Творчі завдання на уроках географії як засіб підвищення пізнавальної активності учнів
Піхенько Тамара Славіївна,
вчитель географії, «спеціаліст вищої категорії», «старший учитель»
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №86 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Зайченко Любов Миколаївна
Адреса школи: 69093, м. Запоріжжя, вул. Дегтярьова,5-Б;
Телефон: 224-78-47, 224-78-24, 223-62-60
e-mail:auka@shkola.rg.ua
Сайт школи: http://school86.at.ua/
Провідна педагогічна ідея досвіду:
Конфуцій стверджував: «Навчання без міркування – даремне, міркування без навчання – небезпечне». Використовуючи творчі завдання на уроках географії, вчитель забезпечує продуктивне засвоєння навчального матеріалу учнями, розвиває навички його практичного використання, збагачує соціальний та комунікативний досвід школярів, підвищує пізнавальну активність та мотивацію до вивчення предмету.
Обґрунтування актуальності та перспективності:
Сучасний етап розвитку системи освіти в Україні характеризується освітніми інноваціями, спрямованими на збереження досягнень минулого і, водночас, на модернізацію системи освіти відповідно до вимог часу, новітніх надбань науки, культури і соціальної практики. Характерною особливістю цього періоду розвитку педагогічної освіти є пошук нових змісту, форм, методів і засобів навчання. Творчий підхід до вивчення географії розглядається як такий засіб організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, що забезпечує засвоєння ними змісту навчання та досягнення мети навчання при розв’язанні певних проблемних завдань. Творчі завдання забезпечують набуття учнями вміння обговорювати проблеми, доводити власну точку зору, розвивати критичне мислення та адаптуватися у середовищі. Системне використання творчих завдань є актуальним для сучасної освіти та виступає ґрунтовною складовою у формуванні компетентної особистості учня як громадянина демократичного суспільства.
Науково-теоретична база досвіду:
Методичне підґрунтя досвіду спирається на Національну доктрину розвитку освіти, Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», на наукові дослідження та теоретичні розробки педагогівА.Гіна, І.Мінакової, О.Ворожейкіної,О.Пометун, І.Родигіної, Л.Пироженко, Т.Ремех, О.Мокрогуза, І Якиманської тощо.
Стисла анотація досвіду: За інноваційним потенціалом досвід є комбінаторним. Щоб навчання було ефективним, творчі завдання бажані на будь-якому етапі уроку. Так при перевірці домашнього завдання використовую тести різних видів, ігри «Вірю – не вірю», «Знайди помилку», «Так – ні». Для мотивації при вивченні нової теми пропоную проблемні питання(додаток 1). Для ефективного вивчення нової теми - «мозковий штурм», перевтілення, заочні мандрівки, обговорення фрагментів науково-популярних фільмів, презентації тощо. При закріпленні нового матеріалу можна організувати індивідуальні виступи учнів за заздалегідь підготовленим матеріалом, розгадування кросвордів, гру «Встанови відповідність», розв’язування географічних задач. Під час узагальнення і систематизації знань з теми вважаю доцільним проводити нестандартні уроки: урок-суд, урок-конференція, урок-аукціон (додаток 2), урок-захист проекту тощо.
Результативність впровадження досвіду:
У ході навчання учні вчаться критично і творчо мислити, вирішувати складні проблеми на основі аналізу ситуацій і відповідної інформації, приймати продумані рішення, брати участь у дискусіях, ефективно спілкуватися. Творче навчання розвиває в учнів практичні вміння та навички, привчає їх працювати в команді, поважати іншу думку, знімає нервове напруження, забезпечує реалізацію виховної мети. І, як наслідок, підвищується якість знань учнів з географії, кожного року учні школи стають переможцямиІІ (районного) етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з географії.
Репрезентація досвіду:
Досвід представлено на засіданні педагогічної ради ЗОШ № 86 м. Запоріжжя (листопад 2013), на засіданні РМЦ вчителів географії Ленінського району(березень 2014), на засіданні методичної ради ЗОШ №86 (листопад 2015), проведено відкриті уроки для педагогів школи, використано в роботі творчої групи школи «Створення умов для свідомого оволодіння учнями способами оптимізації навчальної діяльності, розкриття їх потенційних здібностей, виховання потреби в самовдосконаленні».
Посилання на матеріали: http://school86.at.ua/index/pikhenko_t_s/0-169
|