Мотивація пізнавальної діяльності як засіб саморозвитку й реалізації учня
Рибалка Тетяна Володимирівна,
учитель української мови та літератури,
«спеціаліст вищої категорії»
Запорізька загальноосвітня школа І–ІІІступенів № 66,
директор: Киба М.М.
адреса: 69032 м. Зaпopiжжя, вул. Рекордна, б. 1,
тел.: (061)236-97-34,
E-mail: school66zp@і.uа
http: school66zp.org
Провідна педагогічна ідея досвіду
Наданий досвід роботи вчителя висвітлює науково-дослідницьку роботу за проблемою, яка дає дітям радість праці, радість успіху в навчанні, пробуджує в їхніх серцях почуття гордості, власної гідності — це перша заповідь виховання. У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здібні. Успіх у навчанні — єдине джерело внутрніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
не можна вчителю, який готується до уроку, приступити до вибору методів, прийомів навчання та визначення форми його проведення, не врахувавши мотиваційно-стимуляційного компонента процесу навчання. Важливою для педагогіки залишається проблема усвідомлюваності мотивів. Адже якщо мотивація навчальної діяльності полягає в усвідомленні учнем доцільності виконання певних навчальних дій, то завдання вчителя значно спрощується, оскільки зводиться до чіткої постановки мети уроку й обґрунтування доцільності їхнього досягнення. Звідси - висновки про те, що варто це зробити й успіхи прийдуть самі по собі.
Науково-теоретична база досвіду
Особистий педагогічний досвід оснований на використанні науково-методичних робіт сучасних вітчизняних і зарубіжних науковців, психологів, учених-методистів, які вказують на стимуляційно-мотиваційний компонент процесу навчання: В.О.Сухомлинський, Г.С. Костюк, О.В. Петровський, М.Г. Ярошевський, А.Ф. Лазурський, О.М. Леонтьєв, А.К. Маркова, Л.І. Божович, М.В.Матюхіна, У. Макдауголл, Г. Маррей, А. Маслоу, С.Л. Рубінштейн, Д.Н. Узнадзе.
Стисла анотація досвіду:
у роботі розкриті методи, форми, принципи педагогічної підтримки, які формують у учнів глибокі мотиви навчання, створюючи для цього відповідні умови на уроках. Сьогодні є вже підстави говорити й про нове могутнє джерело мотивації — ринок праці. Атмосфера конкуренції, потреба відстояти, поліпшити свою життєву позицію, прагнення успіху, нарешті, страх безробіття — усі ці притаманні ринкові чинники формують особливу соціальну психологію, яка передається дітям уже в сім'ї. Тому з'являється потреба якнайшвидше «стати на ноги», «домогтись чогось» через навчання. Матеріал містить пізнавальні стимули по класах (5-11 кл.), «уявні» стимули, причини зниження успіхів у навчанні, стимули заохочення учнівської діяльності,які відображені в презентації.
Результативність упровадження досвіду
Мною були, протягом п’яти років, проведені дослідження, метою яких було вивчення пізнавальних стимулів по класах, щоб навчання було ефективним і плідним, стало радістю й задоволенням для кожної дитини.
Я дійшла висновку, що справжній учитель кожним своїм словом і дією має перекону-вати учнів у своїй щирості, доброзичливості та справедливості. Тільки за цієї умови можна виховувати позитивні мотиви до навчання, як до відповідальної, цікавої й радісної праці.
Досліджувалися наступні питання:
- поняття про стимуляційно-мотиваційний компонент процесу навчання;
- психологічні теорії мотивації діяльності особистості;
- мотивація навчальної діяльності та її типи;
- групи навчальних мотивів;
- особливості розвитку мотиваційної сфери підлітка;
- характеристика методів дослідження мотивів особистості.
На основі отриманих результатів я дійшла висновку, що учитель формує в учнів глибокі мотиви навчання, створюючи для цього відповідні умови на уроках. Але цей процес розраховано на творчість учителя, його постійне вдосконалення.
Репрезентація досвіду
Проблема мотивації пізнавальної діяльності як засобу саморозвитку й самореалізації учня викликає зацікавленість у вчителів будь-якого предмета. У цьому я переконалась на засіданнях кафедри вчителів суспільно-гуманітарного циклу, присвячених даній темі.
Посилання на матеріал:
https://drive.google.com/file/d/0B5SdI01Fua2SVDVLelNCa3pwdUk/view
Джерело: https://drive.google.com/file/d/0B5SdI01Fua2SVDVLelNCa3pwdUk/view |