Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 28.04.2024, 00:15

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Початкова освіта

Дослідницька діяльність в роботі з обдарованими гімназистами початкових класів

Школяренко Наталія Іванівна, вчитель початкових класів, вчитель вищої категорії

Шрамченко Лілія Миколаївна, вчитель початкових класів, вчитель-методист

Тема:

 Дослідницька діяльність в роботі з обдарованими гімназистами початкових класів.

Провідна педагогічна ідея досвіду полягає у створенні умов для формування  дослідницької поведінки молодших школярів як засобу формування ключових компетентностей в умовах реалізації нових Держстандартів освіти.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду, перехід на нові Держстандарти освіти, передбачає, що освітній процес в гімназії має бути спрямований на досягнення такого рівня освіченості учнів, який був би достатній для самостійного творчого вирішення світоглядних проблем теоретичного або прикладного характеру.

Дослідницька діяльність – це шлях підвищення ефективності освоєння учнями знань, вмінь та навичок, державного стандарту освіти, інструмент становлення і розвитку психічних функцій, загальних та спеціальних здібностей, мотиваційних установок учнів, це технологія освіти, орієнтована на завдання розвитку, спосіб оновлення змісту загальної освіти через розвиток діяльнісних здібностей, засіб набуття молодого покоління культурних цінностей.

Перехід від репродуктивної, пояснювально-ілюстративної парадигми до розвивальної, інноваційної неможливий за умов використання традиційних методів, тому актуальним є заняття дослідницькою діяльністю , яка сприяє не тільки інтелектуального розвитку особистості, а й емоційної сфери, вольових i морально-етичних якостей, культури розумової праці, створює умови для самореалізації та самовираження учнів.

Науково-теоретична база досвіду. Питання розвитку дослідницької діяльності учнів розглядали: Афанасьєв, В.П. Беспалько, В.С. Ледньов, В.Н., Б.Г. Ананьєв, Е.Ф. Зеєр, І.А. Зимова, В. В. Сєріков, В.А. Бєліков, П.Я. Гальперін, М.Н. Скаткін, А.М. Андрєєв, В.В. Краєвський, О.Е. Лебедєв, А.В. Хуторський, А.Г. Савенков та інші.

Стисла анотація досвіду

Дослідницька діяльність учнів – освітня технологія, що використовує в якості головного засобу навчальне дослідження. Навчальне дослідження – освітній процес, що реалізується на основі технологій дослідницької діяльності, що має свої специфічні функції на різних рівнях освіти. В початковій школі це – збереження дослідницької поведінки учнів як засобу розвитку пізнавального інтересу та становлення мотивації до навчальної діяльності. В зв’язку з цим пріоритетними складовими змісту освіти під час реалізації дослідницької діяльності є:  набуття досвіду реалізації дослідження, що виявляється в самостійному проведенні дослідження за певним елементом, побудова особистісного ставлення до об’єкту дослідження та його результатам, включаючи розвиток рефлексивного  мислення, а також здатність оцінки власних дій, здатність будувати ефективні комунікації для досягнення результату.

Вчителі початкової ланки гімназії дотримуються умови, за яких відбувається процес формування дослідницьких умінь молодших школярів:

  1. Цілеспрямованість і систематичність здійснення роботи з розвитку дослідницьких умінь як в урочній, так і у позаурочній діяльності.
  2. Вмотивованість, допомога учням бачити сенс їх дослідницької діяльності, бачити в цьому можливість реалізації власних талантів і можливостей.
  3.  Створення творчої, робочої атмосфери, постійна підтримка інтересу до дослідницької діяльності.
  4. Психологічний комфорт, який не придушує бажання, пориви, творчі ідеї учнів, а підтримує і направляє їх.
  5. Врахування вікових особливостей, навчання дослідницьких умінь здійснюється на доступному для дитячого сприйняття рівні та має бути посильним. цікавим і корисним.

На навчальних заняттях, за умов створення творчого середовища, відбувається перше виявлення творчого потенціалу обдарованої дитини, з'являється зацікавленість предметом, що потім приведе її до відповідної наукової діяльності.

Саме на уроках та готуючись до них учні проводять перші міні-дослідження, набувають перші навички самоконтролю на основі введення учителем у структуру заняття ситуацій самооцінювання і взаємооцінювання. Індивідуалізовані домашні завдання стимулюють такого школяра до роботи з різними джерелами інформації.

Науково-дослідна діяльність молодших школярів регламентується розробленими в гімназії інноваційними локальними актами: Положенням про науково-дослідну діяльність молодших школярів, Положенням про науково-дослідницьке товариство, Положенням про наукову конференцію, Положенням про науково-дослідну роботу гімназиста, Положенням про портфоліо. Положенням про захист науково-дослідної роботи та Пам'ятка для батьків про дитячу дослідницьку діяльність.

Вирішенню проблеми в подоланні протиріч і виконанні соціального замовлення покликана програма «Я - дослідник», націлена на формування навчальних дослідницьких умінь молодших школярів на основі розкриття основних характеристик змісту дослідження, особливостей його організації та проведення.

Головною формою підведення результатів дослідницької діяльності молодших школярів є, науково-практична конференція «Сходинки до МАН» та виставка «Кришталеве джерельце».

Результативність впровадження досвіду

Дослідницька діяльність як освітня технологія дає змогу реалізувати зміст освіти, орієнтований на розвиток суб’єктної позиції учня, де головним засобом змісту є організація дослідницького алгоритму та сформованості вмінь, необхідних учневі для успішної пізнавальної, дослідницької та проектної діяльності.

Досвід може бути використаний при організації науково-дослідницької діяльності молодших школярів на уроках та в позаурочній діяльності загальноосвітніх шкіл, ліцеїв, гімназій.

Репрезентація досвіду.

Досвід «Дослідницька діяльність в роботі з обдарованими гімназистами початкових класів» був презентований директорам та заступникам директорів навчальних закладів  на курсах при ЗОІ ППО та на сайті гімназії.

 

 

http://zp-gymnasia45.ucoz.ua/img/1_robota.pdf



Джерело: http://zp-gymnasia45.ucoz.ua/img/1_robota.pdf
Категорія: Початкова освіта | Додав: jurand1313 (29.01.2016) | Автор: Школяренко Н.І.,Шрамченко Л.М.
Переглядів: 1428 | Коментарі: 7 | Рейтинг: 1.0/115
Всього коментарів: 7
7 lisatch2015  
Молодці! Дуже актуальна тема. Дякуємо за формування активної дослідницької позиції учнів - нашого майбутнього.  )

6 seekcitynet  
Молодці! Важливий і актуальний досвід для розвитку пізнавальної активності учнів та мотиваціі навчальної діяльності! Так тримати)))

5 abrovko72  
Цікавий, змістовний досвід!!Рекомендуємо впроваджувати іншим вчителям і не лише початкової школи. 
Саме дослідницька діяльність формує в учнів початкової школи таку необхідну життєву компетентність,вони набувають неоціненного досвіду.
Бажаємо успіхів в подальшій роботі!!

4 Людмила5048  
Цікавий досвід! Дякую! Людина, яка систематично навчається може претендувати на велике звання Вчитель (з великої букви)!

3 liliya-kravchenko  
Впровадження дослідницької діяльності у гімназійну освіту - це вдалий "start up" у майбутнє наших дітей!

2 klym19  
Лише успішний учитель виростить успішного учня! Чудовий досвід! Деякі розділи з портфоліо запозичила)))

1 Natik  
Всем, кто проголосовал, большое спасибо!!!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024