Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 19.11.2018, 20:50

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Початкова освіта

Можливості ейдетики для розвитку пам’яті, мислення, уваги молодших школярів

Тема досвіду: Можливості ейдетики для розвитку пам’яті, мислення, уваги молодших школярів.

Баліцька Вікторія В’ячеславівна учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії,старший учитель

Контактна інформація про навчальний заклад:

Запорізька гімназія № 46 Запорізької міської ради

Директор: Кругла Людмила Юхимівна

м. Запоріжжя, вул. Орджонікідзе, 29

69009, м. Запоріжжя

тел.: (061)236-56-14

email: gimnazy46@i.ua

http: // gimnazy46@.wix.com/school

Провідна педагогічна ідея досвіду.

Наданий досвід роботи сучасний, актуальний, своєчасний, спирається на досягнення гуманістичної педагогіки та психології, спрямований на удосконалення пам'яті учнів, відповідає концепціям сучасної психології пам’яті та методам навчання, які іменуються «методами інтенсивного навчання».

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду.

На сучасному етапі реалізації нових навчально-виховних завдань робота вчителя початкових класів має бути спрямована на забезпечення всебічного розвитку кожної дитини. Це дитина, яка вміє і хоче пізнавати світ, не прагне до готових рішень і моделей поведінки, а хоче відкривати його самостійно: на дотик, смак і запах; такий малюк воліє роздивитись усі кольори яскравого світу, почути всі його звуки й мелодії. На сучасному етапі життя дитина має справу зі значними потоками інформації та стрімким темпом життя, і їй необхідно докладати величезних зусиль для запам’ятовування. У початкових класах навчальна діяльність уперше стає об’єктом спеціального формування, тому ключова компетентність уміння вчитися набуває пріоритетного значення, що змінює стиль мислення та життя особистості.

Зміст чинних програм передбачає інтенсивний розвиток логіки, аналізу, формування навчальних умінь і навичок. Саме це зумовило вибір мною та апробацію у власній педагогічній діяльності методів ейдетики.

Науково-теоретична база досвіду.

Уперше ейдетичні образи описав у 1907р. віденський лікар Урбанчич, використовуючи при цьому для їхнього позначення вираз «суб’єктивні наочні образи». Але тільки Е.Єнш і його школа ґрунтовно зайнялися вивченням цього явища і надали йому «широкого теоретичного значення». До школи Е.Єнша входили його брат В.Єнш, О.Кро, А.Рікель, Г.Фішер та інші. У СРСР у 20-30 рр. питаннями ейдетики займалися П.Блонський, Л.Виготський, П.Загоровський, М.Кононова, О.Лурія, С.Рубінштейн, І.Страхов, Б.Теплов, Г.Фейман та інші. Пізніше, у 1936 році, з огляду на низку обставин (виродження ейдетики в Німеччині в «інтеграційну типологію» - расистську, ненаукову теорію), її заборонили в СРСР. Ейдетичні дослідження були повністю згорнуті. У середині 80-х років ХХ ст. російський учений І.Матюгін, дослідивши й вивчивши набутий людством досвід, обрав інший шлях: відмовився від фізіологічних досліджень суто психологічної проблеми і створив ігрову систему, що ґрунтується на властивому кожній людині вмінні уявляти й фантазувати за допомогою не тільки зорових уявлень, а й відчуттів (тактильних, нюхових, смакових). Упровадження цієї методики в Україні здійснює Є.В.Антощук, почесний доктор педагогічних наук, засновник «Української школи ейдетики «Мнемозина».

Стисла анотація досвіду. 

Ознайомившись з теоретичними положеннями досліджень педагогів та психологів, я прийшла до висновку, що методики ейдетики корисні для впровадження в систему освіти, вони формують новий підхід до освітніх і виховних технологій, що дає змогу кожному учневі комфортно, легко та охоче набувати нових знань у будь-якому віці, отримувати задоволення від реалізації своїх здібностей, конкуруючи тільки із собою вчорашнім і завжди виграючи у цьому змаганні.

У досвіді роботи зібрані методи і прийоми ейдетики, які дозволяють підвищити якість педагогічного процесу, рівень навчальних досягнень, забезпечують комфортність, емоційне задоволення.

Формуючи ключову компетенцію у початкових класах - уміння вчитися , добираю такі методи і прийоми, які допомагають виховувати активних учнів, озброєних необхідними вміннями і навичками; впроваджую активні форми і методи навчання, серед яких провідне місце займають ігри, а саме ейдетичні ігри.

Я практично апробувала і представила у своєму досвіді роботи такі методи:

запам’ятовування слів, запам’ятовування віршів, запам’ятовування текстів, запам’ятовування цифр, ігри: «парні картки», «вухо – ніс», «скажу тобі слово» та інші

Практичні наробки з розвитку пам’яті, мислення, уваги молодших школярів є на Internet-сайті «ЕЙДЕТИКА для детей и взрослых» (http://www.shaleny-ravlyk.com/) у розділі «Узелки на память. Как запомнить словарные слова?». Також свої наробки ефективно впроваджую під час організації навчальної діяльності учнів на уроках. Система роботи може бути застосована в роботі вчителів початкової школи, середньої та старшої ланок, які зацікавлені у тому, щоб учням було легко і цікаво здобувати знання.

Результативність впровадження досвіду.

Впровадження ейдетичних методів навчання, творчого підходу до справи, дають добрі результати. Діти із задоволенням вивчають вірші напам’ять, з легкістю запам’ятовують словникові слова, не викликає особливих труднощів переказування різних за обсягом текстів. Це дає можливість дітям успішніше адаптуватися до навколишнього середовища, стати всебічно розвиненою особистістю. Відбувається успішна реалізація ключової компетентності у початковій школі - уміння вчитися. Вважаю, що основне призначення сучасного педагога – організувати життєдіяльність так, щоб вона допомагала школярам вільно самовизначатися, реалізовувати свої здібності, бути задоволеними своїм буттям, цінувати все навкруги і самих себе, здійснювати вибір.

Репрезентація досвіду.

28.10.15, виступ і презентація досвіду на педагогічній раді «Робота педагогічного колективу щодо забезпечення якості освіти»; з 17.08.10 по 23 08.15, брала участь у тренінгу з ейдетики «Развитие образного и ассоциативного мышления», м. Київ; в он-лайн спільнотах з ведучим тренером тренінгового центру «Шалений равлик» Калачіковою Оленою Кімівною; презентація наробок на Internet-сайті «ЕЙДЕТИКА для детей и взрослых» (http://www.shaleny-ravlyk.com/) у розділі «Узелки на память. Как запомнить словарные слова?».

Постійно організовую роботу щодо активної участі учнів у творчих конкурсах:

Всеукраїнський конкурс знавців української мови ім. П.Яцика, Всеукраїнський інтерактивний природничий конкурс «Колосок», Міжнародний математичний конкурс «Кенгуру», Міжнародний конкурс з інформатики «Бобер»

Посилання: http://pedvistavka-zav-zp.blogspot.com/p/blog-page_99.html

 

Категорія: Початкова освіта | Додав: zavod (25.01.2016)
Переглядів: 591 | Теги: УВАГА, сучасний педагог, Заводський, пам'ять, якість педагогічного процесу, уміння вчитися, мислення, емоційне задов, ключові компетентності, ейдетика | Рейтинг: 1.0/138
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2018