Формування соціальної компетентності засобами ігрових технологій на заняттях гуртків різних напрямків
Крівник творчої групи педагогів - заст.директора з НВР Буйниченко Л.Д. та керівники гуртків, студій (Донченко Т.П., Андреєва О.Б., Тригуб Н.Г., Глотова Л.М. та інші)
Комунарський районний центр молоді та школярів Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Запорізької міської ради, директор – Хвастик Михайло Володимирович, адреса закладу: м.Запоріжжя, вул.Ситова, 17а, тел 95-23-62, e-mail: kom_center@ukr.net, адреса сайту: www.comcentre.jimdo
Провідна педагогічна ідея досвіду: впровадження ігрових технологій в умовах позашкілля є важливим інструментом для формування соціальної компетентності дітей та підлітків. Одночасно ігри допомагають не лише засвоїти певні знання та вміння, але й розвивають навички самостійно здобувати необхідні знання, творчо мислити, співпрацювати та спілкуватись на основі толерантності і гуманізму, накопичувати власний життєвий досвід, вміти приймати відповідальні рішення, бути здатними до саморозвитку і самовдосконалення, повноцінно реалізовувати себе в соціумі, який постійно змінюється, вміти працювати та співпрацювати в колективі однолітків тощо.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: проблема соціальної компетентності особистості набуває все більшої актуальності у педагогічній науці. Головними завданнями освіти в Україні є виховання громадянина України, формування соціально зрілої, працелюбної, творчої особистості, якій притаманно почуття власної гідності, повага до прав і свобод людини, свідоме ставлення до обов’язків людини і громадянина, гордість за свою Батьківщину, здатність до саморозуміння і самовдосконалення, активної участі у соціальному житті країни. У формуванні означених важливих якостей, розвитку соціальної компетентності, вихованні особистості громадянина сучасної демократичної держави важливе місце займає середовище - все те, що оточує дитину від народження до кінця життя (сім’я, дитячий садок, школа, позашкільний заклад, інші освітні навчальні заклади, колектив однолітків, друзі)
Науково-теоретична база досвіду: теоретичною базою проблеми соціального становлення особистості стали наукові праці І. Зязюн, Л.Коваль, О. Кононко, Г. Костюк, Г. Селевко, К. Чорної; праці Б. Ананьєва, Л. Виготського, О. Леонтьєва, Г. Сівкової, В. Ромек А. Корнієнко, В.Радули та інш. із загальної, вікової, педагогічної та соціальної психології, у яких розглядаються особливості соціалізації підлітків, умови, шляхи, механізми виховання соціально-компетентної особистості тощо; проблеми ігрової діяльності вивчали К. Ушинський, П. Блонський, С. Рубінштейн, Д. Ельконін.
Стисла анотація досвіду: за інноваційним потенціалом презентований досвід є комбінаторно-модифікаційним, що полягає в нових конструктивних поєднаннях та раціоналізації відомих педагогічних ідей, методик, форм роботи тощо. Одночасно є логічним продовженням раніше узагальнених матеріалів з ігрових технологій на заняттях гуртків декоративно-ужиткового і образотворчого мистецтв, які були представлені на обласний конкурс методичних розробок художньо-естетичного напрямку.
У досвіді висвітлюються ключові питання щодо вищезазначеної проблеми:
- визначення сучасних методів навчання, розвитку й виховання соціально-компетентної особистості дітей та підлітків в умовах позашкілля;
- розробка практичних рекомендацій з впровадження ігрових технологій, спрямованих на формування соціальної компетентності дітей та підлітків на гурткових заняттях
Враховуючи специфіку позашкільної освіти найбільш приємними методами навчання, розвитку й виховання є
- створення і реалізація колективних проектів;
- ігрова та конкурсна діяльність, змагання;
- тренінгові і ділові ігри;
- бесіди, конференції, «круглі» столи, дебати, диспути тощо.
В даному досвіді надані відпрацьовані практичні рекомендації щодо використання ігрових технологій, які створюють сприятливі комфортні умови і сприяють успішному освоєнню вихованцями соціальних ролей, накопиченню соціального досвіду, формуванню та розвитку життєвих знань в умовах позашкілля.
Результативність впровадження досвіду: участь в обласному конкурсі методичних розробок художньо-естетичного напрямку в 2012 р. за підсумками якого презентовані матеріали посіли II призове місце; випуск методичного посібника для керівників гуртків позашкільних навчальних закладів «Ігри на заняттях гуртків декоративно-ужиткового і образотворчого мистецтв».
Репрезентація досвіду: презентація методичного посібника «Ігри на заняттях гуртків декоративно-ужиткового і образотворчого мистецтв» на обласній виставці «Освіта Запорізького краю - 2013» в рамках ІV Міжнародного освітнього форуму «Особистість в єдиному освітньому просторі»; презентація посібника на методичному засіданні педагогів художньо-естетичного напрямку