Робота на тему: «РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ
ТА ДРІБНОЇ МОТОРИКИ
ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
ЗАСОБАМИ АПЛІКАЦІЇ ТА КОНСТРУЮВАННЯ З ПАПЕРУ»
Номінація: «Компетентнісна освіта: початкова та дошкільна».
Секція: «Дошкільна освіта»
Селєзньова Олена Вячеславівна
Вихователь, кваліфікаційна категорія «спеціаліст», педагогічне звання «вихователь-методист»
Смирна Олена Петрівна
Вихователь, кваліфікаційна категорія «спеціаліст І категорії», педагогічне звання «вихователь-методист»
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №282 «Олеся» Запорізької міської ради Запорізької області
Завідувач: Кривенко Надія Василівна
Адреса ДНЗ: м. Запоріжжя, Хортицький район, вул. 14 Жовтня, б.11,
телефон: 277-19-65
e-mail: olesyadnz282@ukr.net
http: //dnz282.edukit.zp.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду – створення педагогічних умов, спрямованих на розвиток творчих здібностей та дрібної моторики дітей дошкільного віку, засобами аплікації та конструювання з паперу.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду.
В своїй практичній діяльності ми зіткнулися з тим, що майже 30 % дітей йдуть до школи з вадами мови. Чим це викликано? Це зумовлюється тим, що прагнучи економити свій час, ми – дорослі, забули про те, що такі дрібні та незначущі на перший погляд справи як застібання ґудзиків і зав'язування шнурків, а не липучки і кнопки, сприяють розвитку дрібної моторики руки. Крім того, удома більшості дітей не дають олівці, пластилін, ножиці, боячись безладу. Звісна річ, легше і простіше посадити дитину за екран телевізора або монітор комп’ютера. До чого призводить зекономлений час або які ж наслідки мають ці «дрібнички»? У результаті, діти не володіють елементарними навичками самообслуговування, не уміють користуватися ножицями і тримати олівець та пензель. Адже рівень розвитку дитини прямопропорційно залежить від рівня розвитку дрібної моторики руки. Цей показник відповідає і за інтелектуальну готовність до шкільного навчання та, зокрема, зумовлює рівень підготовленості дитини до самостійного життя у майбутньому.
На формування особистості дитини впливає багато чинників, серед яких чільне місце посідає культура й мистецтво. Якщо поєднувати навчальний процес із культурою та мистецтвом, у дитини швидше та якісніше розвиваються психічні процеси, такі як уява, увага, пам'ять, мислення тощо. Окрім цього активно відбувається розвиток комунікативної компетентності: дитина вчиться зв’язко висловлювати свої думки за допомогою художнього зразка, збагачується і актуалізується словниковий запас, дитина вчиться розуміти іншого, знаходити компроміс.
Одним із улюблених занять дітей дошкільного віку є образотворча діяльність, яка ефективно стимулює розвиток дрібної моторики, розвиває творчий потенціал та водночас готує дитину до школи.
Актуальність і перспективність досвіду полягає в тому, що він забезпечує оптимальні умови для реалізації компетентнісного та особистісно - орієнтованого підходу до навчання, развитку і виховання кожної дитини.
Науково-теоретична база досвіду:
- Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція), Київ – 2012 р.;
- Теоретичною основою досвіду є роботи таких фахівців як Запорожця А.В., Давидова В.В., Под’якова Н.Н.;
- Значну допомогу в роботі надали наступні методичні посібники: Алексеевская
Н.А. «Через игру – к совершенству», Каратаєва М.І. «Розвиток творчої особистості дошкільника», Котляр В.Ф. «Изобразительная деятельность дошкольников», Перевертень Г.И. «Самоделки из бумаги», Ботюк О. «Конструювання паперу методом орігамі».
Дошкільний вік - сенситивний період для розвитку творчості. Саме в цей час відбуваються прогресивні зміни у багатьох сферах, удосконалюються психічні процеси (увага, пам'ять, сприйняття, мислення, мова, уява), активно розвиваються особистісні якості, а на їх основі - здібності і схильності.
Конструювання з паперу та аплікація - це практична діяльність, відтворення дитиною навколишньої дійсності у вигляді об’ємних предметів. Виготовлення різних виробів та іграшок з паперу та картону тісно пов’язане з грою і є діяльністю, що цілковито відповідає інтересам дітей даного віку. На заняттях діти отримують первинні уявлення про геометричні фігури, вчаться розрізняти кольори, розвивається почуття кольору, вчаться встановлювати співвідношення частин за величиною та об'єднувати їх в ціле, виділяти будову, розташовувати предмети на аркуші. Йде активне теоретичне і практичне засвоєння понять про ритм, симетрію, гармонію. У дітей удосконалюється окомір. Йде розвиток зв’язного мовлення, вміння чітко і науково висловлювати думки, оцінювати роботи: опановування правильними словесними позначеннями напрямків (зліва - справа, всередині, по кутах, зверху, знизу); розвиток вміння групувати округлі, прямокутні, косокутні, багатокутні фігури; правильно називати величинні поняття (довгий - короткий, вузький - широкий, високий - низький, більше - менше, навпіл, вдвоє, вчетверо і т.д.).
Діти також опановують цілою низкою трудових умінь, пов'язаних з обробкою матеріалу (складання, вирізання, наклеювання), застосуванням чисельних інструментів (ножиці, пензлик, клей тощо). Формується культура праці (заздалегідь готують необхідні матеріали, приводять робоче місце в порядок, планують послідовність виконання завдання, після занять прибирають матеріал та інструменти). У дітей вдосконалюються і координуються рухи рук, формуються такі якості, як міцність, швидкість, плавність. Всі ці знання й уміння дитині стануть у нагоді як на заняттях із зображувальної діяльності, так і на інших заняттях у дитячому садку, подальшій навчальній діяльності, у повсякденному житті.
Заняття з аплікації та конструювання з паперу передбачають як індивідуальні так і групові форми роботи. Це сприяє розвитку в дитини вміння працювати в колективі, що у свою чергу передбачає такі вміння і якості: висловлювати, аргументувати, доводити власну думку; керуватися не тільки особистими інтересами, але й інтересами своїх однолітків.
Стисла анотація досвіду. В досвіді роботи по всіх вікових групах розглядаються задачі формування образотворчої діяльності, розвитку творчої уяви, характерні для аплікації та конструювання з паперу. Ритм, колір, лінія, форма можуть бути не тільки засобами образного відображення дійсності, але й сприяти формуванню художньої творчості.
В досвіді показана роль образотворчого мистецтва в розвитку творчості дітей; розширена тематика творчих завдань по всіх вікових групах, починаючи з молодшого дошкільного віку (четвертий рік життя); окреслений взаємозв'язок навчання та художньої творчості.
Практична значимість досвіду полягає в тому, що розроблені авторами досвіду заняття, можуть бути використані у навчальній діяльності вихователями, а елементи занять - батьками вихованців для організації самостійної діяльності вдома.
Результативність впровадження досвіду. В ході систематичної, планомірної та цілеспрямованої роботи, відбуваються суттєві позитивні зміни в показниках засвоєння змісту щодо розділів програми «Аплікація» та «Конструювання». Кожна дитина на високому рівні оволодівають навичками наклеювання; вмінням вирізати предмети, порівнювати їх за величиною при співвідношенні один з одним; розташовувати предмети на площині; підбирати та доцільно використовувати колір; раціонально (охайно та самостійно) використовувати матеріали; нарізати смужки, зрізати кути, вирізувати округлі форми; вміння творчо мислити. Розвивається уява, фантазія, творчий потенціал, а також дрібна моторика дітей дошкільного віку.
Репрезентація досвіду. Досвід роботи був створений і пройшов апробацію на базі дошкільного навчального закладу (ясла – садок) № 282 «Олеся» Запорізької міської ради Запорізької області, який знаходиться за адресою: 14 Жовтня, б. 11. У січні 2015 року ППД був презентований для педагогів ДНЗ №282, у лютому 2015 року - для студентів Запорізького педагогічного коледжу, 12.03.2015 року - для педагогів Хортицького району. Даний досвід рекомендовано для впровадження в ДНЗ різного типу; може бути використаний у різних варіаціях; вважаємо буде сприяти підвищенню професійної компетенції педагогів ДНЗ. А також рекомендуємо взяти на замітку цей досвід всім небайдужим батькам.
Джерело: http://www.dnz282.edukit.zp.ua/dilimosya_dosvidom/ |