Провідна ідея досвіду:
Старший дошкільний вік є важливим етапом інтенсивного психічного розвитку . Саме в цьому віці відбуваються прогресивні зміни в усіх сферах, починаючи від вдосконалення психофізіологічних функцій і закінчуючи виникненням складних особистісних новоутворень. Розвиток довільних психічних функцій у старшому дошкільному віці здійснюється через зону найближчого розвитку всередині провідної ігрової діяльності, де діти можуть навчитися приймати і розуміти навчальні завдання; розвивати графічні навички , здатність до початкових форм узагальнення , вміння класифікувати та утворювати елементарні поняття, розвивати образне мислення, вербальну механічну пам'ять, здатність довільної регуляції поведінкою та діяльністю у відповідності з заданими нормами.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Постійне вдосконалення системи шкільної освіти, нові дані про потенційні можливості розвитку дитини в дошкільні роки, поглиблення розуміння самоцінності дошкільного дитинства і його значущості для всього подальшого розвитку особистості, соціально - культурні процеси , що відбуваються в сучасному суспільстві - все це впливає на усвідомлення сутності феномена «готовність до школи» і підходи до його подальшого вивчення та практичної реалізації. Але на сучасному етапі ще немає систематизованої організації роботи з цього напрямку.
Науково-теоретична база досвіду:
Методологічні та теоретичні основи: принцип єдності свідомості і діяльності (С. Л. Рубінштейн); принцип системності; принцип особистісно -орієнтованого підходу ( Г. А. Цукерман, Ш. А. Амонашвілі ); праці вітчизняних і зарубіжних дослідників Л.І. Божович, А. В. Запорожець, Л.С. Виготський, Д. Б. Ельконін, В. С. Мухіна, А. Н. Леонтьєв, Л. А. Венгер, С. Штрембел, Я. Йирасек.
Концептуальна основа: вікова періодизація Д. Б. Ельконіна , теорія про шкільну зрілість А. Анастазі, концепція про готовність до навчання в школі Л. І. Божович, культурно - історична концепція Л. С. Виготського, теорія П. Я. Гальперіна про поетапне формування розумових дій.
Стисла анотація досвіду:
Пропонований курс занять спрямований на формування психологічної готовності дитини дошкільного віку до шкільного навчання .
Програма передбачає формування і розвиток навчально - важливих якостей особистості дошкільника 5,5 - 6 років, включає розвиваючі ігри , вправи. Дана програма успішно здійснюється мною протягом двох років.
У процесі відвідування занять діти вчаться приймати і розуміти навчальне завдання; розвивають графічні навички, здатність до початкових форм узагальнення, класифікацію та утворення елементарних понять, образне мислення, вербальну механічну пам'ять; розвивають здатність довільної регуляції поведінки та діяльності у відповідності з заданими нормами.
Результивність впровадження досвіду:
При обстеженні дітей на початку навчання в групах з підготовки до школи було виявлено:
- обстеження вербальної пам'яті ( Методика « 10 слів» ) - виявилося, що дітям старшого дошкільного (45%) віку досить важко запам'ятовувати пред'явлені слова без опори на наочність.
- обстеження за методикою « Матриці Равена » - велика кількість неправильних відповідей ( 36 % ) у дітей не пов'язані з інтелектуальними труднощами, а виникають через порушення уваги, її низької концентрації, а також невміння планувати свою діяльність.
- обстеження передумов навчальної діяльності за методикою «Графічний диктант» - 40 % дітей не вміють діяти за правилом і за вказівкою дорослого, дітям важко відтворювати заданий напрямок ліній, вони погано орієнтуються на аркуші в клітинку.
При обстеженні дітей наприкінці навчання за програмою:
- Вебальна пам'ять – 20 % показали середній рівень, 80% - достатній та високий;
- Невербальне мислення (Методика Равена) – 10 % - кількість неправильних відповідей.
- «Графічний диктант» – всі діти показали хороші результати.
У дітей сформоване позитивне ставлення до навчання, як передумови навчальної діяльності, «внутрішня позиція школяра» і всі її складові, необхідні для успішного навчання. Зник страх перед майбутнім вступом до школи.
Репрезентація досвіду: