження нового Державного стандатру освіти в 2013-2014 рр." у жовтні 2013 року. За участь у творчій групі Орджонікідзевського району і представлення матеріалів до одного уроку тематичного узагальнення "Звідки і як історики дізнаються про минуле" для міського практично-орієнтовного семінару на тему "Організація навчально-виховного процесу з історії в п’ятих класах загальноосвітніх навчальних закладах м. Запоріжжя в умовах впровадження нового Державного стандатру освіти в 2013-2014 рр." вчитель нагороджений грамотою Департаменту Наказ від 18.10.2013 року № 601.
- на ЗапоВікі представлені матеріали творчої групи Орджонікідзевського району, січень 2014 року;
- на педагогічній раді в ЗОШ №20 екологічного профілю "Впровадження нового Державного стандарту освіти " у 2015р.
Посилання на матеріал:
розробки уроків та презентації до них знаходяться за адресами:
http://www.slideshare.net/8888888asd/1-56488351
http://www.slideshare.net/8888888asd/2-56488269
http://www.slideshare.net/8888888asd/3-56488281
http://www.slideshare.net/8888888asd/4-56488249
http://www.slideshare.net/8888888asd/ss-56487843
http://www.slideshare.net/8888888asd/ss-56487939
http://www.slideshare.net/8888888asd/5-56487593
http://www.slideshare.net/8888888asd/ss-56488077
|