Виховання почуття патріотизму у дітей дошкільного віку засобами української народної гри
Шумелинська Ірина Вікторівна, вихователь, спеціаліст I категорії
Дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) № 105 «Дзвіночок»
Завідувач: Куріцина Наталія Сергіївна
Адреса ДНЗ: 69027 вул. Тополіна 39 «а»,
т. (061) 769-80-48.,
email: dzvinochok105@gmail.com
Провідна педагогічна ідея проекту:
- знайомити дітей з національними цінностями українського народу;
- вчити розуміти і поважати споконвічні традиції, звичаї, свята та обряди українського народу;
- заохочувати дітей до українських народних ігор;
- формувати патріотичні почуття та позитивні емоції під час ознайомлення з народними іграми;
- розвивати у дітей національні риси особистості через багатство українських народних ігор, національного фольклору;
- залучати дітей до української національної обрядовості, підготовки та відзначення народних свят;
- розвивати самосвідомість, самооцінку;
- створити умови для реалізації пізнавальної й соціальної активності дітей;
- сприяти гармонійному росту організму дітей;
- формувати правильну поставу;
- гартувати дитячий організм природними факторами;
- розвивати рухову активність дітей як одне із актуальних завдань у вихованні особистості;
- виховувати позитивне ставлення до своєї національної культури;
- викликати емоційний відгук на результат своєї діяльності.
Обґрунтування актуальності та перспективності проекту: На сучасному етапі над проблемою української національної педагогіки працюють як педагоги-теоретики, так і педагоги-практики. У своїх працях вони розкривають теоретичні засади народознавства, методику ознайомлення дошкільників з українською культурою. Серед них: А.Богуш, Н. Лисенко, Н.Рогальська, Є.Сявавко.
Відсутнє узагальнююче дослідження, яке б дозволило комплексно проаналізувати дану проблему. Тому метою даного проекту буде аналіз всебічного впливу народних рухливих ігор на національне виховання дошкільника.
У Законі України «Про дошкільну освіту», ст.. 7, сформульовано про необхідність «… виховання у дітей любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей українського народу…».
У Базовому компоненті дошкільної освіти в Україні одним із головних завдань дошкільної освіти на сучасному етапі визначено «… навчити жити у злагоді з довкіллям та із самим собою, адекватно реагувати на події, оптимістично ставитися до життя, довіряти людському оточенню, відчувати себе захищеним ним, орієнтуватись в ньому.
Доцільним є застосування народних рухливих ігор до виховання дошкільника як у сім'ї, так і в дошкільних закладах. Вміле звертання до народних рухливих ігор у виховній роботі дає змогу забезпечити тісний контакт дошкільного закладу з сім'єю. Завдяки цьому життя в дитячому садку набирає звичного для дитини домашнього характеру, що допомагає реалізувати наступність і взаємозв'язок у вихованні дошкільників батьками та педагогами. Адже оптимальне формування особистості дитини можливе за умови міцних педагогічних позицій родинно-суспільного виховання. Тоді дошкільнята зростають, засвоївши духовні надбання народу, продовжуючи національні традиції, а також суспільно- побутову культуру.
Список науково-літературних джерел:
- Закон України «Про дошкільну освіту», ст.. 7;
- Освітня програма «Дитина в дошкільні роки» / наук. ред.. та упоряд. К.Л. Крутій.
- Базовий компонент дошкільної освіти в Україні (нова редакція) / наук. ред. А.М. Богуш – К.: Знання, 2012. – с. 17-22.
- Вільчковський Е.С., Курок О.І. Народна рухлива гра – основний засіб фізичного виховання дошкільнят // Традиції фізичної культури в Україні: Зб.наук. статей / За заг.ред. С.В.Кириленко, В.А.Старкова, А.В.Цьося. – К.: ІЗМН, 1997. – С.147-153.
- Воропай О. Звичаї нашого народу. Етнографічний нарис. – К.: Оберіг, 1993. – 589 с.
6. Выготский Л.С. Игра и ее роль в психическом развитии ребенка // Вопросы психологии. – 1966. – №6. – С.74.
7. Попович М. Національна культура і культура нації. – К., 1991. – С.62.
8. Сапіга В.К. Українські народні свята та звичаї. – К.: Т-во "Знання України', 1993. – 112 с.
Стисла анотація проекту: Програма освітнього проекту передбачає охоплення наступних складових:
- методичне забезпечення: методичні рекомендації, бесіди, екскурсії, сценарії свят, розваг;
- матеріально-технічне забезпечення: альбоми, ілюстрації, література, створення презентацій «Літні обрядові народні ігри», «Намисто літніх обрядових ігор», «Зимові обрядові народні ігри», «Видатні вчені і педагоги про народну гру», «Літній відпочинок у Запоріжжі», підбір народних рухливих ігор згідно віку, добір відповідного фольклорного матеріалу;
- ознайомлення дошкільників з історією виникнення народної гри;
Планування освітнього проекту «Виховання почуття патріотизму у дітей дошкільного віку засобами української народної гри » реалізується паралельно з планом освітньої роботи дошкільного навчального закладу.
На своїх заняттях я впроваджую:
- проведення рухливих ігор з обмеженим мовленнєвим текстом;
- рухливі хороводні ігри;
- ігри історичної спрямованості;
- ігри з відображенням трудових процесів та побуту народу;
- спонтанні й сюжетні ігри;
- ігри для розвитку фізичних якостей;
- використовую з цією метою народні засоби виховання: колискові пісні, пестушки, потішки, забавлянки, маленькі віршики, пісні-казочки;
- застосувую народні хороводні ігрові пісеньки, колискові, забавлянки до різних побутових ситуацій, розваг, занять.
Результативність впровадження проекту:
- позитивний вплив на взаємодію педагога з батьками та дітьми щодо активізації патріотичного виховання.
- розвиток пізнавальної активності дітей за допомогою проведення ігор, занять, розваг та свят за народним календарем.
- формування стійкого інтересу до народознавчого матеріалу (дають змогу швидше запам'ятовувати вірші, пісні, прислів'я, приказки, загадки, лічилки, легенди);
- прищеплення трудових навичок, пов'язаних з трудовим землеробським циклом.
- розвиток рухової активності дітей як одного із актуальних завдань у вихованні особистості.
- поєднання народознавства, природознавства, музики з українськими народними.
Репрезентація проекту: Освітній проект «Виховання почуття патріотизму у дітей дошкільного віку засобами української народної гри» репрезентовано на семінарі-практикумі в дошкільному навчальному закладі та в Інтернет мережі, а саме на блозі вихователів ДНЗ Комунарського району в розділі «Проектна діяльність».
Посилання на матеріали: https://drive.google.com/folderview?id=0BwRCQlj2DNBITlhqenMtZ1JpUjA&usp=sharing
http://metoksana.blogspot.com/p/blog-page_24.html
|