Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 02.05.2024, 19:42

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Географія та економіка

Формування освітніх компетенцій учнів через використання інформаційних технологій на уроках географії

Формування освітніх компетенцій учнів через використання інформаційних технологій на уроках географії

Водвуденко Наталія Петрівна

вчитель географії, спеціаліст вищої категорії, старший учитель

Запорізька загальноосвітня школа I-III ступенів № 39 Запорізької міської ради Запорізької області      

Директор: Чабан Світлана Олександрівна

Адреса школи: 69057, м.Запоріжжя, вул. О.Матросова, 16;

тел.:  (061) 233-04-46, 233-61-14

e-mail: school39@ukr.net

 

Актуальність досвіду

Сучасний етап розвитку системи освіти в Україні характеризується освітніми інноваціями, спрямованими на збереження досягнень минулого і, водночас, на модернізацію системи освіти відповідно до вимог часу, новітніх надбань науки, культури і соціальної практики. Характерною особливістю цього періоду розвитку педагогічної освіти є пошук нових  форм, методів і засобів навчання; розгортання широкої експериментальної роботи, спрямованої на впровадження освітніх інновацій на засадах сучасної освіти. Метою дослідження було визначити і розкрити можливості сучасних інтерактивних технологій для формування знань учнів з курсу географії. Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови активної взаємодії всіх учнів в процесі співнавчання та взаємонавчання, де учні розуміють, що вони роблять і для чого.

Матеріали досвіду спрямовані на застосування новітніх ідей у творчості вчителя, формують в учнів бажання працювати з науковою літературою та проводити дослідження, навчають методам розвитку інтелектуальних здібностей учнів, активізують мислення. Дають приклад, як активізувати творчі здібності учнів, як готуватися їх до життя, до вибору професії. Методичні матеріали досвіду дають основи знань щодо користування різноманітними комп’ютерними програмами, стимулюють самоосвіту як вчителя так і учнів, сприяють розвитку особистості.

Вчителем створено посібник «Географія рідного краю». У посібнику представлені короткі відомості про природу Запорізької області, зокрема, про її географічне положення, рельєф, клімат, поверхневі води, ґрунти, рослинний і тваринний світ, надано ілюстративний матеріал. Після кожної теми містяться тестові та інтерактивні завдання, які допоможуть  педагогам здійснити ефективний контроль над засвоєнням учнями навчального матеріалу. Крім того посібник може використовуватися школярами для самоперевірки своїх знань та вмінь.

Провідна педагогічна ідея досвіду – активізація пізнавальної діяльності учнів, підвищення якісного рівня використання наочності на уроці, щодо  його продуктивності, в реалізації міжпредметних зв’язків (географії, біології, історії, хімії тощо), у розвитку творчих здібностей школярів.

            Науково-теоретична база досвіду:Теоретичною основою досвіду є ряд нормативних документів: Закон України «Про освіту», « Про загальну середню освіту», «Національна доктрина розвитку освіти України у ХХI столітті», Закон України "Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки" // Урядовий кур’єр. 2007. -№6.

У затвердженому Державному  стандарті базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету міністрів України від 23.11.2011 №1392) зазначено, що формування інформаційно-комунікаційної компетентності учнів, зміст якої є інтегративним, відбувається у результаті застосування під час вивчення всіх предметів навчального плану на основі діяльнісного підходу.

Новизна досвіду полягає в інноваційному підході до використання краєзнавчого принципу навчання.

Теоретичною основою досвіду є творчий доробок таких науковців: І.Буринової, І. Верби, Ф.Заставного, О.Корннєєва, В.Серебрія, О.Стадника, інших.

Сутність досвіду полягає в моделюванні педагогічного процесу таким чином, що місцевий краєзнавчий матеріал стає вихідним для формування географічних уявлень, понять і закономірностей.

Головна ідея досвіду – створення умов для активізації розумової діяльності дітей, пожвавлення процесу сприйняття на уроках, розширення й поглиблення розуміння учнями навколишнього середовища, сприяння у формуванні конкретних умінь і навичок, підвищення внутрішньої мотивації до вивчення географії.

Реалізація проблеми краєзнавчого навчання дає можливість апробувати нові педагогічні технології, використати цікаві форми навчання, розширює можливості міжпредметних зв’язків, дає підґрунтя  для організації дослідницької роботи.

Стисла анотація досвіду: Досвід узагальнено за темою  «Формування освітніх компетенцій учнів через використання інформаційних технологій на уроках географії».

            Роботу структуровано за розділами:

  • Мета досвіду: систематизувати роботу з учнями по підвищенню їх креативного розвитку на основі індивідуальних здібностей.
  • Очікуваний результат від реалізації досвіду — підвищення рівня засвоєння учнями знань та умінь; успішність і  професійна  реалізація випускників школи в дорослому житті.
  • Теоретична інтерпретація досвіду – автор висвітлює основні аспекти теоретичної бази інтерактивних технологій, систематизує напрямки використання  ІКТ, ММТ в навчанні, пояснює, які комп’ютерні засоби навчання  доцільно використовувати на уроках.
  • Технологія досвіду – автор досвіду  розкриває практичні аспекти впровадження інформаційних технологій: можливості  використання їх на уроках географії, особливості  методики використання мультимедійної  технології.  У додатках наводяться конкретні приклади практичного втілення технології, форми роботи на різних етапах уроку та в позакласній роботі.

Результативність впровадження досвіду: використання  ІКТ на уроках географії дозволило впровадити  особистісно-орієнтований, диференційний  підхід в навчанні,  урізноманітнити  форми  роботи на уроці та в позаурочній діяльності учнів з предмету, підвищити  рівень комунікативної компетенції учнів, рівень розвитку  їх творчих здібностей,  рівень формування навичок дослідницької діяльності. З кожним роком все більше школярів  бере участь в шкільній олімпіаді з географії, а під час ІІ (районного) етапу учні стабільно займають ІІ і ІІІ місця. Активну участь учні 2-10 класів беруть у Міжнародному конкурсі «Колосок», більшість з них отримують високі результати.    Результат  впровадження даної технології  простежується  в позитивній динаміці  рівня  навчальних

учнівських досягнень. 
Репрезентація досвіду: Досвід своєї роботи  розповсюджую через роботу шкільного  МО вчителів природничо-математичного циклу: даються відкриті уроки, позакласні заходи. На сайті ЗОШ № 39 розміщені розробки уроків та позакласних заходів.
Досвід роботи з «Географії рідного краю» було презентовано на засіданні:

  • районного методичного центру вчителів географії та біології

 (січень 2016 р.);

  • науково-методичної ради КЗ «ЗОІППО» ЗОР (протокол № 7 від 22.12.2015 р.).

Посилання на матеріал: http://myschool50.webnode.com.ua/ 

 

Категорія: Географія та економіка | Додав: ordg (27.01.2016)
Переглядів: 1481 | Рейтинг: 1.0/72
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024