Управління розвитком професійної компетентності педагогів в контексті інноваційної діяльності
Управління розвитком професійної компетентності педагогів в контексті інноваційної діяльності
Баньковська Олена Григорівна, директор класичного ліцею, учитель вищої категорії, учитель-методист, член обласної творчої групи директорів закладів освіти при КЗ «ЗОІППО» ЗОР; Василенко Людмила Павлівна, заступник директора з науково-методичної роботи класичного ліцею, учитель вищої категорії, учитель-методист.
Запорізький класичний ліцей Запорізької міської ради Запорізької області, Баньковська Олена Григорівна, директор класичного ліцею,
69035, Запорізька область, місто Запоріжжя, вулиця Правди, 23,
Провідна педагогічна ідея досвіду: Проблемно-цільовий і компетентнісний підхід до вирішення професійних проблем формування і розвитку педагогічних кадрів у контексті інноваційної діяльності, яка реалізується в умовах єдності музично-естетичного циклу й загальноосвітніх навчальних дисциплiн, що є основним чинником класичної освiти в ліцеї. Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: полягає у сприянні постійному професійному зростанню та розвитку професійної компетентності педагогічних працівників ліцею з урахуванням вимог Державних освітніх стандартів та галузевих Програм, що впроваджуються. Соціокультурна ситуація у суспільстві, що розвивається динамічно та суперечливо, примушує до переосмислення еволюції освітніх процесів з позицій інтеграції освіти і культури. Для освіти посилення культурних функцій стає умовою її подальшого продуктивного розвитку як сфери виховання культурної, творчої людини, що забезпечує якість суспільної й особистісної самосвідомості. Вирішення цієї проблеми в класичному ліцеї стає більш ефективним завдяки гармонійному поєднанню музично-естетичного та загальноосвітнього циклу дисциплін. У цих умовах професійна компетентність учителя значно розширюється: проблемне поле педагогічних пошуків, включення в нього аспектів культури, актуальне цілеспрямоване вивчення теоретико-методологічного потенціалу культурологічного підходу в рішенні педагогічних проблем. Саме педагоги, здібні до продуктивної творчої діяльності, управлінню розвитком навчально-виховного процесу, власною професійною компетентністю, здатні задовольнити потреби суспільства в самоактуалізуючій та саморозвиненій особистості випускника школи. Науково-теоретична база досвіду: наукові положення про сутність встановлення і розвиток педагогічних систем:
визначення функцій компетентності в системі освіти, ключових компетенцій: А.Хуторський, Г.Скоробагатова, С.Бондар, С.Шишов,А.Маркова;
вимоги до організації діяльності щодо професійного удосконалення педагогів розглядаються І. Д. Багаєвою, А. І. Жуком, Н. В. Кузьміною, В. А. Сластьоніним;
сутність педагогічної творчості та вивчення професійно компетентного вчителя в залежності від його творчих здібностей розкривається в працях Т.В. Кудрявцевої, Я. А. Пономарьової, І. В. Страхової; В. В. Загвязинського, В. А. Кан–Калика, М. М. Поташника, В. С. Решетько;
Стисла анотація досвіду: Практична реалізація досвіду полягає в розробці системи управління розвитком професійної компетентності педагогів через переформатування традиційної методичної служби в ліцеї, застосування її як провідного засобу розвитку професійної компетентності педагогів; виявлення індексу власної професійної компетентності на підставі ПКС (професійно-компетентнісного статусу) педагога та його лояльності до особливостей освітнього середовища ліцею як умови професійної мотивації; націленість на два вектори управління діяльностю педагога - розвиток його творчості та поширення сфери його діяльності від вузькопредметної до поліпредметної; в створенні мотиваційного клімату серед педагогів. Досвід з указаної теми є комбінаторним, що полягає в нових конструктивних поєднаннях відомих ідей, методик.
Результативність впровадження досвіду: за результатами ЗНО класичний ліцей всі 5 років входить до 100 найкращих шкіл України, тричі з них посідає перше місце серед запорізьких шкіл; стабільно займає призове місце серед шкіл Орджонікідзевського району за результатами олімпіад різних рівнів; п’яти творчим колективам класичного ліцею присвоєно звання «Зразкового колективу», а одному – звання «Народного колективу» за високі результати на конкурсах музичного напрямку; учні ліцею неодноразово брали участь у шкільних та гастрольних міжнародних проектах, демонструючи високий рівень освіченості та вмінь і навиків. Репрезентація досвіду: Здобутки освітян Запорізького регіону. Антологія перспективного педагогічного досвіду закладів освіти Запорізької області. Випуск 10/ за редакцією Р.М.Ніколаєвської.- Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2009. – 144 с. – Бібліогр.: с.25 Здобутки освітян Запорізького регіону. Антологія перспективного педагогічного досвіду закладів освіти Запорізької області. Випуск 13/ упоряд. Р.М.Ніколаєвська.- Запоріжжя: Акцент Інвест-трейд, 2012. – 182 с. – Бібліогр.: с.28 Упровадженню досвіду роботи ліцею сприяють науково-методичні семінари і конференції, так , тільки за минулий рік проведено 1 Міжнародний, 1 міський та 7 обласних заходів.