Формування навичок швидкочитання в молодших школярів
Щербак Олена Вікторівна,
учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, старший учитель
Запорізька гімназія №31 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Тетяна Миколаївна Трапезіна
Адреса: 69006, вул. Добролюбова, 4
Телефон: +380612364610
E-mail: zgymnasium31@gmail.com
Сайт: http://gym31.zp.ua/
Провідна педагогічна ідея досвіду: полягає в технологізації досвіду з проблеми розвитку швидкочитання в учнів молодшого шкільного віку на основі інноваційних технологій, методик, педагогічного досвіду вчителів-новаторів.
Метою педагогічної діяльності є формування навичок швидкого читання молодших школярів як виду мовленнєвої діяльності.
Реалізація провідної ідеї педагогічного досвіду сприятиме вихованню потреби в систематичному читанні як засобу пізнання світу, самопізнанні та загальнокультурного розвитку особистості.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Актуальність досвіду визначається низкою факторів:
-читання – це одне з джерел мислення й розвитку людського інтелекту;
- читання – це складний вид діяльності, що включає в себе орієнтування в інформаційному просторі, сприймання та розуміння тексту, його осмислення та засвоєння.
Інноваційна значущість досвіду полягає в формуванні навичок швидкого читання через використання спеціальних вправ, що впливають на розвиток артикуляційного й слухового апарату, правильної постановки дихання, периферичного зору, антиципації, сприяють розвитку уваги, пам′яті, подоланні регресій.
Основна мета формувати в учнів навички швидкого читання, щоб вони навчилися самостійно отримувати знання й використовувати їх у своїй практичній діяльності.
Науково-теоретична база досвіду:
Історичноюосновою методики читання були роботи провідних психологів, що займаються проблемою розвитку навичок читання: філософські концепції: І. Канта, М. Бердяєва, філософсько-педагогічні ідеї Л. Толстого, В. Розонова, К. Д. Ушинського, І. Бунакова, В.А.Сухомлинського.
Автори програм і нових книг для читання , Л. С. Геллерштейн, В. Г. Горецький, Л. Ф Кліманова, Л. К. Піскунова, та інші.
Проблему розвитку навичок читання розглядали також науковці і методисти, В.М. Зайцев, В.Б. Едігей, І.Г. Пальченко, О.Я. Cавченко, Н.Ф. Скрипченко, І.Т. Федоренко та інші.
Стисла анотація досвіду:
Курс «Швидкочитання» - органічна складова освітньої галузі «Мова й література». Його метою є формування в учнів першооснов самостійної читацької діяльності, розвиток і виховання особистості молодшого школяра засобами художнього слова.
У процесі вивчення цього курсу здійснюється мовленнєвий, літературний, інтелектуальний розвиток школярів, виховується дитяча особистість. Під час практичних занять формуються ставлення дитини до навколишньої дійсності, її морально-естетичні ідеали, збагачуються почуття, розвивається творча уява, значною мірою задовольняються пізнавальні інтереси.
Результативність впровадження досвіду:
Досягнення цілей курсу передбачає вирішення таких завдань:
• розвиток аналізаторів: зорового, мовного, слухового;
• розширення кута зору;
• подолання регресій;
• усунення негативних факторів;
• розвиток пильності зору та уважності;
• розвиток антиципації (передбачення наступного слова);
• вміння контролювати та коригувати швидкість читання.
Репрезентація досвіду:
• участь у заходах творчої групи вчителів початківців;
• проведення відкритих уроків;
• публікації в журналах, в тематичній групі «Розробки уроків» на освітньому порталі «Урок»;
• впровадження у навчальному закладі свого досвіду на педрадах, виступи на засіданнях ШМО.
Посилання на матеріали: http://gym31.zp.ua/news/vii-mpvpd-shherbak-o-v.html
|