Формування патріотизму та національної свідомості учнів засобами краєзнавства на уроках історії
Формування патріотизму та національної свідомості учнів засобами краєзнавства на уроках історії
Ястребова Наталія Олександрівна, вчитель історії І кваліфікаційної категорії
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 77 Запорізької міської ради Запорізької області Директор: Колотова Тетяна Євгенівна Адреса школи: 69081, Україна, Запорізька область, м. Запоріжжя, Шевченківський район, вул. Памірська, 91 Тел.: (0612) 68-80-39; E-mail:znvk77@bigmir.net http://znvk77.ucoz.ua/
Провідна педагогічна ідея досвіду: Історичне краєзнавство має великі можливості для учнівської молоді не тільки в ознайомленні з історією Малої Батьківщини, але й у вихованні поваги і любові до своєї країни; зацікавленні вивчати її минуле і бажання бути учасниками її сучасного життя; формуванні національної гідності і патріотизму. Адже в ньому поєднується багато складових: національно-патріотичне, духовно-етичне та культурно-просвітницьке начало. Це комплекс наукових дисциплін, різних за змістом та методами дослідження, але які в своїй сукупності ведуть до наукового і всебічного пізнання краю. У краєзнавстві локалізується інтерес до свого історичного минулого, народних звичаїв і традицій, проблем регіонального розвитку і відродження своєї самобутності. Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: засоби та методи краєзнавства є досить актуальними сьогодні, в умовах підписання Наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641 «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді у загальноосвітніх навчальних закладах» та нового Державного стандарту шкільної освіти, де зазначено, що саме знання з історії рідного краю, Малої Батьківщини мають стати складовими базисних знань з історії України. Тому варто сприяти посиленню інтересу учнів до свого минулого, проблем, які виникали та виникають в регіональному розвитку. Науково-теоретична база досвіду: У пропонованому досвіді виходила з теоретичних засад формування національної свідомості, закладених у дослідженнях українських вчених: М. Боришевського, Г. Ващенка, Д. Віконської, В. Даниленка, О. Кульчицької, Ю. Липи, В. Москальця, Ю. Римаренка, І. Сікорського, Б. Цимбалюка, Д. Чижевського, М. Шлемкевича, В. Яніва та ін. Стисла анотація досвіду: Реалізація досвіду зайшла відображення у наступній діяльності:
- допомога учням у Всеукраїнських та обласних експедиціях учнівської молоді «Моя Батьківщина Україна» та «Мій рідний край: екскурсія для друга»;
- працюючи разом з ними над науково-дослідницькими роботами Малої академії наук;
- публікуючи статті у збірках учнівських праць;
- знайомлячись з рідним містом, районом, вивчаючи їх історію з перших років існування і до сьогодення;
- організовуючи зустрічі з людьми поважного віку, що є корінними жителями даної місцевості. В даному випадку, працюючи з безпосередніми свідками або учасниками певних подій (метод інтерв’ювання), учні відчувають свою причетність не лише до минулого, а й до «творення історії» сьогодні;
- організовуючи «круглі столи» чи «дискусійні клуби» для обговорення та обміну думками;
В процесі такої краєзнавчої діяльності:
- учні вчаться творчо і нестандартно мислити, формувати власну думку, системно вивчати певні питання, можуть виявляти нові факти, аргументи, відомості, уточнювати деталі вже відомих явищ і подій.
- під час пошуку, в процесі роботи над завданнями у школярів формуються почуття гуманності, колективізму, громадянської відповідальності, поваги до історичного минулого.
- захопившись дослідженнями, учні не просто відтворюють те, що засвоїли, а навпаки, завдяки інтересу до об'єкта пізнання, власній активності на основі захоплення творчою діяльністю та багатства вражень, розвивають себе. Результативність впровадження досвіду: участь у XXXIV обласній конференції учнівської молоді «Погляд крізь століття» - ІІ місце (2014 р.); у Всеукраїнській експедиції учнівської та студентської молоді «Моя Батьківщина – Україна» учні вибороли ІІІ місце (2014 р.); в обласному конкурсі «Сила, мужність, честь» (присвяченому героям АТО) - ІІІ місце (2014); команда історико – краєзнавчого гуртка стала одним з переможців у краєзнавчому квесті «Відкрий для себе Хортицю» (присвяченому 50-річниці створення історико-культурного заповідника Хортиця) – ІІІ місце (2015); участь у Всеукраїнській науковій конференції «Актуальні проблеми освіти та науки в умовах глобалізації» з доповіддю «Історичне краєзнавство та його роль у патріотичному вихованні молоді» (2015). Посилання на власний Інтернет - ресурс: http://zw.ciit.zp.ua/index.php/Участник:Ястребова_Наталья_Александровна
На Ваши уроки не опаздывают даже самые отпетые хулиганы , ведь время Ваших занятий пролетает почти мгновенно – так интересно и увлеченно Вы рассказываете о своем предмете! Спасибо, что пробудили в нас любовь к истории!