Провідна педагогічна ідея досвід: Набуття навичок правильного написання слів та комунікативно доцільного використання їх у власному мовленні – тривалий і складний процес, що не завжди викликає інтерес у учнів. Мовні ігри, ребуси, шаради, «хмаринки» мають зацікавити учнів, поглибити у них любов до рідної мови, сприятимуть розвитку кмітливості і спостережливості.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Одна з основних проблем, які виникають в учнів – комунікативна, адже пасивна лексика переважає над активною, що викликає труднощі під час процесу спілкування та адаптації у сучасному суспільстві. Мовні ігри активізують та поширюють словниковий запас школярів, привчають проводити аналітико-синтетичну роботу над словом і реченням, поліпшують фонематичний слух у дітей, розвивають правописну зіркість, викликають позитивні емоції та інтерес до вивчення мови. Під час гри учні виявляють самостійність, ініціативу в засвоєнні навчального матеріалу. Здатність до творчого розв’язання навчальних задач сприяє формуванню креативної компетентності людини, що є особливо актуальним і перспективним в умовах переходу на новий Державний стандарт освіти. Тому вважаємо доцільним використання даних матеріалів на уроках української мови та в позакласній роботі з предмета з метою актуалізації комунікативної та корекційної роботи (як з учнями загальноосвітніх класів, так і класів інтенсивної педагогічної корекції).
Науково-теоретична база досвіду: знаходить вияв у різнобічному і систематичному збагаченні мовлення учнів виражальними засобами мови, що мають здійснюватися у процесі реалізації внутрішньопредметних зв’язків і забезпечити розширення лексичного запасу дітей (особливо із класів інтенсивної педагогічної корекції). Д.Б.Богоявленська вважає творчістю «інтелектуальну активність, яка поєднує в собі два компонента: пізнавальний (загальні розумові здібності) та мотивацію» [1, 42], тому науково-теоретична база досвіду базується на дослідженнях учених щодо психолого-педагогічних основ корекційної роботи, а саме: Моткова О.І., Богоявленської Б.П., Миронової С. П., Бондар В. І., Соботович Є. Ф. Принцип практичної спрямованості навчання, «здатність дивуватися і пізнавати, вміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях, націлених на відкриття нового і здатність до глибокого усвідомлення свого досвіду» [2, 15] становлять основу даного досвіду.
Стисла анотація досвіду: Даний дидактичний матеріал створено з урахуванням програмних вимог щодо реалізації нових Державних стандартів початкової та загальної середньої освіти з теми «Морфологія». Цікаві вправи та ігри з мови використовуються на всіх етапах уроку. Дидактичні матеріали включають рекомендації для учнів та педагогів щодо специфіки роботи з ребусами, кросвордами, мовними іграми тощо; завдань для учнів (окремо з кожної частини мови) та кольорових додатків, зручних у використанні.
Призначається як для позакласної роботи, так і для використання на різних етапах уроків української мови. Специфіка використання залежатиме від методичної підготовки, уміння та досвіду учителя, його бажання працювати креативно, враховуючи особливості конкретної аудиторії.
Результативність впровадження досвіду: Досвід показує, що подібні завдання прищеплюють інтерес до вивченої теми, сприяють розвиткові правописної зіркості, поліпшують фонематичний слух. Під час ігор учні частіше проявляють самостійність та ініціативу в засвоєнні та закріпленні матеріалу. Подібні вправи допомагають підготувати людину творчу, мислячу, яка не тільки має знання, але і вміє творчо використовувати їх у житті. На своїх уроках ми впроваджуємо ігрові елементи, щоб створити нестандартні ситуації, залучити до роботи пасивних дітей, викликати позитивні емоції та спонукати змагатися, досліджувати, аналізувати. Своєрідність цих дидактико-граматичних жанрів дала змогу в цікавій формі вивчати, повторювати, закріплювати та поглиблювати знання учнів з мови, сприяла досягненню конкретних результатів, а саме:
- удосконалено граматичну та пунктуаційну грамотність учнів;
- у цікавій формі здійснено повторення вивчених орфограм;
- закріплено основні знання учнів із синтаксису;
- закріплено навички правопису слів, що не перевіряються правилами або є важкими для написання;
- розширено лексичний запас школярів ;
- відбувається підвищення інтелектуальної активності учнів;
- сформовано навички роботи з науково-популярною літературою з мовознавства та зі словниками різних типів.
Репрезентація досвіду: Даний матеріал опрацьовано на базі Запорізької загальноосвітньої школи I-III ступенів № 80 Запорізької міської ради Запорізької області учителями української філології 5-9 класів; проаналізовано під час засідання ШМО філологів даної школи, використано шкільним логопедом під час занять з корекції мовлення.
Посилання на матеріал http://school80.at.ua